När blir gammal och beprövad ett steg bak i aveln?

Peak

Trådstartare
Har gått och filurat på detta ett tag nu. Det är ju känt att på ett ungt och oprövat sto ska man lägga en välbeprövad hingst där man känner till förvärvningen. Och tvärt om, en ung och oprövad hingst ger man till ett sto som varit med ett tag.

Men, hur gammal och beprövad hingst vågar man använda sig av utan att man "för aveln tillbaka"?

Nu spånar jag väldigt långt fram i tiden, men jag har en åring som ska betäckas som treåring om omständigheterna tillåter då. Hon är efter hingstens första årgång. Vilket ju faktiskt innebär att vad hon kommer nedärva är en "svart lucka". Det finns inte mycket att gå på.
En av mina favorithingstar, Kostolany, är 26 år detta året och han har visat en mycket god förvärvning. Han blev usedd till årets Trakehner hingst 2009.
Hade det varit ett steg tillbaka att använda en 28-årig hingst till ett treårigt sto?
Han har ju dessutom en väldigt trevlig son, Gribaldi, som nu tyvärr gått ur tiden. Som också verkligen visat framfötterna inom god förvärvning.
Skulle detta varit ett bättre alternativ, eller är det också att föra aveln tillbaka eftersom han inte längre är vid liv?

Vill slutligen tillägga att dessa hingstarna kanske inte alls är aktuella då damen är tre om hon utvecklas åt ett annat håll än åt det jag tror nu. Och att jag vet att båda står på FAI och det inte är det lämpligaste åt ett maidensto.

Kom gärna med generella tankar som dyker upp i huvudet eller tankar som är mer inriktade mot mitt "fall". :)

Sv: När blir gammal och beprövad ett steg bak i aveln?

Om man gillar en hingstlinje så använder man den yngre generationen om den hingstens möderne är tilltalande (naturligtvis under förutsättning att han själv är en fin individ). Men om mödernet på den yngre inte har "förbättrat" genpoolen använder iaf jag hellre gamlingen (givetvis har olika personer olika åsikt om vad som räknas som en förbättring).

Sedan beror det på tillgång också. Har en hingst lämnat några fina godkända söner som på ett eller annat sätt försvunnit (exp utomlands t ex, och inte finns på seminimport) så är det ju också lämpligt att använda gamlingen (trots att man kanske hellre valt någon av sönerna).

Men om en äldre hingst inte lyckats få en enda hingstavkomma efter sig som är minst lika fin som han själv, kan det ju tyda på dålig förärvning. Eller beror det bara på att de inte har så fina mödernen eller att han inte fått så mycket ston överhuvudtaget. Så det är ju olika från fall till fall =)

Senast ändrad:

Vilket bra svar, det rätade ut några av mina frågetecken. Tack! :)

Men om någon annan svarar så kanske du får ett annat svar, alla tänker inte lika :D

Jag tänker så här om åldern. Ta exemplet med blup; en död hingst (död pga ålderdom) som ligger i topp med säg index på ca 145 för ju aveln framåt mer än vad en sonson till honom skulle göra om denna får ett blup på 125. Att han är gammal i sig betyder inte att han inte skulle föra aveln framåt. Men om han lämnar gång "utav bara f-n" men är av gammalmodig modell, så bör ju det unga, oprövade stoet besitta en modern typ för att det ska bli allra bäst resultat/avkomma.

Nej, givetvis inte -- men jag tyckte ditt svar lät förståndigt i mina öron. ;)

Trevita: Om inte jag uppfattar dig fel nu så tänker du i samma banor som Flippeti fast med andra ord. Eller? :)

Gammal och beprövad kan betyda många saker. Det kan vara en hingst som lämnat mycket bra hästar men också en som man vet lämnar avkommor som är under genomsnittet, det behöver inte per automatik betyda att det är bra. Det finns också hingstar som lämnat bra i början av sin karriär men som sen kanske inte blir så intressanta för stomaterialet förändras.

Själv bryr jag mig inte om andra anser att jag för aveln bakåt, jag avlar hellre på säkerhet. Nygodkända hingstar får andra använda, jag är egentligen mer intresserad av vad hingsten lämnat i aveln än vad han själv gör som individ.
Enda gången jag skulle kunna tänka mig att använda en nygodkänd är om jag känner till hans möderne mycket väl.

Ja, vi tänker i samma banor. Just i ditt fall tycker jag inte det vore konstigt om du ville ha en så gammal och bevisat bra hingst. Betydligt mera chansning just att det är en fryshingst på en treåring, DET är vågat, inte hingstvalet :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka