M
MalinArnells
Vid vilken ålder börjar man med böjprov vid besiktningar på unghästar?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jo då ska den nog böjas för att försäkringsbolaget (om du ska försäkra) ska godta det.Ja jag kan också tänka mig att det är kring 3 års åldern. Ska iväg och titta på en 3 åring så det är därför jag är lite nyfiken....
Nej. När dom är såpass små har det räckt med (här iaf) att en representant från försäkringsbolaget kommit ut och tittat på hästen så att den inte har några "uppenbara" fel. Eller om vi köpt yngre hästar har ju vet. gjort en bes. utan böjprov och det har då räckt för försäkrinsbolaget. Men som sagt är hästen 3 åker du nog på att göra ett böjprov.Men den var redan A1 försäkrad i Agria.. innebär det att böjprov har gjorts på den någon gång tidigare alltså?
Kompromissa inte (alltså, hästen ska vara "felfri" på besiktningen) Jag skulle göra en exportröntgen också.Ah okej, ja iofs så har det ju säkert varit försäkrad i agria sen den var litet föl och då behöver man väl inte göra nått böjprov senare heller. Om det blir köp av så kommer det ju bli en ordentlig klinikbesiktning och det var därför ja funderade om man gör böjprov så pass unga hästar. Nått mer speciellt man ska tänka på vid unghästköp? Har haft unghästar tidigare men då har det ju varit mamma och pappa som "stått för fiolerna" så att säga.. men nu är det jag själv som ska köpa en för EGNA pengar å då känns det ju lite extra viktigt :-P