När tar näringen i gräset "slut"

Tora

Trådstartare
När går ni över att ge hästen full grovfoder och kraftfoder giva? Jag har fortfarande mycket gräs kvar i min hage. Funderar på när näringen i gräset försvinner nu på hösten och bara övergår till att bli något att tugga på under dagen för att ha något att göra (som halm tex).

Antar att näringen (som tex smältbart råprotein) långsamt börjar sjunka i slutet av sommaren för att tillslut bli försumbar och att gräset i hagen bara kan räknas som bukfylla. Rätta mig gärna om jag har fel.

Hästen i fråga är ett sto med ett tremånaders föl vid sidan.

Mvh

Tora

Sv: När tar näringen i gräset "slut"

Många här i skåne, har hästarna på bete till sista oktober utan att stödfodra (stora unghäst bete)

Men det beror ju på jordens beskaffenhet bl a.

MEN ett sto med föl? hade jag varit osäker hade jag börjat stödfodra nu, man vill ju inte riskera att de börjar falla ur..

Jag har börjat stödfodra men funderar bara på när jag skall börja fodra fullt ut med hö och kraftfoder.

Mvh

Tora

ok, en bra koll tycker jag är att lägga hö i hagen, äter de det, så räcker oftast inte gräset. så gör jag med mina

Jag har en äldre kallblodsvalack (ridhäst) samt ett fölsto med hennes 4-månaders föl på betet. Det är ett bra bete (men vi bor i Västerbotten = vi har närapå minusgrader om nätterna nu). Det finns en hel del att äta på betet men de har ratat ganska stora partier (vet ej varför, gammal "toa" eller bara att det varit för gott på andra ställen = de har ratat och sedan har dte blivit för vedigt) och går mest och tuggar på det nerbetade som knappast har någon imponerande återväxt längre.
Fölstoet och fölet har jag stödutfodrat med soja & lucernhack hela sommaren, sedan augusti har de fått så mycket de orkar äta (då tappade de aptiten vid 1,5 kg lucernhack - nu är vi uppe i 2 kg och ökar + maxgiva av sojan + börjat vänja in även på KPG). Vill absolut inte att stoet ska börja falla ur, förra fölet var jag för seg med att öka stödutfodringen och då föll hon ur väldigt fort och kraftigt vid den här perioden.
Kallblodet är väldigt lättfödd men märkte för några veckor sedan, kanske 2 veckor sedan - att han kanske, kanske börjat tunna ur lite, lite i överlinjen så nu får han också soja + lite lucern & KPG.

Började slänga ut hö ett par gånger per dag för 2 veckor sedan och de åt det med sån god aptit att vi ställde in hösilagebalen före helgen. Det var väldigt uppskattat - uppenbarligen finns det inte "tillräckligt" i hagen!

Men som sagt, jag bor i Västerbotten.... Det går kanske inte att jämföra rakt av, då vi som högst har mellan 10-15 grader om dagarna och nära minusgrader om nätterna (om det inte är minusgrader nu).

Jag funderar också över det här, jag släppte hästarna i vinterhagen (stort bete) nu i veckan och funderar hur länge det gräset klarar av att ge dom tillräckligt med protein? Det är sått i våras och typ 15 cm högt, ser himla grönt och sprött ut och så men ändå... När börjar proteinet sjunka? Har ju också närapå minusgrader nu på nätterna.

Liknande trådar

K
Foder & Strö Hej! Är så att min ponny älskar mat och är lättfödd, och har ganska lätt att lägga på sig. Tar det hela från början så att det blir...
Svar
4
· Visningar
1 411
Senast: Boj
·
C
Hästvård http://www.ridsport.se/norrbotten/magsar_hos_hast.htm http://hippocampus.slu.se/bibliotek/dokument/ACF51C.pdf Fäljande text finns...
Svar
10
· Visningar
1 442
Senast: Boj
·
Foder & Strö Jag är såå ledsen. Var tvungen att köpa höet först och analysera sedan för bonden ville inte analysera. :mad: Mitt förra hö var kanon...
Svar
11
· Visningar
1 196
Senast: Magdalena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama