När kan man släppa hästarna?

IrpaSnirpa

Trådstartare
Har en fråga, när kan man släppa hästarna på "bete" utan vindskydd?

Vill ha ut min nattetid så snart som möjligt, men då i en trädfri hage, vi har bara en hage med ligghall, just nu står hon på box.

Det är en islandshäst ;)

Sv: När kan man släppa hästarna?

Gräset måste ha börjat växa. Enligt djurskyddslagen måste man ha vindskydd/ligghall (räcker alltså inte med träd) till utegångsdjur (=djur som går ute mer än 12 timmar per dygn) under den del av året då "betestillväxt inte sker". Jag har för mig att gräset börjar växa vid en dygnsmedeltemperatur på ca +5 grader.

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 660
Senast: jemeni
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 301
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar