Nåjjig...

M

Minime

Mitt sto är en expert på att göra illa sej, sårvård är lika naturligt för oss som en vanlig rycktning är för andra hästägare och hästar :cool: Typ...
Men lördagen var det värsta hittills... då hade hon trampat av sej en sko, ett rejält sår på kronan, ett balltram, ett islag på hennes enorma överben på bakbenet, ett konstigt sår på nosvingen plus ett bitmärke på baken. Ahhh!! Hon kommer ju bara var ett stor ärr snart! :mad:
Funderar allvarligt på att börja använda skydd i hagen :crazy: innan nånting riktigt allvarligt händer! Men saken är ju att med henne vet man aldrig vad som kan hända så det skulle ju behövas hela kittet, boots, senskydd o jag skulle behöva köpa ett par av sånna där skydd man formar själv att använda som bakskydd, pga av överbenet passar inget annat än riktigt låga och då gör dom ju föga nytta när hon slår på sej högt... :smirk: Vägrar ha henne lindad i hagen!!
Men jag vill inte behöva det!! :( Tycker det tar emot bara att behöva ha täcke på henne dygnet runt under vinterhalvåret... ska hon då behöva skydd också? och känner jag henne rätt, kommer hon definitivt få skav av alla skydd då. Sablans porslinshäst... Vill ju att hon ska få vara lite naturlig också...men jag blir så nåjjig!
Finns det nån forskning på hur stor risken för allvarligare skador i hagen är!??! :bump:
Ahh!! Behövde låtta mitt hjärta lite... men tar gärna emot lite tips och tankar! :bow:

Sv: Nåjjig...

Vilken typ av hage går hon i?

vad är hennes temperament?

Hur ser flock konstellationen och flock atmosfären ut?

Just nu går hon i en "vanlig" gräshage, och på vintern går hon i en skogs- och bergshage, med mkt "skrot" att kliva över.

Temperament jah... det har hon knappt :D Hon är lugn i hagen oftast, får ju spel ibland och då rusar allihop runt som dårar. Men annars är det ingen av dom som rör sej mer än nödvändigt. Saken är ju den att hon är klumpig! Fd travare :cool:

Dom är fyra stycken som delar hagen just nu, 3 ston och en vallack. Och Sweetie är ranghögst. Men sen blir det lite rörigt, för de andra två stona är halvsyskon och det skilljer bara ett år mellan dem så dom är ju väldigt toleranta mot varandra, och även vallacken tillåter att den yngsta bufflar på honom och äter ur samma hög tex. Hon är allas bäbis typ, förutom Sweetie, som har börjat sätta henne på plats nu... men endå är det lugnt. Var det ett sådant svar du sökte? :confused:

Ja jag ville bara ha lite grundläggande fakta runt situationen.

Om hon slår sig ständigt och inte lever runt eller går i en extremt kuperad hage så är det ju ngt som inte stämmer.

i detta fallet verkar det vara flock konstellationen. Om stona är ganska jämna i rang så blir det bråk om ingen uppenbart ser sig som given att den ska ge sig utan vill klättra på skalan..

har du provat med en annan flock konstellation? ofta gör det en enorm skillnad i sådana fall som du beskriver....

Ständigt kanske var lite väl mkt ,men 3-4 ggr per månad så har hon nya sår på insidan bakbenen (oftast) så jag antar att hon slår i. Ofta bara ytliga men tillräckligt... och risken finns ju där.

Ang flocken så får du gärna omformulera detta: "Om stona är ganska jämna i rang så blir det bråk om ingen uppenbart ser sig som given att den ska ge sig utan vill klättra på skalan.." Hjärnan är nog inte riktigt vaken :o

När dom inte går i sommarhagarna är det bara hon och valacken, och då är det lugnast. Det är inget snack om vem som bestämmer, inte ens vid fodring :bump: Men trost det, så är det nya sår då och då. vet inte heller vilken annan konstellation jag skulle kunna prova, och så är det ju inte bara jag som har något att säga till om :smirk: Lillasyster vill att valacken ska gå med de andra på sommaren då det verkligen syns på honom att han trivs så. Och mamma vill inte att endast min och nån av de andra stona ska gå tillsammans då hon är rädd att de ska bråka mkt mer då (två hagar ist för en skulle betyda mindre hagar och mindre utrymme). Och hon klara absolut inte av att stå själv heller pga dåliga erfarenheter tidigare i livet... samtidigt vill ju jag också att de ska få gå tillsammans allihop och vara en "riktigt" flock.

Du kan prova att ha henne oskodd åtminstone bak så minskar skaderisken avsevärt iallafall under sommaren. Annars mjuka skydd som man sätter fast runt benen är ju ett alternativ. De andra hästarna skulle kanske också vara oskodda bak nu när det verkar gå vilt till...

Om det är din häst som heter Sweetie tyder bitsåret på baken på henne att ngn i flocken försöker sätta henne på plats ganska ordentligt...de följande skadorna uppkom kanske när hon flydde från angriparen, förhoppningsvis har de funnit sin plats nu i flocken, skulle hon få liknande skador igen skulle jag flytta min häst från hagen, om de inte ens kan hålla sams nu när det är bete kan det inte vara en bra flock.

Att hon ska vara oskodd är inget alternativ. Hon har för känsliga hovar och dessutom en rotation som gör att hon sliter hovarna helt fel. En av de andra är redan oskodd, och de andra har inte heller några "barfota- hovar"...

Efter lite tänkande beror nog bitsåret på att betet börjar bli dåligt, dags att byta hage. Konkurransen ökar...

Minime skrev:
Ang flocken så får du gärna omformulera detta: "Om stona är ganska jämna i rang så blir det bråk om ingen uppenbart ser sig som given att den ska ge sig utan vill klättra på skalan.." Hjärnan är nog inte riktigt vaken :o

När dom inte går i sommarhagarna är det bara hon och valacken, och då är det lugnast. Det är inget snack om vem som bestämmer, inte ens vid fodring :bump: Men trost det, så är det nya sår då och då. vet inte heller vilken annan konstellation jag skulle kunna prova, och så är det ju inte bara jag som har något att säga till om :smirk:

Omformulering fast jag trodde jag var tydlig:
Om stona är jämna i rang, så kan det vara bråk och tjafs i det att ingen vill ge sig, utan ständigt nosar på möjligheten att klättra i rang. då blir det oroligare i flocken än om alla har sina givna platser rangmässigt.

:D Jo jag ser ju det nu! :bow:

Men så mkt tjafs är det inte. Inte så att de gnabbas så fort de kommer nära varandra, men ibland gör den yngast damen nåt som blir för mkt. Hon och hennes fölfasoner accepteras som sagt oftast... vet inte riktigt hur jag ska förklara.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka