När hade era hästar vuxit klart?

Fast växt är ju inte bara på höjden, utan det är ju hela benstommen med leder och brosk som skal bli klara också. Normalt brukar man säga att en islänning (och andra raser som Fjording, Norlandshest, och diverse kallblod) är färdig växta vid ca 6 års ålder.

Ja de flesta unga hästar i min ägo har nog vuxit och utvecklats ända upp till 8 års ålder, den sista blir 8 i år och han växer och förändras hela tiden. Men med stor sannolikhet är det nu på sluttampen, men sedan kan man ju göra mycket på hästen med hjälp av ridning också.

Min sjuåring växer fortfarande, dock inte nämnvärt på höjden under det senaste året. Under en längre vila i vintras utvecklades hon otroligt mycket i kroppen. Nu har det nog börjat stagnera så smått.

Min nyblivna nioåring fick ett överraskande "växryck" under hösten och innan jul hade hennes tidigare så fina exteriör förvandlats till rejält överbyggd... Men nu har framdelen "hunnit ikapp" igen som tur är!

Mankhöjden påverkas ju av faktorer som träningsstatus och liknande så frågan är svår att besvara.

Ponnyer "slutmäts" vid åtta års ålder vilket väl antyder att hästar/ponnyer mycket väl kan växa till åtminstone sju års ålder.

Tack för era svar :up:! Får väl se när fröken slutar växa, för tillfället ser hon i alla fall harmonisk ut i exteriören även om hon säkert kommer att utvecklas ytterligare :).

Min är 6 nu och har fått ett växryck, blivit högre bak än fram, får hoppas det jämnar ut sig.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
631
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tre personer från Sörmland åtalas för djurplågeri. Det efter att trion utsatt åtta islandshästar för allvarligt lidande, varav en häst...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare Ekenäsbon Stella Fältmarsch älskar sina islandshästar. Och det är speciellt gångarten tölt som hon gillar hos de här lugna...
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
195
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama