När det är kallt och blåsigt

T

Thora

Hur gör ni när ni behöver fodra extra med grovfoder när det är extra kallt och blåsigt ute? Räknar ni med det i foderstaten? Mitt hö är så himla dåligt i år så det har varit jättesvårt att få en bra kvot. MJ 7,1/kg foder och smrp 12 g/kg foder.:( Jag har två små islandhästar som väger knappt 300 kg så marginalerna är ganska små. Jag har givetvis gett extra hö när det varit kallt men kvoten blir ju helt fel. Jag är kanske för petig.:o

Sv: När det är kallt och blåsigt

Brr, ruskigt tråkigt hö :( Förutsätter att du inte kunnat byta/ köpa annat, för det hade antagligen varit både billigare och bättre än allt komplement som nu måste till.

Men knappt 300 kg, är de vägda på våg eller är de unghästar, för det låter väldigt lite??!

Extra hö för kyla räknar vi inte med i foderstaten, inte halm heller. Den sistnämnda har dock så mycket inslag av diverse grönt i år så den ger nog bra näring den också - och en av hästarna gillar den bättre än höet. I början räknade jag med decimaler, nu är jag nöjd med att ligga i närheten.

Vi har väldigt bra hö så det är inget man behöver räkna på, utan vi bara ger dom mer.
Det enda som händer är att kvoten blir högre.

Knepig situation med dåligt hö, vi hade sånt hö i höstas, blää vad jobbigt. Som tur är är det slut nu.

Thora skrev:
Hur gör ni när ni behöver fodra extra med grovfoder när det är extra kallt och blåsigt ute? Räknar ni med det i foderstaten? Mitt hö är så himla dåligt i år så det har varit jättesvårt att få en bra kvot. MJ 7,1/kg foder och smrp 12 g/kg foder.:( Jag har två små islandhästar som väger knappt 300 kg så marginalerna är ganska små. Jag har givetvis gett extra hö när det varit kallt men kvoten blir ju helt fel. Jag är kanske för petig.:o

Mina pållar går på lösdrift och har fri tillgång på hö. Vi har ett "sämre" hö för att de ska kunna äta mer utan att få för mycket näring. När det är kallt så äter de alltid mer, det går alltid åt mer än vad man tänkt sig, en del blir ju "spill" vid hantering och så, och en del kan ju bli förstört. När det blåser brukar jag fodra dem i närheten av stenarna (vi har en del stora i hagen) och trädstammarna, då brukar det ligga kvar bättre.
:rofl:

Men man kan ha ett "sämre" hö utan katastrofal kvot; här är ju kvoten bara 1,7 vilket är LÅGT hur man än ser det.

Angående vikten är det bara en snabb bedömning med viktmåttband. De mäter bara ca 125 cm i mankhöjd. Så de är små.

jag har ett hösilage m 5,3 mj och 27 i smbrp. Men när det är kallt så skiter jag faktiskt i att kvoten dom dagarna blir fel, utan jag ger ordentligt. Hellre mätta, lite feta hästar, än hungriga, smala sådana!!

Ibland får man sätta hästen före foderstaten, om man nu kan uttrycka sig så....;)

Thora skrev:

Våra hästar har en stor rundbal med bra hö ute i hagen = fri tillgång. Väl inne i stallet får de av ett ÄNNU bättre hö. Så det går verkligen ingen nöd på dem! :p

Det är ungefär så jag tycker också. Det är bara det att de knappt kan se mat förrän de går upp i vikt. För tillfället så är de i mitt tycke i perfekt hull. Men skit samma, huvudsaken är att de inte står i hagen och fryser. Hästarna mår ju bäst av att de får ordentligt med hö.

Ja, och ditt hö är ju (ursäkta liknelsen) nästan som halm. Hade låga och tråkiga värden själv förra året så jag vet hur det är.

Thora skrev:
Liknelsen är ursäktad;)

Var inte ledsen för ett dåligt hö du, vi kan gärna byta du och jag. Mitt hör är så näringsrikt, så jag har inte möjlighet att ge hästarna den mängd för magen jag skulle vilja, än mindre ge fri tillgång.

Ska vi skicka några ton till varandra?

Som tur är är detta bedrövliga hö snart slut, så jag måste köpa nytt inom en snar framtid. Hoppas att jag får tag i ett bättre då. Det hö jag har nu är ju helt omöjligt att kunna ge fri tillgång på. MJ 7,1 och smrp 12. Islandshästar på 300 kg. Underhållsbehov MJ 40 protein 240. ( De vilar pga av skada till på köpet) Ska jag fodra upp med hö för att täcka energibehovet ska jag ge 6 kg. Då hamnar ju smrp bara på 72. Försök att göra en bra foderstat på det.:confused: Normalt brukar jag fodra när de jobbar fullt (lätt till medel) MJ 50 smrp 300 Jag har lyckats ganska bra ändå tycker jag. Men det är på gränsen av vad jag accepterar. Nu är hästarna i bra hull ändå och de har glansig fin päls så det går ingen nöd på dom. Men de har ju tuggbehovet som inte blir helt tillfredställt. Det har jag löst med grenar och annat som de kan pyssla med.

Hö 4 kg
Lucernhack 0,5 kg
Vetekli 0,2 kg
Krafft pluss grön 0,6 kg

Är det riktigt kallt och blåsigt ger jag nog både 1 och 2 kg mer hö.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
405
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 255
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 781
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama