När börjar ni bevakningen...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Leteng
  • Startdatum Startdatum
L

Leteng

När börjar ni vaka över stoet innan fölning? Hur gör ni då, kamera etc?

Sv: När börjar ni bevakningen...

Jag började vaka 2 veckor innan fölning, utan att det var minsta tecken på att hon skulle föla :angel:
Första fölningen för mig...

Jag sov i sadelkammaren och hade kamera ut i stallet så att jag slapp springa ut och störa, jättesmidigt och mysigt!

Mitt sto fölade två och en halv vecka för tidigt,Hon började sätta juver två veckor innan ungefär och fick inga vaxproppar jag jag kunde se.Kollade till henne två gånger den natten hon fölade (inget innan,men hon kändes en aning annorlunda denna dag-kan inte förklara hur)En gång vid två på natten (och på kvällen innan jag la mig vid elva) och en gång vid fyra på morgonen.Hon gick och betade och var helt normal.Så jag la mig och somnade väldigt gott..vaknade på morgonen efter av att grannen ringde och sa att jag hade blivit mormor:) och där gick min prinsessa med en liten prinsessbebis i hagen som redan kunde galoppera vid mammas sida..tji fick jag.Hade tänkt börja ta in henne på natten nästa kväll och börja vaka och sätta upp min lånade övervaknings anordning.
Det var hennes första föl, men nästa gång vet jag ju ungefär hur länge hon fyller juver å så och det blir bättre vak då.
Det är jättesvårt att veta när man ska börja vaka om man inte känner stoet väl.Men om dom har fyllt juver och börjar närma sig datum så är det väl dags.
Nästa gång köper jag en kamera och håller mig uppe.Vill ju inte missa fölningen!

Jag sätter upp kameran ungefär två veckor innan beräknad fölning och kollar lite då och då mest för att se hur de beteer sig, jag passar inte ordentligt. Utan slänger ett öga då och då och inte natetid om jag inte går på toa eller ändå är vaken.

När stona ser färdiga ut, släppt bäcken band, fyllt juvren och spenarna börjar jag att passa dem ordentligt. Sista två årens fölningar har jag bara vakat något dygn eller två.

I början (de första fölen) vakade jag ibland flera veckor i förväg och var helt slut när det ändå närmade sig på riktigt. Nu har jag mer erfarenhet och har lärt mig att känna mina ston så då är det lättare. Men det är alltid bättre att passa en gång för mycket än för lite.

När mjölken börjar slå om från grått till vitt börjar jag. Brukar bara ta några dygn då. Och oftast vet man att det inte är dags men det är likabra att kolla "omifallatt". ;)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
862
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
716
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Kajsalisa
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 466
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur