G

Gilan

Nån mer än jag som torkar höstens äpplen för att sen använda som godis att blanda ex. i betforen??
 
Sv: Nån mer?

jag undrar hur man gör... skivar man det å lägger i ugn på torkning? å i så fall.. hur länge på vilken gradtal???
 
Sv: Nån mer?

Jga kärnar ur. skär i skivor lägger i ugn på 70 grader och med fläkten på. har dom där inne en halvtimma sen vänder jag på dom och kör en halvtimma. Sen lägger jag dom på ett myggnät. (sånt man sätter framför fönster) som är upplagt på 2 stols ryggar. Låter torka ca: 3-5 dygn. (beror på hur tjocka skivorna är) Förvarar sen i burk med lock.

Så lärde jag mej iaf. när vi torkade äpplen i skolan för att göra müsli av sen. man behöver heller inte ha dom i ugnen men då tar dte längre tid typ 1 vecka eller så.

Om du inte harnått mygg fönster kan du hänga upp dom på en tråd elelr på blommpinnar.

Började med min torkning igår. ska försöka få ihop en 10-15 liter. dte kommer ta sin tid. tur att man även har vinteräpple träd.=)
 
Sv: Nån mer?

aha!! vad smart! det här var mkt intressant!

lägger du det sen i blöt när pållen ska ha sen? lägger du den i betforeninnna vattnet tillsätts?

hur tjocka skivor skär du?

om du nu vill ha10-15 liter blir det väl en massa burkar! men hur blir äpplena när de torkat? blir dom böjliga som läder? annars är det väl svårt att få ner dom ien burk?

hur mkt ger du varje gång til pållen?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
292
Senast: screen
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 686
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Har en hund på drygt 2,5 år som haft problem med magen och därför går på elimineringsdiet. Hills z/d, färskt hjortkött, standardt immun+...
Svar
5
· Visningar
417
Senast: Sol
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 991

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp