Nationell hopptävling i Sandviken – trots uppmaning att inte resa

I helgen är det hopptävlingar för ponny med deltagare från hela landet på Högbo ridklubb i Sandviken. Detta trots att Folkhälsomyndigheten rekommenderar att resandet ska begränsas.

Tycker förstås att de borde ha ställt in. Men ridsporten är inte ensam om det. Gymnastiken på flera håll, har också sina tävlingar och vårshower.

Det var en kreativ tolkning av vad Folkhälsomyndigheten säger för något.
Inte resa betyder bara att man inte ska göra det kollektivt, och ungdomsverksamhet ska fortsätta betyder att det målet sätts över andra direktiv.
Och så fult att få det att låta som att det handlar om oro hos den resande. Missat att myndigheternas agerande gäller utvecklingen av smittspridningen på samhällsnivå, inte om individen A eller B ska slippa bli sjuk?

Det var en kreativ tolkning av vad Folkhälsomyndigheten säger för något.
Inte resa betyder bara att man inte ska göra det kollektivt, och ungdomsverksamhet ska fortsätta betyder att det målet sätts över andra direktiv.
Och så fult att få det att låta som att det handlar om oro hos den resande. Missat att myndigheternas agerande gäller utvecklingen av smittspridningen på samhällsnivå, inte om individen A eller B ska slippa bli sjuk?
Inte resa betyder att man inte ska förflytta sig från en del till en annan del av landet och på så sätt riskera att sprida smitta. Det i sig har inte med kollektivtrafik att göra även om man då så klart riskerar att smitta fler än om resandet görs med eget fordon.

Inte resa betyder att man inte ska förflytta sig från en del till en annan del av landet och på så sätt riskera att sprida smitta. Det i sig har inte med kollektivtrafik att göra även om man då så klart riskerar att smitta fler än om resandet görs med eget fordon.
Ja, det är ju vad de flesta skulle säga. Men uppenbarligen delar inte dessa arrangörer den tolkningen av rekommendationerna.

Kan inte säga att jag är särskilt förvånad tyvärr. Det är många som reagerat på att de genomför tävlingen i princip som vanligt trots rådande läge, och det är inte första gången och lär knappast bli den sista som många i omgivningen ställer sig frågande till deras val att genomföra tävlingar trots osäkra omständigheter.

Jag tycker SvRF borde sätta stopp för tävlingar en tid framöver.

Vet det var en ridklubb här som hade Pay & Jump idag och de hade lite restriktioner på anläggningen, exakt vilka restriktioner vet jag inte då jag ej var där, men hörde det från en tjej som varit iväg och tävlat.
Tycker inte att det är något konstigt att man åker i väg, de bör inte finnas någon risk att bli smittad om alla är friska, är någon oärlig och åker dit sjuk då är det en annan femma.
Jag har inte sett sånt här "stå hej" (i brist på bättre ord) angående influensan, som dock inte är lika smittsam men som har högre dödlighet. Borde det inte va likadant då också (tänker på försiktighets åtgärder m.m.)? 🤔

Vet det var en ridklubb här som hade Pay & Jump idag och de hade lite restriktioner på anläggningen, exakt vilka restriktioner vet jag inte då jag ej var där, men hörde det från en tjej som varit iväg och tävlat.
Tycker inte att det är något konstigt att man åker i väg, de bör inte finnas någon risk att bli smittad om alla är friska, är någon oärlig och åker dit sjuk då är det en annan femma.
Jag har inte sett sånt här "stå hej" (i brist på bättre ord) angående influensan, som dock inte är lika smittsam men som har högre dödlighet. Borde det inte va likadant då också (tänker på försiktighets åtgärder m.m.)? 🤔
Corona är mkt mer smittsamt samt mkt högre dödlighet, i alla samhällsgrupper. Läs gärna tråden om viruset :)

Corona är mkt mer smittsamt samt mkt högre dödlighet, i alla samhällsgrupper. Läs gärna tråden om viruset :)
Fast influensan kräver rätt många dödsfall också och det skrivs det aldrig något om, samt covid-19 är rätt nytt så ingen är immun mot det än och inget vaccin finns för det, så inget konstigt med det.
Men oavsett är alla helt hundra friska när de åker på tävling som tävlande/publik bör det inte finnas någon risk för att bli sjuk, sköter man dessutom hygienen borde det vara ännu bättre.

Fast influensan kräver rätt många dödsfall också och det skrivs det aldrig något om, samt covid-19 är rätt nytt så ingen är immun mot det än och inget vaccin finns för det, så inget konstigt med det.
Men oavsett är alla helt hundra friska när de åker på tävling som tävlande/publik bör det inte finnas någon risk för att bli sjuk, sköter man dessutom hygienen borde det vara ännu bättre.

Ok, jag vet inte hur jag ska förmedla faktan bättre än såhär, Corona har mycket högre dödlighet än influensa, dessutom i flera samhällsgrupper.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/

https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Även om alla är helt hundra friska när de åker så vet ju ingen om de är smittade och det kommer bryta ut under tiden man är borta. Oavsett hur man beter sig på plats så är det resandet i sig som avråds av FHM, för att minskad rörlighet är en verksam metod att minska smittspridningen på samhällsnivå. Det är inte risken för att individen X eller Y blir sjuk som är det väsentliga.

Samma i Storbritannien om jag har förstått det rätt.
Det gäller endast ridning i grupp, alltså på ridskola och liknande, såvitt jag kan läsa mig till. "Those responsible for the care of a horse can still travel to care for and exercise them, either in an arena (preferably outdoors) or on a hack, provided you strictly follow the current Public Health England guidelines when visiting." skriver British Equestrian Federation :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Det blev hemmaseger i storhästklassen genom Nora Billgert när Habgylunds Ridklubb anordnade en nationell hopptävling på Brunmåla...
Svar
0
· Visningar
261
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Karlshamns Ridklubb står under helgen för 25:e året som arrangör för nationella hopptävlingar och intresset är större än någonsin...
Svar
0
· Visningar
354
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Norran.se livesänder från Skellefteå ridklubbs nationella hopptävlingar hela lördagen. ”Det finns ett sug efter mer information om...
Svar
0
· Visningar
365
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Gustav Wasa Ryttarspel genomfördes i Mora i helgen. Ryttarspelen är en hopptävling med både regional och nationell status. Arrangörerna...
Svar
0
· Visningar
450
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama