Något att äta till hästen på morgonen innan träning...

lovehorses

Trådstartare
Detta gäller främst till de som har eget stall.
Ibland brukar jag rida/träna direkt på morgonen. Då går jag ut till stallet och vill ge hästen något smått att äta innan träning. Hen kan äta det medans jag fixar hästen.
Frågan är vad?
Provat ge hö men de e inget intressant. Funderar då på något i krubban.
Det ska helst vara så lite socker som möjligt i det. Gärna lite energi också men inte mycket. Men framför allt att hästen håller sig mätt och nöjd tills hen får mat efter träningen.

Förslag!?
Just nu kvälls tid får han bara lusern och tillskott i det. Tänker mig att man kan ge det men samtidigt skulle man vilja han något annat som blir lite extra gott kanske.
 
Hö är nog egentligen det bästa men nu gick det ju inte.

......jag skulle nog ändå ge lucernpellets (uppblötta och upplösta). Det är ju ett grovfoder och borde då samtidigt vara trevligt för magen.

Annars kli och/eller betfor. Utfyllnad och mysigt för magen.
 
Nu äter mina glatt hö. Men om icke skulle jag ge betfibermix. Mycket trevligt foder och det enda i kraftfoderg som känns okej ge på "halvtom" mage. Hur mätta de håller sig vet jag inte då både mina alltid är nära svältdöden om man frågar dem... jag har alltid silage i släpet dock.
 
Kanske jag behöver omstrukturera frågan lite....:D
Jag åker alltså inte iväg på träning utan far ut och rider eller tränar hemma.
Imorse prova jag att ge uppblött lusern. Gick bra men han äter så långsamt...:cautious:
Men lutar åt att det blir det på morgonen, då kan jag blöta upp det på kvällen.
Ska kolla upp mera om det där betfibermixen vad det är...
 
Kanske jag behöver omstrukturera frågan lite....:D
Jag åker alltså inte iväg på träning utan far ut och rider eller tränar hemma.
Imorse prova jag att ge uppblött lusern. Gick bra men han äter så långsamt...:cautious:
Men lutar åt att det blir det på morgonen, då kan jag blöta upp det på kvällen.
Ska kolla upp mera om det där betfibermixen vad det är...

Jag hade fattat rätt. :)
 
Sköljd Betfor/Kwikbeet är mycket lågt i socker och består typ bara av fibrer :).

Saftigt, gott och billigt också. Jag blandar mineralerna till min lättfödda med typ 50g torrvikt Betfor, men gamlingen som behöver gå upp lite får 1kg torrvikt fördelat på morgon och kväll. Dom glufsar i sig!
 
Varför vill hästen inte ha hö? Är det för den har natthö kvar eller nyss ätit upp det sista? Dvs är den helt enkelt inte hungrig? I så fall skulle jag inte ge nåt alls.
Hungrig är han nog, han åt upp lusernen. Men han är lite småstressad när det gäller mat. Har inte lugnet att äta hö, fast de andra hästarna äter det. Kvällarna äter han det bara han har fått lusernen först. Rör inte så mycket höet före det. :D
 
Sköljd Betfor/Kwikbeet är mycket lågt i socker och består typ bara av fibrer :).

Saftigt, gott och billigt också. Jag blandar mineralerna till min lättfödda med typ 50g torrvikt Betfor, men gamlingen som behöver gå upp lite får 1kg torrvikt fördelat på morgon och kväll. Dom glufsar i sig!
Hur mycket sköjer du det? e inte van med att skölja det. Kan du förklara.:)
 
Min får hälften av sitt fullfoder om jag rider på morgonen, och resten innan han släpps ut i hagen. Nu står han ingalunda med "tom mage", då han alltid har hö till hela natten. Det är alltid kvar i boxen. Funkar hur fint som helst. Vi behöver absolut ingen extra energi vid ridning innan hagvistelse :p;)
 
Detta gäller främst till de som har eget stall.
Ibland brukar jag rida/träna direkt på morgonen. Då går jag ut till stallet och vill ge hästen något smått att äta innan träning. Hen kan äta det medans jag fixar hästen.
Frågan är vad?
Provat ge hö men de e inget intressant. Funderar då på något i krubban.
Det ska helst vara så lite socker som möjligt i det. Gärna lite energi också men inte mycket. Men framför allt att hästen håller sig mätt och nöjd tills hen får mat efter träningen.

Förslag!?
Just nu kvälls tid får han bara lusern och tillskott i det. Tänker mig att man kan ge det men samtidigt skulle man vilja han något annat som blir lite extra gott kanske.

Filma honom och se när natthöet tar slut, han kanske är klar bara en stund innan du kommer för att morgonfodra och då är det ju inte så konstigt, då kan ni ju gott träna och sen kan han få frukost i lugn och ro :)

Min hade det så, hon åt upp det sista av natthöt runt 5-6 och ibland fanns det lite kvar vid 7 när frukosten gavs, så jag gav bara 1-2kg som hon kunde äta det hon ville av till frukost och så fick hon 4-5 till lunch istället så att hon hade tills det var dags att komma in :)
 
Filma honom och se när natthöet tar slut, han kanske är klar bara en stund innan du kommer för att morgonfodra och då är det ju inte så konstigt, då kan ni ju gott träna och sen kan han få frukost i lugn och ro :)

Min hade det så, hon åt upp det sista av natthöt runt 5-6 och ibland fanns det lite kvar vid 7 när frukosten gavs, så jag gav bara 1-2kg som hon kunde äta det hon ville av till frukost och så fick hon 4-5 till lunch istället så att hon hade tills det var dags att komma in :)

De va ju en ide! Idags läget får han så lite hö nattetid, han har halm också att tugga på. På dagarna går han i sommarhagen ännu. Han hinner säkert äta upp det snabbt.
Men senare i höst ska jag prova det.:D
 
Hur mycket sköjer du det? e inte van med att skölja det. Kan du förklara.:)

Jag låter det svälla en liten stund (så beläggningen lossnar), silar av och sköljer lite, sen får det ligga i blöt i nytt vatten några timmar. Sen silar jag av vattnet igen och serverar :).

Använder en stor hink med lock och ett stort småhåligt pastadurkslag.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
236
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 427
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 061
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp