När ska man Täcka?!

J

jessicajosefsson

Hej!
Ja undrar när ska man börja använda täcke på hästar?
Vill ju lixom inte att min polle ska få så mkt vinterpäls =P hehe;)
Tacksam för svar /Jessica:)

Sv: När ska man Täcka?!

Jag har börjat täcka min häst med ofodrat regntäcke vid REGN VÄDER, annars får han gå utan. Han står för övrigt inne på natten. Har han gått ett hårdare pass o blivit svettig brukar han få stå inne med ett tunt stalltäckeför att förhindra snabb avkylning. Va försiktig med att täcka för mkt och för fort, tänk på att den ska ha täcken att ta till när det blir runt -25 grader också...

Vinterpälsen kan du inte reglera med hjälp av täcken. Pälsen får de ändå. :) Jag har iaf aldrig kunnat reglera det med täcken.

Jag har börjat täcka min häst med ofodrat regntäcke vid REGN VÄDER, annars får han gå utan. Han står för övrigt inne på natten. Har han gått ett hårdare pass o blivit svettig brukar han få stå inne med ett tunt stalltäckeför att förhindra snabb avkylning. Va försiktig med att täcka för mkt och för fort, tänk på att den ska ha täcken att ta till när det blir runt -25 grader också...

okeej tack för info :)

varför inte bara låta hästen gå naken och sen klippa när det är dags? Gillar inte synen som är nu i alltför många hagar; hästar som står i gassande sol med täcken. det är kallt på morgonen, men idag är det minst 20 grader i skuggan = sommarvärme!

varför inte bara låta hästen gå naken och sen klippa när det är dags? Gillar inte synen som är nu i alltför många hagar; hästar som står i gassande sol med täcken. det är kallt på morgonen, men idag är det minst 20 grader i skuggan = sommarvärme!

Aaa har tänkt på de med... gillar inte heller när de är så...
men har hästen samma färg när man rakar dom?? :P;)

Aaa har tänkt på de med... gillar inte heller när de är så...
men har hästen samma färg när man rakar dom?? :P;)

Min häst får björnpäls till vintern, som jag verkligen skulle vilja slippa. men jag täckar ändå bara vid ihållande regn, då jag verkligen inte vill att min häst ska behöva stå ute med täcke på när det är sol och varmt, då tar jag hellre pälsen. Och ja, många hästar får en lite annan färg när man klipper dem, beror ju lite på vad din häst har för färg från början, men min som har en jättefin ljusbrun färg får den underbara nyansen smutsgrå när hon blir klippt, men klipper gör jag ändå.

Ja men verkligen! bra sagt Fjordtokan!

Till TS: är färgen o utseendet på hästen viktigare än deras välmående?!?! INGEN häst mår bra av att stå täckad 24h/dygn. Det är inte så snyggt med täckesskav heller eller hästar som står o lider i solgasset med täcke på sig. Då är det bra mkt fulare än en klippt häst *morrar *

Du kan inte hindra pälssättning med täcke. Hur mycket päls hästen har beror på generna dvs arvet efter föräldrarna.

Det är sedan antalet ljusa timmar om dygnet som styr pälssättningen dvs hästen fäller när dagarna blir längre och sätter päls när det blir kortare dagar.

När du täcker hästen plattar du till pälsen och hindrar pälsen att fylla sin funktion att värma hästen. I och med att pälsen är tillplattade ser det ut som om det var mindre päls. Testa att först kamma dig och sedan sätta på en mössa och ha den en hel dag - då är ditt hår också "tunnare" ända tills du kammar det.;)

Hästen behöver också dagsljus för att tillgodogöra sig vitaminer och för att producera c-vitamin. Nu räcker det med kortare perioder som hästen går otäckad för att vitaminerna ska fungera men man bör veta det.

Min häst får björnpäls till vintern, som jag verkligen skulle vilja slippa. men jag täckar ändå bara vid ihållande regn, då jag verkligen inte vill att min häst ska behöva stå ute med täcke på när det är sol och varmt, då tar jag hellre pälsen. Och ja, många hästar får en lite annan färg när man klipper dem, beror ju lite på vad din häst har för färg från början, men min som har en jättefin ljusbrun färg får den underbara nyansen smutsgrå när hon blir klippt, men klipper gör jag ändå.

okeej.. tack för svar :)

Ja men verkligen! bra sagt Fjordtokan!

Till TS: är färgen o utseendet på hästen viktigare än deras välmående?!?! INGEN häst mår bra av att stå täckad 24h/dygn. Det är inte så snyggt med täckesskav heller eller hästar som står o lider i solgasset med täcke på sig. Då är det bra mkt fulare än en klippt häst *morrar *

ja nej.. men ni missförstår ju mej =/
de var bara en fråga... självklart bryr ja mej inte så om hästen skulle vart grön!..
men de var bara så att ja tävlar henne.... tänkte att när hon tränar så så kanske hon blir jätte svettig av allt päls... vet lixom inte hur ja ska göra?!:confused:

Du kan inte hindra pälssättning med täcke. Hur mycket päls hästen har beror på generna dvs arvet efter föräldrarna.

Det är sedan antalet ljusa timmar om dygnet som styr pälssättningen dvs hästen fäller när dagarna blir längre och sätter päls när det blir kortare dagar.

När du täcker hästen plattar du till pälsen och hindrar pälsen att fylla sin funktion att värma hästen. I och med att pälsen är tillplattade ser det ut som om det var mindre päls. Testa att först kamma dig och sedan sätta på en mössa och ha den en hel dag - då är ditt hår också "tunnare" ända tills du kammar det.;)

Hästen behöver också dagsljus för att tillgodogöra sig vitaminer och för att producera c-vitamin. Nu räcker det med kortare perioder som hästen går otäckad för att vitaminerna ska fungera men man bör veta det.

aa joh hehehe :P
tack för info,..
:)

byt lampor i stallet så det blir ljusare, tvätta fönstren och ha stallbelysningen på timer, släckning kl 22 och tänding kl 06..
om hästen blir svettig när du tränar hårt så klipp täckesklippning..

byt lampor i stallet så det blir ljusare, tvätta fönstren och ha stallbelysningen på timer, släckning kl 22 och tänding kl 06..
om hästen blir svettig när du tränar hårt så klipp täckesklippning..

va menar du med det där uppe? med att tvätta förnster oså?
Ja då blir de klippning iså fall :P

du läste och kommenterade pigans inlägg, dygnets ljusa timmar styr pälssättningen, om hästens hjärna reagerar på att ha sommarpäls sålänge det är långa ljusa dagar (oavsett om det är artificiellt eller naturligt dagsljus) så är det det som är en stor del av lösningen..

långa ljusa dagar = sommarpäls
korta ljusa dagar och långa mörka nätter = vinterpäls

skapa en artificiell sommar så får du mindre vinterpäls..

skriv lite mer seriösa inlägg om det är ett seriöst ämne du diskuterar, då ser du mer seriöst intresserad ut av att få vettiga svar ("ah joh hehehe :P" ser ut som att du är 12 år och bara skämtar ut frågor utan att bry sig om svaren)

Senast ändrad av en moderator:

det var du som ställde frågan hur hästen skulle komma att se ut, om färgen skulle ändras osv :grin:

Hästar som tränas o tävlas bör klippas och sen täckas utifrån dagsbehov. EJ TÄCKAS i förebyggande syfte!
Inte ens en klippt häst behöver täckas varje dag på vintern om man inte helklipper.

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 069
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 016
Senast: Stergo
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 016
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
424
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama