när är ett sto för gammalt?

vinkelina

Trådstartare
när skulle ni säga att ett sto är för gammalt att betäckas? har ett sto som nu är 17 år, åker förhoppningsvis iväg på måndag till hingsten. hon har fått ett föl från förr.

men när är de sista chansen så att säga? är nämligen så att syrran blev lite sugen på hingsten jag skall betäcka med, men har själv ingen häst. och då kom vi in på diskusionen att hur gammalt sto kan man betäcka?

Sv: när är ett sto för gammalt?

Vårat ena sto är 19. Hon anser jag kan få flera föl. Det viktiga är nog att se till hästen. Är hon i bra kondition, och att fölningarna går bra så kan de säkert få flera föl även om de närmar sig 20 år.

Har dom haft föl förut är det lugnt, så länge de är friska och bra kondition.
Lycka till, alltid spännande med föl.:)

Rent fysiskt så är bäste före datum på ett sto 16 år. Efter det så börjar åldersförändringarna i livmodern dyka upp, detta sker på alla ston. Men av någon anledning som forskningen inte lyckas svara på ännu så påverkas inte ston som är i kontinuerlig avel på samma sätt som ston som aldrig haft föl eller inte haft det på några år.
Så om man kan betäcka eller inte beror ju främst på stoet men om hon blir dräktig eller går hela tiden ut och får ett levande föl det är en annan sak. För då minskar chanserna för ett lyckat resultat med stigande ålder.

Mitt sto är 15 i år och har aldrig fått något föl, tror ni hon är för gammal? Hon är arab, vet inte om rasen har någon betydelse...
Kan exteriören ha någon betydelse? Hon är lite uttåad i bak och går väldigt brett med bakbenen, utanför frambenens spår, om man säger så, dock är hon lite trång i fram.

Ålder och lämplighet är ju två olika saker. Men för ålderns skull så är det inga problem. Hon har ju inte nått upp till "bäst före" ännu och rent fysiskt så har hon samma förutsättningar som yngre ston.

Om hon sedan är lämplig till avel med sin exteriör, stam m m det är en helt annan sak som du får ta ställning till. Med andra ord så sätt dig ner och fundera på vad hon har att tillföra till aveln och om det positiva uppväger det negativa

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 627
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 079
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
716
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka