Namnförslag!

Sophia_

Trådstartare
Ni trogna hund-bukefalister har säkerts ett sådana här trådar komma och gå i tusental. :smirk: Men nu MÅSTE jag ha hjälp!

Den lilla ängeln kommer om en månad och jag har absolutr inte en aning om vad hon ska heta.
Det är en tik av rasen isländsk fårhund, de ser ut så här.
Hon kommer bli vit och röd, antagligen.

Jag har ganska stora krav på namnet och det:
- får absolut INTE vara ett människonamn. Inget Kajsa, Mimmi eller liknande alltså.
- ska inte låta för svenskt och inte ha några "gulligull"-anknytningar. Alltså inget Sessan, Honey, Humlan etc.
- får inte låta för likt Jazza som är namnet på vår redan existerande hund.
- det ska vara lätt att ropa och säga. (Trött på "-Vad heter hunden?" -Jazza. -Vaaa? -Jazza. -Sassa?" :smirk: ) Helst bara två stavelser.

Jag kan ge några exempel på namn jag hittills fastnat för så ni vet vilken linje jag är inne på... ;)
Abigail, Blaze, Madigan, Rejsa, Sherry.

Sv: Namnförslag!

Ayla? Taget från Grottbjörnens folk-böckerna. Tror det uttalas Ejla ungefär..

Något latinskt (släktnamn) kanske
c uttalas k

Acer = lönn
Salix = sälg
Fraxinus = ask
Pinus = tall
Taxus = idegran
Prunus = hägg, körsbär, plommon
Pyrus = päron
Vinca = vintergröna
eller
Zilga, en vinranks-sort

Jag tycker att det är kul om man kan ta ett namn som kommer från det land hundens ras härstammar från. Så nåt fint islänskt namn?

Merci
Zoda
Quincy
Yoga
Vilda
Sorry
Sierra
Sangria
Sambuca
Rafiki
X-tra
Bira

Upprepar mig. Om du går till sidan 4 eller 5 hittar du en tråd av Only_Me rubrik: namn förslag tack. Där finns en lista på 250 namn, där borde du hitta något. Lycka till.:banana:

Jag har alltid tyckt mycket om namnet Soraya.. Men det innehåller iof inte enbart två stavelser.

Vilda låter bra....har ingen fantasi själv utan ser mer igenom vad andra kommit med för förslag ;).

Tycker det ska vara något isländskt :D

Kanske..
Bryja (trollkvinna)
Brynja (om hon har mörk rygg.. :p )
Eistla (ungmö)
Fifla (fjantig :rofl: )
Frenja (vild tös)
Freykja (blåsa iväg, flyga)
Meyla (ung flicka)
Meyja (kvinna)
Teygja (sträcka /tänja)

..Fast det kanske inte alls är vad du är ute efter :p

Känner en hund som har ett namn jag gillar...dessutom behöver man bara viska det för en lystring. :)

*Gossip*

Hade jag inte redan fastnat för en ras redan så hade jag också köpt en isländsk fårhund.
Ett namn jag fastnat för är Tibrá (=ödet).
Hade döpt min blivande tik till det om det inte var så att jag redan har tre djur som alla börjar på T...:rofl:

Naaah, jag vill nog inte ha ett isländsk namn. Fast valpen kommer säkert redan vara reggad på ngt isländskt, kan ju vara något jättefint. :idea: Men annars är jag nog inte mycket för det...

Jo jag gillar också Vilda. Känner en som äger en "Vilda" så de namnet kommer jag själv aldrig att kunna använda :cry: Ett annat namn jag alltid gillat är "Terra Terrorist" men det känner vi också en hund som heter .....suck....

Wildty skrev:
Jag tycker att det är kul om man kan ta ett namn som kommer från det land hundens ras härstammar från. Så nåt fint islänskt namn?

Då kanske Litla funkar!! Dock liite svårt att säga men man vänjer sig.. Det betyder liten flicka på islänska..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka