nån som kan hjälpa mig ?

E

eliise_

Jag har haft en avdankad travare i 10 månader och jag har "lärt" han hur man går över bommar och vill gå vidare till själva hoppningen ,:rofl: nån som har nån bra ide på hur jag ska få han att fatta att han ska hoppa över hindrena och inte springa förbi dom ? jag skulle bli jätteglad om jag fick ett förslag som faktisikt fick han att klara det :bow:

Sv: nån som kan hjälpa mig ?

Kan du inte börja med att löshoppa?Antar att hoppning är nytt för din häst,så du får väl börja från början helt enkelt;)

Avdankad travare låter som ett ök... Det är inte en travare som omskolas till ridhäst? En ridtravare?
På tio månader tvivlar jag på att en normal hobbyryttare utan mkt vana av just omskolning hinner komma så långt med en travare från banan. Ju kortare tid av banan desto längre omskolningstid. Den ska lägga om balansen från vagn till ryttare. Bygga om muskler, förstå hjälper och innan jag personligen anser att det är dags för bommar och speciellt hinder så bör den vara vettig att rida, vänta på ryttaren och skritta och trava lugnt. Vara tämligen liksidig, bära sig vettigt i skritt och trav och kännas stadig att rida, inte vinglig och springig.
Springer hästen vid sidan av bommar är den inte redo, den lyder inte ryttare eller är för obalanserad. Börja rida bommar i skritt. Sedan är en god idé att travhoppa små kryss, gärna med en erfaren häst framför. Med erfaren menar jag en som inte stannar, bryter ut eller river.
Skit i om hästen inte "hoppar" utan kanske hoppar med frambenen och travar över med bak. Travhoppning ger träning i avståndsbedömning. Hoppa högt är INTE häftigt med oerfaren häst. Det kan gå riktigt illa och man kan skrämma dem att inte våga hoppa, eller ännu värre: skador på häst och ryttare. Låt träningen ta TID, ge dressyren och utbildning/muskling den tid det behöver, stressa inte. Och ta hjälp av tränare så ska du se att det blir bra!

han har blivit riden i ca 2½ år så han kan skritt. trav ocg galopp och gå över bommar ! :)

Hästen kunde garanterat både skritta, trava och galoppera redan som föl. Och jag tror nog att den klev över grenarna i hagen också...

Det var inte det jag skrev. Är hästen ORDENTLIGT grundriden, dvs går fram till handen, är mjuk och jämnlik i båda sidor, gör vad ryttaren ber om lugnt och avslappnat? Klarar av att göra vettiga övergångar och tempoväxlingar?

Det är ungefär ett ljusår mellan att acceptera en ryttare i alla gångarter och att vara ordentligt grundriden. De hästar jag har ridit in har efter en månad lugnt och avslappnat rört sig i alla gångarterna och gjort vettiga övergångar med ryttare. De har redan då sökt vettig form och vart stabila att rida. Lotar och lyssnar hästen på ryttaren så är det bara att styra på ett litet inbjudande hinder och hästen kommer varken att vägra eller försöka smita förbi. Dock saknar de vad jag kallar grundutbildning då, dvs de behärskar inte öppnor, slutor, fram och bakdelsvändningar till fullo, de har bara börjat nosa på sidförande skänkel. Och framför allt, de saknar styrkan att utföra arbetet.
OBS; jag har bara ridit in travare, den yngsta fyra år...

jag höll på tidigare med en "avdankad" travare (hon var jätte fin XD )
men när vi skulle hoppa tkte hon att det var jätte roligt men bockade efter ¨åkte av några gånger tills jag kom på att lägga en bom eller flera bommar efter hindret -så hon var tvungen att tänka på dom
så mitt svar till dig är små kryss på 10 cm i mitten och infångare (en bom på vardera sida som vilar på hindret eller hinder skopor (elr vad det heter) och ta det lungt så blir det bra :P

btw* håller på sätt och vis med Polly_Mulle men vissa travare kan ha svårt med just den sortens bjudning
själv har jag ridit in en travare helt och han hade inte den bjudningen i psyket om man säger så jag testade med olika ryttare på som var duktigare en mig, jag gick på clinikar med mera testade till och med med olika hjälp tyglar villket jag inte fattar varför
jag testade olika bett (inte för en ridstund utan för halv år och mer - för varje bett) nu är han såld och bra inriden

Löshoppa :). då fattar han nog rätt snabbt. sen kan du borja med lite cavaletti. typ 3 trav bommar, sen en 20 cm hög cavaltti, sen 3 trav bommar. efterhand kan du höja. Han fattar nog snart vad han ska göra :D . ha så kul!

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 178
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 855
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 418
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka