När börja klippa?

Rie

Trådstartare
Jag funderar på att kliippa spårklippning på pållen. Han går väldigt lätt motionsridning och är ute hela dagarna (vindskydd).
Han får vintertid en mycket tjock men inte så lång päls.
Fn en fetknopp som behöver banta. (Och tanken är ju att han ska gå mera/hårdare framöver) Därför funderar jag på om en sådan klippning kan vara något. Dels att han gör av med lite energi för att hålla värmen och dels för att han ska slippa svettas så dant när han rids i ridhus.

Funderar jag fel kanske?
Och om jag är på rätt spår, börjar jag klippa redan nu eller? Bor i södra Norrbotten, så då kanske övriga norr- och västerbottningar är mest lämpade att svara.

Sv: När börja klippa?

Har för mig att första klippningen bör ske senast runt sista september för att inte störa pälssättningen.

Likaså ska man inte klippa i närheten av pälsfällning.

Bor i västerbotten o än har inte hästarna här börjat visa täcken på att sätta än.

För lättare promenadridning vet jag inte om rakning är nödvändigt, men däremot om hästen kommer att gå i ridhus så är det snällare om de rakas.

Senast ändrad:

du ska klippa när det behövs. dvs när hästen får tjock päls. finns inget datum som man ska klippa. du kan klippa i juni eller november.

När du ska klippa beror lite på hur du vill ha klippningen. Väntar du tills pälssättningen är klar, så är chansen bättre att du slipper klippa om. Ifall du klipper innan pälssättningen så får du klippa om rätt snart igen, andra klippningen brukar då "sätta sig" och det dröjer innan pälsen växer ut igen, men även detta är individuellt. Min egen häst, så länge jag väntar till slutet av november när han är helt klar med pälssättningen, håller sig hela säsongen utan omklippning, men som sagt det varierar.

ang. spårklippning (en sträng på undersidan halsen fram till mellan frambenen) så är det en sån minimal klippning att det varken gör till eller från för hästen ur kyl synpunkt, en spårklippt häst kan tillochmed gå utan täcke i samma köldgrader, så lite påverkar den klippningen, så om det är att han ska göra av med mer energi du är ute efter, så faller den iden. Om han svettas mycket skulle jag överväga, men svettas de mycket är det sällan de bara svettas på nederdelen av halsen, och då är en sån klippning rätt meningslös.

svettas hästen bara ngn enstaka gång här eller där i veckan, är det överkurs att klippa, då mår hästen bättre av att få behålla sin naturliga päls.

Jag bor i värmland så det är inte så långt norrut. Min häst får sin spårklippning i början av oktober. (för då kommer hovis och klipper samtidigt) Spårklippning för mig är hela vägen från undersidan av halsen till låret. (ett spår hela vägen framifrån och bak)
Hon har börjat fälla inför pälssättning för flera veckor sedan och ponnyn som är knappå 1,5 år har redan fått rätt rejäl päls. Jag har sett folk klippa sina hästar vid väldigt olika tider på året men ingen av dem har fått problem med pälssättnigen. Klipp när du märker att hästen behöver det.

Senast ändrad:

Bor i västerbotten o än har inte hästarna här börjat visa täcken på att sätta än.

Tänk så olika det kan vara - jag bor i Skåne och min ponny har redan tjock vinterpäls och hästen har absolut börjat sätta vinterpäls. Det syns inte när han bara går i hagen, men när han svettas märker man att pälsen är tjockare än tidigare.

Vi bor vid kusten och här har vi fortfarande runt en 12 - 18 grader och det är fortfarande ljust väldigt länge.

Vet inte om det har något att göra m det, men hästarna i stallet har ingen vidare tjock päls ännu. Har inte sett heller att någon har börjat burra upp sig.

Alla går även utan täcken så långt vädret + temperaturen tillåter

Liknande trådar

Hästvård När klipper klipper ni era ponnyer med mycket päls? Mina börjar bli redigt svettiga när vi tränar nu i september. Tänkte täckes klippa...
Svar
13
· Visningar
949
Övr. Hund Herr pudel börjar nu få en hel del päls igen och jag funderar på att klippa ner honom ganska mycket då han hatar allt vad pälsvård...
Svar
10
· Visningar
4 061
Hästvård Står inför ett val, klippa eller inte. Bor i norra Norrland och har inte klippt mitt sto något, för vi har till största delen ridit...
Svar
7
· Visningar
999
Senast: lytesout95
·
Hästvård Då börjar vi gå in i ruggtiderna och min älskade lilla ponny har satt sin tjocka päls och svettas därefter .. Så nu har jag bestämt mig...
Svar
8
· Visningar
1 653
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.