Sv: nån som kan hjälpa mig ?
Avdankad travare låter som ett ök... Det är inte en travare som omskolas till ridhäst? En ridtravare?
På tio månader tvivlar jag på att en normal hobbyryttare utan mkt vana av just omskolning hinner komma så långt med en travare från banan. Ju kortare tid av banan desto längre omskolningstid. Den ska lägga om balansen från vagn till ryttare. Bygga om muskler, förstå hjälper och innan jag personligen anser att det är dags för bommar och speciellt hinder så bör den vara vettig att rida, vänta på ryttaren och skritta och trava lugnt. Vara tämligen liksidig, bära sig vettigt i skritt och trav och kännas stadig att rida, inte vinglig och springig.
Springer hästen vid sidan av bommar är den inte redo, den lyder inte ryttare eller är för obalanserad. Börja rida bommar i skritt. Sedan är en god idé att travhoppa små kryss, gärna med en erfaren häst framför. Med erfaren menar jag en som inte stannar, bryter ut eller river.
Skit i om hästen inte "hoppar" utan kanske hoppar med frambenen och travar över med bak. Travhoppning ger träning i avståndsbedömning. Hoppa högt är INTE häftigt med oerfaren häst. Det kan gå riktigt illa och man kan skrämma dem att inte våga hoppa, eller ännu värre: skador på häst och ryttare. Låt träningen ta TID, ge dressyren och utbildning/muskling den tid det behöver, stressa inte. Och ta hjälp av tränare så ska du se att det blir bra!