när börjar man med böjprov?

M

MalinArnells

Vid vilken ålder börjar man med böjprov vid besiktningar på unghästar?

Sv: när börjar man med böjprov?

TROR att det är vid 2,5 - 3 års ålder. Då vill iaf försäkringsbolaget att det ska utföras.

Ja jag kan också tänka mig att det är kring 3 års åldern. Ska iväg och titta på en 3 åring så det är därför jag är lite nyfiken....

Ja jag kan också tänka mig att det är kring 3 års åldern. Ska iväg och titta på en 3 åring så det är därför jag är lite nyfiken....
Jo då ska den nog böjas för att försäkringsbolaget (om du ska försäkra) ska godta det.

Men den var redan A1 försäkrad i Agria.. innebär det att böjprov har gjorts på den någon gång tidigare alltså?

Men den var redan A1 försäkrad i Agria.. innebär det att böjprov har gjorts på den någon gång tidigare alltså?
Nej. När dom är såpass små har det räckt med (här iaf) att en representant från försäkringsbolaget kommit ut och tittat på hästen så att den inte har några "uppenbara" fel. Eller om vi köpt yngre hästar har ju vet. gjort en bes. utan böjprov och det har då räckt för försäkrinsbolaget. Men som sagt är hästen 3 åker du nog på att göra ett böjprov.

Ah okej, ja iofs så har det ju säkert varit försäkrad i agria sen den var litet föl och då behöver man väl inte göra nått böjprov senare heller. Om det blir köp av så kommer det ju bli en ordentlig klinikbesiktning och det var därför ja funderade om man gör böjprov så pass unga hästar. Nått mer speciellt man ska tänka på vid unghästköp?:) Har haft unghästar tidigare men då har det ju varit mamma och pappa som "stått för fiolerna" så att säga.. men nu är det jag själv som ska köpa en för EGNA pengar å då känns det ju lite extra viktigt :-P

Ah okej, ja iofs så har det ju säkert varit försäkrad i agria sen den var litet föl och då behöver man väl inte göra nått böjprov senare heller. Om det blir köp av så kommer det ju bli en ordentlig klinikbesiktning och det var därför ja funderade om man gör böjprov så pass unga hästar. Nått mer speciellt man ska tänka på vid unghästköp?:) Har haft unghästar tidigare men då har det ju varit mamma och pappa som "stått för fiolerna" så att säga.. men nu är det jag själv som ska köpa en för EGNA pengar å då känns det ju lite extra viktigt :-P
Kompromissa inte (alltså, hästen ska vara "felfri" på besiktningen) Jag skulle göra en exportröntgen också.
Känn efter så att du verkligen trivs med hästen och att den är väluppfostrad och hanterbar sas.
Är den inriden/inhoppad? Vad har den för inställning till arbete?
Hur ser den ut i kroppen, extreriört?

Har massa saker jag skulle titta på, men det blir förlångt att skriva här :D

Alltid bra med lite tips. Jag är extra noga med att hästen ska gå igenom klinikbesiktning utan anmärkningar och vara ordentligt försäkrad. Har aldrig gjort exportröntgen på någon av mina tidigare hästar, men det kanske vore idé...vad kostar det ungefär?
Hästen ja ska titta på..eller närmare bestämt ponnyn är ett d-ponnysto e. Veronas Gerswin. Den är inte inriden än men sutten på och mycket tömkörd, även lite löshoppad upp till 1 m ungefär. Verkar positivt inställd till allt arbete och lätthanterlig.
Tänkte att jag ska filma henne när jag är där också så att min tränare och ET kan kika och se vad de tycker.

Min vet var ute för böjprova min 3-åring och sa att han inte böjprovar yngre. 3 var gränsen för hästen kan ta skada annars.

Jag köpte min haflinger i mars det året hon skulle fylla 3 år i maj. Vet har skrivit på vet. besiktningsprotokellet att hon INTE böjdes pga åldern. Det var inga problem att nyförsäkra henne i Agria sedan.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 587
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 042
Senast: jemeni
·
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
357
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
968
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka