När klipper ni era hästar??

Shark

Trådstartare
Ja, när har ni tänkt att ta fram maskinen?

Jag har så svårt att bestämma mig hur jag ska göra iår. Min tjej blir fruktansvärt lurvig och svettas lätt även i sommarpäls. Förra året hade jag henne klippt överallt, men då stod hon i ett ganska litet stall där det hölls en hyffsad temperatur. Nu står hon i ett STORT och jag måste ha henne täckad med tjockt stalltäcke på natten isf och jag vill helst slippa att hon ska ha tjocka täcken på sig dygnet runt.
Jag inte om jag ska helklippa henne, eller klippa delvis eller inte alls.
vad tycker ni??

Sv: När klipper ni era hästar??

Jag klippte min igår :)
Han har dock såpass tunn päls och ytliga blodkärl plus att han är frusen av sig så han har redan gått mycket med täcke... Med honom är det oundvikligt att ha täcke dygnet runt på vintern päls eller inte, så det är bara att klippa när jag känner för det :p

Om du inte vill att hästen ska behöva ha täcke hela tiden, men ändå vill kunna arbeta så gör spårklippning eller halvklippning el kanske filtklippning eller något sånt då? Då borde det ju räcka med regntäcke så hon hålls torr i princip?
Om det nu räcker för ridningen/träningen med mindre än helklippning.

Jag ska snart kilppa.
Klippte den 15:e förra året men då var det en kallare höst...

Han har nästan slutat fälla sommarpälsen och är inte lika öm längre, så i början på nästa vecka tror jag det blir.:bump:

Jag kommer att klippa min ikväll. :D Förra året klippte jag henne 25e oktober, men i år finns det inte en chans att det går att vänta. Hon är rejält lurvig och svettas ordentligt.

Hon helklipps då hon svettas rejält i normala fall. Hon står i ett litet stall, men mkt välventillerat och innetemperaturen är inte många grader över utetemperaturen, så det blir täcke på dygnet runt.

//Alice

Jag ska klippa min i morgon. Hon har redan fått tjockare päls och eftersom hon så lätt svettas så blir det klippning redan nu.
Hon har hittills inte haft täcke varken ute eller inne, men det blir nog ett tunt regntäcke ute nu efter klippningen om det inte är jättevarmt.

Mina är inte särskilt lurviga än. Fullblodet blir svett när han verkligen får jobba men det är så fint väder nu så det gör ju inget direkt. Kallblodet går inte så hårt ännu.

Själv väntar jag helst tills de fällt klart. Klipper om en månad kanske? Fullblodet får nog en filtklippning, han är varm av sig men svettas inte extremt mkt. Kallblodet får spårklippning så han kan gå utan täcke, dessutom räcker det, oftast är han torr tills man skrittat av eller på 20 min i stallet.

Nästa vecka har jag tänkt, kanske i helgen redan? En lurv nordsvensk.

jag har hunnit med två klippningar i år och tur är det, så varmt som de är nu för denna årstiden, sen så är det en islänning jag har med och dom sätter björnpälsar och börjar på det redan i juli månad :D Första klippningen gjorde jag i aug och andra gjorde jag förra lördagen. Jag har bara klippt halvklippning - spårklippning fast bara till halva magen. Ska utomlans i januari och vill att han ska ha bra med päls då så dom andra slipper och tänka på täcken.

om du vill slippa täcka henne tjockt så antingen delklipper du under vintern, eller helklipper du nu så det hinner växa ut lagom mycket tills vinterpälsen slutar att växa och därefter delklippning kanske? så hade jag tänkt och göra, innan resan kom på tal :)

Jag tänkte vänta tills början-mitten av oktober innan jag klipper min donna, vill ha ner temperaturen lite till ute först så hon inte står och svettas under ett täcke 1-2 timmar om dagen för hon måste vara täckt när hon går ut och strax innan hon kommer in.
Jag kommer helklippa henne förutom huvudet, under armbågarna och en lapp på ryggen.

jag tänker vänta lite till, pållen fäller sin sommarpäls för fullt nu. så om 1-2 veckor är det dags! :D

tänkte klippa ungefär såhär:
_090326005-1.jpg

Min kommer att klippas i slutet av oktober någon gång. Gjorde illa sig häromveckan så hon har vila i ca 3v. till. Ser ingen anledning att klippa tidigare då..

*kl*

Jag har klippt tre gånger i år hittills. Halvklippning i juni, helklippning i juli, och halvklippning nu för en dryg vecka sen. Halvklippning för att han jobbar måttligt nu pga igångsättning efter skada, men att det har varit så varmt att han ändå blivit väldigt svettig innan klippning. Nu behöver jag förhoppningsvis inte klippa om förrän han är helt igång igen.

Väldigt välpälsad fjording.

jag börjar klippa när jag ser att det behövas, ponnyn är redan rakad.

Jag klipper när behovet uppstår. Då spårklipps hästen så hon fortfarande kan gå ute utan täcke. (från undersidan av halsen och ända bak)

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 356
Senast: Stergo
·
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 669
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 467
Hästvård Häst med krustor i huden, små (2-3mm i diameter) runda sår i klungor mellan ganascherna, på halsen strax bakom och mellan frambenen...
2
Svar
22
· Visningar
2 930
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar