Några frågor om hästskötsel?

A

_Aniara_

Hej!
Är lite nyfiken på hur ni tar hand om era hästar:

1. Hur ofta o vilka tider ger ni era hästar mat?
2. Hur länge går de ute o när släpper ni ut/in dem?
3. När går de på bete?
4. Hur många dar i veckan rider ni?
5. Hur brukar era rid/träningspass se ut under en vecka?

Tacksam för svar

/Cicci

Sv: Några frågor om hästskötsel?

3. När går de på bete?

1. Morgon: kl:7 Middag: Mellan 2-4 kväll: kl:21, dom brukar också få lite hö på eftermiddagen
2. släpper ut hästarna vid 7 och går sedan ute till mellan 6-9 beror på väder och annat, detta gäller vintern, höst och vår, på sommaren går dom ute dygnet runt.
3. juni-så länge det går
4. 4-5
5. för tillfället, mycket skritt, klättring och lättare dressyr pass i skogen.

_Aniara_ skrev:
Hej!

3. När går de på bete?

Tacksam för svar

/Cicci

1. Fri tillgång på hö, de som får kraftfoder får morgon och kväll
2. Från 7-8 till 22-23 ca
3. Från att det finns så mkt gräs att de klarar sig till det tar slut. Brukar vara mitten på maj- oktober. Ute dyget runt går de från april ungefär.
4. Försöker hinna med 4-5 ggr.
5. Mycket ute i terrängen och längs skogsvägar.

1. Morgon 6.30-7.00 Lunch 12.00 Middag 15.30 Kväll 20.30
2. Utsläpp ca 8.00 Intag 15.00-15.30
3. Någora vecka under juni-juli, beror lite på hur tävlingssäsongen infaller.
4. Ca 5 dagar. Har vilodag 1-2 dagar/vecka
5. Beror oxå på om vi ska tävla eler inte men annars kan det se ut såhär 2-3 dagar dressyr, 1 markarbete, övriga dar varvar jag med uteritter eller körning

1, Morgon: kl 6 Lunch: kl 11-12 Middag: 5-6 kväll: 10

2,Utsläpp vid 7, Intag beroende på väder oftas till 6 tiden. Fina varma vårdagar går de ute längre.

3, Maj - Så länge betet räcker, brukar bli till augusti, därefter får de hö på betet några veckor till.

4, 5-6 dagar. Beroende på om det är tävlingssäsong eller ej. Oftas får de 2 vilodagar i veckan. Speciellt när det är skola och vinter, då man inte hinner rida innan det blir mörkt.

5, tränar ca 2 ggr dressyr,markarbete i paddocken, hoppar 1 el 2 ggr i veckan. Rider ut resten, galoppintervaller, klättring och självklart lugna skogturer :)

Sommar: Går på bete dygnet om, får lite betfor med mineraler i på kvällen. Lite hö om de står inne en längre stund tex för att torka efter regn innan ridning.

Vinter: (som det var i vintras iallafall)
Kraftfoder och lite hö inne ca kl 8.00
Utsläpp ca 09:00, lite mera hö i hagen.
Hö i hagen ca 12.00
Hö i hagen ca 15-16.00
Insläpp och kraftfoder samt lite hö ca 18-19
Släckning och natthö ca 21-22

2. Hur länge går de ute o när släpper ni ut/in dem? Se ovan. Ju varmare det är och när det finns nåt att beta kvar i hagarna så får de gå ute längre på kvällarna. De brukar inte vilja komma in förrän sent när de hittar nåt att gnaga på i hagen.

3. När går de på bete? I år släppte vi den första helgen i maj, och jag hoppas på att kunna ha dem ute dygnet runt till omkring första oktober. Beror på väder.

4. Hur många dar i veckan rider ni? ca varannan dag.

5. Hur brukar era rid/träningspass se ut under en vecka? Vi rider i stort sett bara rakt fram i skogen, ibland blir det lite dressyr på nåt fält, men i övrigt så "mysrider" vi bara utan några större krav. Ibland kör vi och ibland blir det lite tömkörning/markövningar. Har bara en ridbar häst, shettisen är mest som sällskap, men får komma ut på promenader lite då och då. Ibland ensam och ibland går någon med shettisen brevid den som rider. har provat att rida med den lille som handhäst, men det funkade inte då han ville gå först, och blev skitsur och började försöka bita min häst när de gick i bredd. Liten ettrig sak det där, men sååå go ändå!

_Aniara_ skrev:
Hej!

3. När går de på bete?

Tacksam för svar

/Cicci

1. *Morgon kl 6 *Lunch kl 11 *Middag kl 15 * Intag kl 19 *Kväll kl 22
(cirkatider)

2. Runt 10 h/dag, vinterhalvåret. Går ut vid 8-9 och kommer in runt 18-19. Lite olika beroende på väder, mörker, ridning osv

3. Juni, juli och augusti. Går dock inne om jag ska tävla/träna eller så.

4. Helst 6, men det varierar tyvärr.

5. Mycket ridning ute, gärna på ängar och i mycket backar. PÅ bana/i ridhus ca 2 dagar/vecka, lång skrittur nån dag osv. Men det varierar ju beroende på mängd träning/tävling osv också.

Ullis

1. Hur ofta o vilka tider ger ni era hästar mat? Vintertid gäller: 05.30 Hö/hösilage och kraftfoder, 12.00 Hö, 16.00 Hö/hösilage och kraftfoder, 20.00 Hö/hösilage och kraftfoder. På sommaren ger jag min häst lite havre och mineraler i samband med ridning, 1 gång/dag.
2. Hur länge går de ute o när släpper ni ut/in dem? De går ut vid 7.30-8.00 och in vid 16.00 på vintern. Höst och vår är de ute längre, även de som inte går på bete.
3. När går de på bete? Juni-augusti, ungefär- det beror lite på vädret.
4. Hur många dar i veckan rider ni? Jag rider ca 4 ggr/vecka och min medryttare 1-2. Pinky är garanterad minst en vilodag i veckan, alltså.
5. Hur brukar era rid/träningspass se ut under en vecka?2 dressyrpass och resten ute i skogen eller på vägarna. Jag rider för dressyrinstruktör 1 gång varannan vecka.

morgon:06.00 (inne, hö och kraftfoder), fm. vid 08.00-09.00(i hagen,hö), lunch 12.00(i hagen, hö), em 16.00(i hagen, hö och betfor), kväll 20.30(inne, hö och kraftfoder)

släpper ut mellan 06.00 och 08.30, tar in vid 18.00-19.00, är det snorkallt(20-30 grader kallt), eller riktigt oväder blir det lite kortare utevistelse

3. När går de på bete?

min har inte varit på riktigt bete i år, men vilat 3 v i juni

ca 5 dagar ordentlig ridning, 2 dgr vila med skritt (typ träna 2dgr, vila en etc)

-1 ut i skogen, intervall, -2 hoppträning, -3 vila, skritt, -4 skogen, "dressyr", -5 markarbete tex studs, -6 vila, skritt, -7 skogen/banan, klättring och muskelbygg

detta varierar givetvis en del, men på ett ungefär.
jag har en hopphäst.

_Aniara_ skrev:
Hej!

1. Hur ofta o vilka tider ger ni era hästar mat? 3 gånger om dagen nu på sommaren, frukost får dom vid sju på morgonen. Sedan går dom ut i en gräshage med mycket gräs vid 09-10 tiden och är ute till 17-18. När dom kommer in så får dom lunch kraftfodret och eftermiddagshöet (vintertid får dom lunch hö i hagen vid 12-13 tiden). Kvällsmat får dom vid 20-21.
2. Hur länge går de ute o när släpper ni ut/in dem? Se tidigare svar
3. När går de på bete? Går inte på bete..Hon har vintervila istället (tävlingsryttare)
4. Hur många dar i veckan rider ni? Så gott som alla, om inte hästen ska ha en vilodag.

Om jag ska tävla på en söndag brukar det se ut ungefär såhär:

Måndag: Rida ut (klättra och så)
Tisdag: Dressyr
Onsdag: Rida ut, träna kondisen
Torsdag: Hoppträning
Fredag: Skritta ut
Lördag: Dressyr, rida igenom hästen
Söndag: Tävla

Tacksam för svar

/Cicci

1010101010

mellan 6-8 på morgonen kraftfoder, mellan 7-9 på kvällen kraftfoder, sen har de fri tillgång till hö alltid
Varierar, oftast mellan 7-8, in varierar med allt från 5-9 på kvällen, beror på väder och vind och hur jag jobbar
3. När går de på bete?
Alldeles för lite, har knappt något bete allt själv, men de är ute dygnet runt från slutet av maj till slutet av augusti, ibland får de komma in om det är riktigt ruskväder flera dagar i sträck
5 åringen 5-6 dagar i veckan, 3 åringen inget än, ska ridas in nu till hösten
Konditionsträning mycket i skog och mark, max 2 dagar i veckan på ridbana. Till hösten ska femåringen få gå en dressyrlektion i veckan, han är travare, så för mycket dressyr får det inte bli, men det är aldrig fel att sätta grunderna, allsidig träning :D

*05.00, 11.00, 17.00 samt 21.00.

Släpper ut dom 07.00 och de får komma in mellan 18-19.00. Ibland senare. beror på väder.

3. När går de på bete?
Juni till september (med stödfodring sista delen).

När skolan är så blir det ca 3-4 dgr/vecka *dåligt samvete*

Hoppning en gång kanske, dressyr två och resten ute ungefär.

Tack för svaren, alltid kul att se hur olika personer tar hand om sina hästar så att man kan jämnföra.

/Aniara

Min häst får mat fyra gånger per dag, på morgonen, ca 7.30 - 8.00, Lunch 12.00, Eftermiddag 17.00 och Kväll 21.30.
De släpps ut ca 8.30/9.00 och går ute till ca 16.30.
3. När går de på bete?
Vi släppte de på bete i mitten av maj, och de går ute dygnet runt hela augusti ut, tror jag. Sen går de kvar i sommarhagen hela september tror jag, men går in på natten.
Det brukar väl bli mellan 5 - 7 dagar i veckan, beror på årstid och så.
Det varierar väldigt mkt, men jag brukar rida ut typ varje dag, och kanske i paddocken 2 -3 gånger i månaden.

Sommartid: Kraftfoder på kvällen mellan 19.00-23.00
Vintertid: Kraftfoder inne mellan 7.00-9.00 och grovfoder ute direkt efter fodrningen.På kvällen mellan 19.00-21.00 då allt foder inne.

Oktober-Maj:De släpps ut mellan 7.00-9.00 och tar in dom vid 18.00-21.00.

3. När går de på bete?
Mellan Maj till Oktober.

Varierar mallan att rida 3 dagar och ledig 1.Eller rida 4 dagar ledig 1.Eller varannan dag ledig eller ridning.

Ex: Mån: Uteritt skritt & trav 2h. Tis: Uteritt skritt,trav o gallopp. 3h.Ons: Skritt 1 h. Tors: Ledig Fre:Uteritt skritt o trav 2h.Lör: Dressyr 1.5 h. Sön: Skritt,trav o gallop 2h.Mån: Ledig.

1. Hur ofta o vilka tider ger ni era hästar mat? fri tillgång på hö. kraftfoder 3ggr/dag kl 06:00, 17:00 och 21:00
2. Hur länge går de ute o när släpper ni ut/in dem? åker ut 05:00-08:00 beroende om det är vardag eller helg... åker in 17:00-21:00 beroende på väder ilband åker de inte tidigare ibland senare...
3. När går de på bete? mellan midsommar och slutet av augusti och före/efter det i gräshage runt gården...
4. Hur många dar i veckan rider ni?5-6 dagar rids min häst
Måndag: skritt/vila
Tisdag:ridning i skogen
Onsdag:Hoppning
Torsdag: dressyr/ ridning i skogen
Fredag: skritt/vila
Lördag: mycket galopp i skogen
Söndag:ridning i skogen

Detta verierar förståss om det är tävlinghelg eller en helgkurs, men en "normal" vecka kan se ut såhär...

Fri tillgång på hö. Kraftfoder morgon och kväll, olika tider nästan varje gång.
Går på lösdrift.
3. När går de på bete?
Juni-augusti. Men får ofta ta hem dem tidigare då betet tar slut.
Rider två dagar, vila en dag, rider två dagar osv.
Väldigt varierat. Tömkörning, promenader. Dressyr, markarbete, "lufs". Rider oftast i skog och mark och efter grusvägar, ridhus ca 1 ggr /månaden (just nu, annars ca 1 ggr/vecka)

3. När går de på bete?

Utgår nu fr det förra vinterstallet.
1. 4 ggr om dagen; 8.00, 12-13.00, ca 18.00, 21.00.
2. Släpps ut efter kraften är uppäten ca kl 8.10, kommer in vid 18.00 i genomsnitt men det beror på väder och årstid.
3. Så länge som möjligt. I år fr 1 juni. Ska gå på lösdrift i vinter och flyttas till den hagen när allt är färdigbyggt, men annars skulle han gått på bete till kanske början av okt.
4. 6 dgr/v
5. Har inget schema eller rutin. Beror på vad vi vill göra. Men genomsnittsmässigt kanske 30% ridbana och 70% ute. Rider alltid fran ute. Avslutar ofta ridurer på ridbanan. Varierar mkt.

3. När går de på bete?

1. morgon: mellan 7 och nio iunnan de går ut och så får de hö i hagen. eftermiddag: mellan 3 och 5, hö i hagen. kväll: mellan 8 och nio när de kommit in i stallet.
2. utsläpp mellan 7 och 9. insläpp mellan 20 och 21. de går alltså ute 12-13 timmar per dygn.
3. från typ maj tills det börjar bli ont om gräs.
4. 5-6 dagar i veckan. ibland 7.
5. Dressyr, 3 ggr i veckan. ut och galoppera, röja och leka i skogen 1 gång i veckan. övriga dagar är motionsrika och roliga uteritter och ett pass dressyr på ca 15-30 minuter.
ca en gång varannan vecka hoppar vi impuls byggda naturhinder under uteritterna..
en gång i månaden kanske vi rider till ridhuset och hoppar.
varje dag inleds ridtuern med att rida upp för skidbacken bakom stallet.

Morgon: runt 7, kraft inne, hö i hagen
Lunch: 11-12 hö i hagen
E.m: 16-17 hö i hagen
Kväll: 19-21 beroende på väder osv, hö+kraft inne

7 - så sent som möjligt, beroende på väder.

3. När går de på bete? slutet av maj-början av sep

4. Hur många dar i veckan rider ni? Evelyn 6, Pompei 3-4

Evelyn
mån - skrittade ca 40 min i skogen
tis - trav i 2 km sen galopp i 2 km ca 45 min
ons - klättrade, och tränade sen övergångar ca 45 min
tor - red i skogen+ grusväg skritt och trav ca 1 h
fre - red på ridbanan ca 30 min (+20 min uppvärmning och avskrittning) volter, öppna, sluta, skänkelv, framdelsv i skritt och trav. tränade galoppfattningar också.
lör - red i skogen, skritt, trav och galopp ca 2 h
sön - vila.

Pompei skrittar bara nu.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 359
Senast: Häst_
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 691
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 353
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 041
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama