Någon som räknat på strömedel?

lady_vip

Trådstartare
Vilket är mest ekonomiskt?

Jag har sedan länge dragit slutsatsen att halm är det som funkar bäst till min lortgris, men där jag står nu är den container och då funkar det inte med halm. Jag har själv räknat på det, problemet är ju att jämföra hur det håller vätska, packas osv. Då kom jag fram till att halmpellets borde funka bäst för mig, men sedan sköt det i pris.

Självklart är det avgörande vad man får för pris, men spån, torv, spånpellets, halmpellets ligger ju på ungefärligt samma pris i landet.

Så, vad har ni kommit fram till?
 
Sv: Någon som räknat på strömedel?

Jag har kommit fram till att billigast och enklast att mocka är att använda spånpellets som jag köper på BM, då kapar man priset rejält i jämförelse med att köpa halmpellets.
Dessutom om man väljer att ta de säckar med ngt litet hål i så får man de till halva priset dessutom ;)
 
Sv: Någon som räknat på strömedel?

Jag har inte räknat på kronor o ören när det gäller strö men hade halmpellets vintern som var och jag sparade säkert pengar men framför allt tid på mockningen. Har två renliga ston och en lite grisigare valack. Men när deras boxar (de är ponnyer) var mockade hade jag haft en vanlig liten skottkärra till alla tre boxarna. Storhästen som stod på torvmix fyllde lätt en kärra själv.
Jag kommer helt klart ha halmpellets-bädd i vinter igen. Pelletssäckarna tar minimalt med lagerplats och det är drygt som bara den.
 
Sv: Någon som räknat på strömedel?

Det var nåt hästmagasin (Hippson?) som gjorde ett test för inte alltför länge sedan och jag har för mig att torv var det som var mest ekonomiskt. Man tog ut minst och jag tror att det gick att avyttra ekonomiskt också.
 
Sv: Någon som räknat på strömedel?

Obs bara att ha koll på om du funderar på halmpellets,, det är en del hästar som inte tål det och får klåda. Och även om din häst tål det så för sämjans skull håll koll på alla hästar i stallet under första perioden.
 
Sv: Någon som räknat på strömedel?

Min häst är typ världens känsligaste häst, och hon tål det:p Men det måste vara ev. mögelsporer de inte tål?

Själv är jag inte intresserad av torv, jag har en vit häst och är faktiskt (snobbigt nog) inte så intresserad av att ha hennes liggandes i jord. Men allt annat är jag öppen för. Någon som har jämfört spån med spånpellets? Förbrukning, kostnad, uppsugningsförmåga?
 
Sv: Någon som räknat på strömedel?

Har räknat på halm, spån och halmpellets. Helt klart är halmpelletsen billigare för oss då jag inte börhöver gödselcontainer. Utan kan lägga gödseln det i min trädgådr och på några månader är det fin fin jord. Har fått det godkänt vid inpsektion. Nu har vi en stor tomt.
Men det blir mindre mängd gödesl med halmpellets än om jag använder ex spån.
 
Sv: Någon som räknat på strömedel?

Är det skillnad på spånpellets och bränslepellets? Det är ju en ganska stor prisskillnad iaf.
 
Sv: Någon som räknat på strömedel?

Inte som jag förstått det.. eftersom halmpellets används av hästmänniskor måste såklart det var jättedyrt :grin:

Spånpellets betalar jag 39kr säcken för och då är det 16 kg .. jag köper det på plantagen.
 
Sv: Någon som räknat på strömedel?

Obs bara att ha koll på om du funderar på halmpellets,, det är en del hästar som inte tål det och får klåda. Och även om din häst tål det så för sämjans skull håll koll på alla hästar i stallet under första perioden.

Då kan det vara så att man fått tag på pellets tillverkad i samma maskin som bränsle pellets, ja det ska man se upp med. Det ska man försäkra sig om att så inte sker.

Jag har provat det mesta i ströväg faktiskt, torv, torvmix, halm, spån och papperspellets.

Det bästa är papperspellets men tyvärr för dyrt, halmpellets är det som varit mest ekonomiskt samt givit minst miljöproblem. Spånpellets må hända går att få billigt, men fy faen vad den dammar och ger hostproblem. Jag har använt spånpellets i enstaka säckar om jag behövt luckra upp strölagret av halmpellets just därför att den är så torr.

Torv oavsett mix eller ren, är dyr, den tar mycket plats både i förvaring samt i container som är vår gödselplats. Men halmpellets kapade vi en tömning per år, det säger ganska mycket faktiskt.
 
Sv: Någon som räknat på strömedel?

spånpelletsen från plantagen dammar inte alls.. Jag har både blött och inte blött och har inga problem med damm. Har använt spånpellets från andra ställen oxå typ granngården, inte heller det har dammat.

Sen vet jag dom som köpt i stora tygsäckar.. typ flera hundra kg och det dammar som attan!
 
Sv: Någon som räknat på strömedel?

jag har provat spånpellets o vart inte klok på de.. aldrig mer! Dammade som satan, o inte alls drygt.. En häst åt upp det dessutom även om jag grävde ner det i bädden.. Jag har eget spån från gården, sågspån alltså. Det funkar kanon o brukar räcka nånstans till dec-januari eller tills det fryser. Sen köper jag vanligt spån, runt 10 pallar, då får man ner priset något.
 
Sv: Någon som räknat på strömedel?

Ja vanligt sågspån kan vi bara drömma om här.. men spånpelletsen blir ju som det och mer behändigare eftersom det inte spelar så stor roll när det är kallt.

Min ena åt upp halmpelletsen så det funkade inte..
 
Senast ändrad:
Sv: Någon som räknat på strömedel?

spånpelletsen från plantagen dammar inte alls.. Jag har både blött och inte blött och har inga problem med damm. Har använt spånpellets från andra ställen oxå typ granngården, inte heller det har dammat.

Sen vet jag dom som köpt i stora tygsäckar.. typ flera hundra kg och det dammar som attan!

Jodå, både från Plantagen och andra ställen även fast det står dammfritt.:grin:
 
Sv: Någon som räknat på strömedel?

Mitt spånpellets dammar inte heller..

Då är det betydligt värre med spån, torv, halm osv
 
Sv: Någon som räknat på strömedel?

Mitt spånpellets dammar inte heller..

Då är det betydligt värre med spån, torv, halm osv

De halmpellets vi använder kan ev bilda ett damm i höjd med mina anklar, de spånpellets jag använde även de sk dammfria bildade Lutzens dimma i boxen vilket tog en stund inna det la sig.:(

Det fanns ett sätt att motverka det, vattna. Men då har man plötlsigt tagit en del av sugförmågan som man vill ha att suga upp urinen vilket var mindre bra.
 
Sv: Någon som räknat på strömedel?

Hampapellets? Har en kompis som är återförsäljare, hon påstår att det blir billigare i längden än spån och att det bryts ner mycket snabbare. Bara att googla på hampaströ.
 
Sv: Någon som räknat på strömedel?

Hampa har jag inte erfarenhet av, halmpellets bryts ner omedelbart inom loppet av några få veckor medan spån kan ta upp till 3-4 år i pelletsform innan det är nedbrutet.
 
Sv: Någon som räknat på strömedel?

Hampapellets? Har en kompis som är återförsäljare, hon påstår att det blir billigare i längden än spån och att det bryts ner mycket snabbare. Bara att googla på hampaströ.

Fast då blir jag genast lite skeptisk, var odlas hampan? Jag vägrar använda strö som importerats...
 

Liknande trådar

Hästvård Är så less. Detta årets halm är katastrof trots min stackars halmbonde gjort sitt bästa. Den ser inte bara för jävla tråkigt ut utan är...
2
Svar
27
· Visningar
2 220

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp