Någon som vet???Lite panik!

F

fight

Min häst hade helt plötsligt i fredags när jag tog av täcket massor med små och stora knölar främst där sadeln brukar ligga men även bak på mot rumpan och på sidan av magen. Knölarna varierar i storlek och är inte speciellt uppåt utan mera stora ca 5*5cm en del är mindre. Har inte bytt hö eller ändrat ngt i hans foder. Han har ingen temp, pigg som vanligt, de verkar inte klia, ingen svullnad i benen.

Vad kan detta vara?? Tycker inte det ändrat sig och blivit nämnvärt bättre sen i fredags. Trode att det berodde på för mkt värme (har haft tjocka täcken eftersom han är fullblod, klippt och matte tyckt att det varit kallt) Har bytt till ett tunnare innetäcke och det är ju trota allt 5-10 grader kallt här nu. Ngn som varit med om samma :confused: :confused:

Mkt tacksam för alla svar!

Sv: Någon som vet???Lite panik!

Jag hade något liknande på min häst. Mitt täcke var nytvättat och hästen fick utslag av resterna av tvättmedlet.
Din häst kan inte ha ätit något i hagen? Kan den ha rullat sig i något?

Jag tvättar ALDRIG mina täcken i medel, just pga risken med rester kvar vilket kan irritera hästens hud. Varmt vatten fungerar utmärkt.

Låter definitivt som en reaktion på något. Nytt tvättmedel till schabraken tex (om du nu inte har ändrat i foderstaten). Fundera om det inte kan vara något sådant.

Mvh//LG

Min häst har oxå fått nå knölar eller nåt,,, men de känns liksom mer som "Småstenar" eller nåt som sitter fast på insidan av skinnet,, hon har haft dom ett tag men inte visat nåt täcken på smärta eller så... men häromdan så började hon reagera på att man klämmde lite försiktigt på dom,, hon har en som är ungefär lika stor som en oliv vid sadelgjordsstaden och två mindre(som ärtor ungefär) på ryggen... Jag skrev till veterinären och han trodde de va sadelstadsknutor,, och de skulle man tvätta med klorhexodin eller nåt sånt och sedan smörja på lotion så att de höll sig mjukt... jag har inte bytit foder eller hö... och inte tvättat nå täcken eller schabrak me nåt nytt... jag vet inte så mycke om sadelstadsknölar men är inte dom mer som knölar eller så liksom,, jag tror inte att min häst fått de för de känns som stenar dom e jättehårda... Men hästarna kan även få sadelstadsknölar av täcket de behöver inte va från sadeln... e de nån som vet nå mer,, eller känner igen alla dessa "knölar",, de verkar ju va ganska många som har problem med "knölar"...

Nässelutslag!

Kanske av tvättmedel eller möglig hö/halm.
Byt täcke och kolla käket. Ibland kan de få i sig nåt i hagen som de reagerar på...

Det går över efter några dagar om man tar bort det de reagerat på.

Om det är nässelfeber (vilket inte behöver betyda att de har feber, min fick istället undertemp till exempel) och det inte går bort på ett par dagar så kan veterinären ge kortison.

Det kan säkert utveckla sig på olika sätt, men när min häst fick nässelfeber i somras så behövdes det. Han fick utslagen en lördagskväll och veterinären som jag ringde sa att jag skulle avvakta och badda med alsollösning och återkomma om hästen blev allmänpåverkad eller sämre (han var pigg hela tiden och vet skulle vara tävlingsveterinär på grannklubben hela dagen så h*n fanns i närheten). Det blev ingen förändring under söndagen, så på måndagen ringde jag ordinarie veterinär. På morgonen hade man då fortfarande inte sett någon förändring på hästen, men på sent på förmiddagen blev han ganska snabbt sämre på bara några timmar (tempen sjönk, han blev trött, hade jobbigt att röra sig, "ansträngd/cirkulationsbesvär" har jag för mig att veterinären sade). Han fick en spruta med kortison och Hippotrim i fem dagar.

Men min häst är ganska gammal och reagerade troligen på insekter och det är ju väldigt svårt att eliminera helt även om vi stallade in honom och hade på insektsmedel osv, så det kanske var jobbigare för honom på så sätt.

Tack för alla svar, men det som är så konstigt är att det är samma täcke som han haft tidigare och jag hade inte tvättat det emellan. Det är en halv meter snö i hagen så jag tror inte han kan ha kommit åt ngt för det andra finns det inga träd eller buskar i hans hage, bara gräs. Har bytt täcke till ett lite tunnare om han nu skulle vara för varm, men ingen skillnad.

Har idag tagit bort hans krafft groov helt så han får bara hö och havre. Vi får väl se om det kan vara den, men den har han fått sen september så det verkar ju konstigt att han skulle reagera på den nu.

Blir det inte bättre inom några dagar får jag nog ta ut vet och kika, han är lika pigg och stollig som vanligt, ännu mer nu i och med att det inte går att rida :D efterlyser fortfarande mer svar om ni kan komma på ngt. :confused:

Hur är det med lagringen av hö och havre? Någon risk för mögeltillväxt där?

Liknande trådar

Hundhälsa Idag när jag skulle gosa med en av hundarna i soffan märkte jag att hennes spenar var illröda/plommonlila. Såg sedan att hon helt...
Svar
2
· Visningar
5 162
Senast: Alindra2000
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka