Några frågor

linafina

Trådstartare
Jag undrar lite om Krafft Pluss Grön. Det är väl ett kompletteringsfoder? Vad kan man komplettera med? Behöver man ge extra vitaminer och mineraler när man fodrar med det?

Går det att ge både krafft pluss grön och något müslifoder tillsammans?

Om jag vill fortsätta fodra med müslin till min 1,5 åriga häst vad kan jag ge tillsammans med det förutom havre och korn för jag vill slippa det helst.

Jag hoppas på att kunna få en anlys till hösten men som det ser ut nu så lär vi få problem med det. Skrev en annan tråd nydligen om hur jag ska gå tillväga med hösilaget.

Sv: Några frågor

Krafft pluss grön är ett kompletteringsfoder till en foderstat där havre är kraftfoder. Det står på hemsidan...

Du bör vänta med att välja kraftfoder till su har analysen på grovfodret i din hand. Det är ju grovfodret som avgör om och vilken typ av kraftfoder du ska ge. Det kan vara så att du inte behöver ge nått kraftfoder om grovfodret är tillräckligt bra.

Men vi fodrar med nya KRAFFT Groov och har kompletterat en hästs foderstat med KRAFFT Breed (eller Plus Grön som det nu heter). DEt har ju funkat bra på den hästen så inte tror jag att man MÅSTE ha havre som grund för att kunna fodra med Plus Grön?!

Nej det går inte för jag kan inte låta unghästen stå utan krafft i flera månader under hösten då jag inte kan få anlys på hösilaget om jag har samma otur detta året. Då var det ett alternativ att ta lite hö från många balar och balarna går inte att öppna o förskott vilket innebär att jag måste vänta i flera månader på en anlalys. Jag vill verkligen ha en anlys och är jäkligt arg för att det ska vara så svårt.

Då lämpar sig inte krafft pluss grön att ge tillsammans med müsli. Jag tror själv inte det men det kanske gör det?

linafina skrev:
Nej det går inte för jag kan inte låta unghästen stå utan krafft i flera månader under hösten då jag inte kan få anlys på hösilaget om jag har samma otur detta året. Då var det ett alternativ att ta lite hö från många balar och balarna går inte att öppna o förskott vilket innebär att jag måste vänta i flera månader på en anlalys. Jag vill verkligen ha en anlys och är jäkligt arg för att det ska vara så svårt.

Då lämpar sig inte krafft pluss grön att ge tillsammans med müsli. Jag tror själv inte det men det kanske gör det?

Jag menade inte att du inte skulle ge nått kraftfoder(om du tror att det behövs)...
Det bästa är att vänta med förändringar så att du vet att du förändrar på rätt sätt på en gång. Så att du inte gör en ändring nu och när hästen precis vant in sig på det så har du fått en analys och så blir det kanske en till förändring... Inte bra för lilla magen.
Då är det bättre att låta den gå på de kraftfoder som den fått tidigare.

Senast ändrad av en moderator:

Jo jag vill slippa ändra hans foder från han kommer hem tills vidare. Det är inte iheller säkert att vi får någon analys där jag har honom. Jag har fodrat med Hippos müsli, havre och korn samt mineraler hela vintern men nu vill jag slippa havre och korn och undrade om det kan vara lämpligt att kanske ge krafft pluss grön med müslin. Jag har aldrig själv fodrat med det samtidigt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 132
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Har nyligen köpt en häst och blivit lite förvirrad kring allt dehär med tillskott. Just nu går han på sommarbete och äter enbart gräs...
Svar
7
· Visningar
1 069
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 960
Senast: Bee
·
Foder & Strö Detta diskuteras väl då och då och jag har själv försökt vid tidigare tillfälle utan att få det svar jag önskade.. Hur gör man om man...
Svar
9
· Visningar
1 600
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama