Namnbyte i AQHA

Segelflygarinnan

Trådstartare
Skulle vilja byta namn på min tvååring - har någon gjort det och vet hur det går till? Och vad det kostar och vart man vänder sig?

Har ännu inte skickat in papprena för ägarbyte och pass saknar han. Bewieldred tipsade om att maila registratorn på SQHA, så det har jag precis gjort. Men tänkte kolla här med om någon har några idéer och erfarenhet? :)

Anledningen är att namnet dels är felstavat... Brilliante Sunshine.. Och Sunshine kommer från Son, som inte har ett dugg att göra med solsken... Och jag tycker det är för jäkla synd att inte få med den berömda Dash-släkten i namnet!! :cry:

Sv: Namnbyte i AQHA

Har inget tips, men det kunde ha varit värre .. ;)

/Ägare till Fabolous Pride ( welsh pb )

Det är rätt vanligt med alternativa stavningar och lek med ord och anspelningar i quarter namn. Ingen aning om det är fallet för din häst dock, men vanligt är det.

Själv skulle jag aldrig byta namn på en quarter men det är ju upp till var och en. Det går bra att byta till ett namn som godkänns av AQHA såvida inte hästen är tävlad (AQHA eller galopp) eller har använts i avel.

Det kostar $50 för AQHA medlem ($90 för icke medlem) och man skickar in regbeviset och namnförslag till AQHA. Samt självklart transfern om inte ägarbytet är gjort innan. SQHA's registrator kan säkert hjälpa dig.

Själv skulle jag aldrig byta namn på en quarter men det är ju upp till var och en. Det går bra att byta till ett namn som godkänns av AQHA såvida inte hästen är tävlad (AQHA eller galopp) eller har använts i avel.

Det är därför jag vill göra det nu, innan han är tävlad och folk "hört talas om honom"... :) Tack!

Ja alltså, efter att han är anmäld/tävlad så KAN du inte byta namn så ska du göra det måste du göra det innan.

Kolla upp innan att namnet du vill ha inte redan är taget, så du inte behöver göra massa jobbb i onödan.:idea:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattträd/klösmöbel
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka