Jo, självklart kvalster, blev fel! Damm i vardagligt tal för när jag tänker damm så undviker jag automatiskt situationer som innefattar kvalster, hö etc.
Jag har nog haft en mild allergi rätt länge, då jag har hostat på morgnarna sedan jag var 25 iaf. Men så skaffade vi nya kattungar för ett år sedan och det utlöste ett rätt skrämmande astmaanfall mitt i natten - efter det fick jag inhalator. Det hjälpte rätt bra men jag var ändå sjuk mer eller mindre konstant i över ett år, dvs förkylningar, öroninflammationer, halsont, influensa, alltid trött, alltid lättretlig. Fick till slut en riktigt grundlig utredning där det konstaterades att jag faktiskt var av utmärkt hälsostatus dvs alla mina värden var perfekta, men immunförsvaret fick jobba så hårt med allergin att det inte fanns någon motståndskraft kvar till något annat.
Nu känner jag mig som en helt annan människa, det är verkligen STOR skillnad!! Så jag tror absolut att man måste ta tag i det och göra vad man kan för att förbättra situationen. Min egen står på ständig övervakning, blir det värre igen måste nog djuren bort trots allt...
Det är ju bara så ironiskt att jag, som nog är den mest djurvänliga person i min omgivning, har blivit så allergisk...!
Ok då förstår jag. Känner igen det där med att vara ständigt sjuk, nu när jag fått ordning på allergin har jag knappt varit sjuk en enda gång.
Men du verkar ju vara rätt känslig mot kvalster? Vart upplever du mer att dom finns? Räcker det med att städa ordentligt hemma för dig? Jag verkar få mest problem i sängen, men kan känna av allergi när jag grejar med hö och hästar, men jag är inte gräs eller pälsallergiker.
Förlåt TS om jag kapar din tråd lite...