När rider man AR, när rider man dressyr?

malinsky

Trådstartare
Nu har jag sett i en del trådar att de som inte har kommit så långt i sin utbildning "rider inte AR".. utan när de rider AR så är det ditten och datten.

Hur duktig ska man vara på AR för att anses rida AR? Vad ska man kunna, hur ska hästen gå?

Vad är kriteriet enligt er för att "rida dressyr"? Kan man säga att det finns en gräns där också, eller är allt utom hoppning just dressyr?

Sv: När rider man AR, när rider man dressyr?

Hur duktig ska man vara på AR för att anses rida AR? Vad ska man kunna, hur ska hästen gå?

Man behöver väl inte vara särskilt duktig för att anses rida AR, men man bör förstå vad det går ut på. Jag har sett AR-ryttare på alla nivåer, så det är omöjligt att säga vad ryttaren ska kunna och hur hästen ska gå.

Immer

Ja, det var ju så jag trodde att det var..

När tycker du att man har lämnat "basic" och är på god väg? Vad är bra AR ridning utan att vara superavancerad?

Man kan väl rida superbra AR på alla nivåer. Om man sitter på en ung eller grön häst kan man väl rida skitbra enligt AR´s principer på riktigt grundläggande nivå. Det handlar väl om hur man gör saker (önskar göra), inte vad man gör.

Jag tycker det finns dålig AR likväl som dålig vanlig dressyr på alla nivåer, men det är väl mer ok med dålig AR/dressyr på låg nivå ryttarmässigt, för att man inte hunnit med att slipa på sina hjälper och övat upp förståelsen och igenkänningen av olika problem och lösningar.

Dålig ridning på hög svårighetsnivå eller ryttare som anser sig kunna saken sprider ju en dålig dager över benämningen av ridstilen (vad den än må vara)

Men en felaktig öppna eller dålig bjudning på tex en stel häst med en osäker nybörjare det skulle då inte jag hetsa upp mig över.

Värre då med en taskig skolgalopp eller felaktig piaff utförd av en instruktör eller framplockad under en kurs, för att det ger iaf mig frågan, hur hög är standarden och slutmålet om man gör dåliga övningar utan att betona vad som är fel och har en plan för att komma förbi det.

Jag kan nog bara svara på hur jag själv upplevde det:

Det första året jag höll på med AR hände egentligen inte så mycket. Jag tyckte att jag mest satt och skrittade på volter och red skolor längs långsidan. Men så plötsligt hände det någonting: från att hästen hade känts som en lus på en tjärad sticka blev hon plötsligt mycket "rappare" i steget och i rörelserna. Skolorna kom bara jag tänkte på dem, från att ha gett tydliga hjälper vid exempelvis sluta räckte det nu med att jag bara flyttade ytterhöften bak.
Strax därpå lade hon sig självmant i en annan form, snäppet högre med nacken.

Därefter har alla "framgångar" kommit efter varandra. Vi har haft mycket att brottas med under åren, t ex har högergaloppen (på ridbanan, inte i skogen) varit jättesvår och det är först nu i år den börjat fungera.

Tyvärr har ju Besten varit sjuk i fång i år och jag har tagit det mycket lugnt med henne, men nu är vi på G igen. Vi gjorde faktiskt en riktigt bra högergaloppfattning igår.

Vet inte om detta var något vidare svar på din fråga, dock :crazy:

Immer

Grattis! till högergaloppen alltså. Hoppas din smittar av sig så vi får till vår vänster snart!:D

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 413
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
582
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 335

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka