"Naturliga mineraler"

M

maggan2

\"Naturliga mineraler\"

Någon som har erfarenhet av de s.k. naturliga mineralerna som blivit så populära? Efter ha granskat flera olika innehållsförteckningar så kan man generellt säga att de innehåller oftast 100 till 200 ggr mer Ca än P. Halten Mg, Ca, P osv. brukar vara mkt låg så man behöver ge en stor mängd/vikt mineraler för att täcka hästens behov, plus tillsätta någon form av extra tillsats som t.ex. fosforbalans för att få ordning på kvoten, extra selen för att täcka behovet osv. De innehåller en MASSA olika ämnen…

Hur motiveras dessa mineraler egentligen? Förutom att de skall vara bättre (enligt reklamen). Som jag ser det så är det omöjligt att bara fodra med dessa mineraler utan man måste tillsätta en massa annat för att få det att funka. :confused:
/M
 
Re: \"Naturliga mineraler\"

*puttar*

Vad jag känner till finns det bl a Steeljoint, Alg-mineraler och Biopromin. Några fler sorter som man borde veta om? Jag vill veta era erfarenheter och åsikter kring detta!
 
Re: \"Naturliga mineraler\"

jag kan inte svara på din fråga direkt...men jag har samma funderingar som du....jag har dessutom hört att algmineraler innehåller väldigt mycket jod vilket ju inte alls är bra för njurarna...så lite skeptisk blir man ju...
 
Re: \"Naturliga mineraler\"

Har också hört att de skall innehålla en massa jod. Men har inte sett ngn än som gjort det, har ett exempel som innehåller 1,5 mg/kg.
/M
 
Re: \"Naturliga mineraler\"

Vad är naturliga mineraler för nåt :confused:. Ca, P och Mg är ju grundämnen, så mer naturligare än så kan det ju inte bli :rofl:
 
Re: \"Naturliga mineraler\"

Syftar givetvis på hur de framställds, syntetisk väg eller "naturlig" (örter/alger).
/M
 
Re: \"Naturliga mineraler\"

Men då är ju frågan, vad är då naturligt med Ca, P och Mg i en blandning och inte i en annan :confused:. Vari ligger det naturliga och det icke naturliga
 
Re: \"Naturliga mineraler\"

Inte vet jag :D Därför frågade jag här på forumet!
Jag hänger inte med i denna naturliga kontra syntetiska mineraldebbaten.
Nya modet verkar vara dessa "naturliga mineraler" där man (alltså i reklamen) förkastar de traditonella mineralerna (grus som fastnar i tarmen / hästen kan inte smälta dem). Bara för att lära mig lite mer så beställde jag hem innehållsförteckningar från lite olika fabrikat. Men fattade om möjligt ännumindre när jag läste dem (se i början på tråden), de innehåller ju bla "inget" fosfor osv.

Därför undrar jag, varför är dessa så BRA? :confused:
/M
 
Re: \"Naturliga mineraler\"

Naturligt = bra = marknadsföring (tror jag då)

Bara för att en tillverkare säger sig vara "naturlig" betyder det ju inte att andra inte är det?

/Majola, som inte tillhör naturlighetsivrarna. Det finns alltid en hake med naturligheten...
 
Re: \"Naturliga mineraler\"

Det är så typiskt dessa sk naturliga människor att inte kunna förklara detta som är "icke naturligt", "konstgjort" och "syntetiskt". :rofl:

Han säger citat: Naturliga mineraler kommer ju direkt från växtriket medan syntetiska är konstgjorda. slut citat:. Men han kan ju inte förklara vad de syntetiska mineral är för något :smirk:

Mineral finns i marken och för att växter ska innehålla mineraler så måste de ju ta upp detta från marken. Vidare säger han att markerna i dag är utarmade. Alltså kan ju inte växterna ta upp mineral eftersom markerna idag är utarmade och såledelse bodre då växterna inte innehålla naturliga mineraler. Alltså måste ju han isf tillverka sina mineraler syntetiskt :rofl: :rofl: :rofl:
 
Re: \"Naturliga mineraler\"

Förstår inte heller vad som menas med en "naturlig" mineral, en mineral är ju alltid en mineral.

De olika grundämnena kan naturligtvis förekomma i olika kemiska föreningar, varvid upptagningsförmågan kan påvarkas. Om jag ska säga vad jag tror om "naturliga" mineraler så är chansen att mineralerna förekommer i olika föreningar större. Det är dock bara en gissning, har aldrig brytt mig om att kontrollera dessa mineraler närmare.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 212
Senast: Indiana
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 226
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Nu sliter jag mitt hår på riktigt. Försöker få till någon sorts balans i hästens foderstat men det verkar svårt alt gå åt mängder med...
Svar
18
· Visningar
1 836
Senast: supersonic
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 182
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp