Någon som fodrat med havreensilage?

C

cihol

Funderar på att göra ensilage av den havre vi sått för att utfodra våra fölston som går på lösdrift på vintern. Finns det någon som har erfarenhet av det eller någon annan info man kan ha nytta av?:confused:

Sv: Någon som fodrat med havreensilage?

Vi gjorde ensilage av en del av vår havre i fjol. Värt att tänka på är att man inte väntar för länge med att slå, då blir stråna hårda och sticker lätt hål på plasten. Det är ju lägre näringsvärde i det än vallensilage, men det behöver ju inte vara till någon nackdel. Googla på "helsädesensilage" så hittar du mycket info.

Tack! Det ska jag göra på direkten :D

Det är spännande att det finns så mycket mer som kan fungera som foder än ensilerad vall. Hur är smakligheten på helsädesensilage?
/U

Trodde jag skulle hitta näringsinnehåll på nätet, men det gick inte så bra, ingen som har koll på vart det brukar ligga beroende på vilken sort det handlar om?
U

Det är spännande att det finns så mycket mer som kan fungera som foder än ensilerad vall. Hur är smakligheten på helsädesensilage?
/U

Hästarna har vi inte provat det på, men jag upplever att korna tycker vallen är godare. De ratar inte havren, men de äter vallensilaget först. Förmodligen för att det är spädare, och har mindre struktur. Havreensilaget hjälper till att hålla ordning i magen på dem, vi har ruskigt bra vallensilage som ibland ger lite väl lösa magar.

Ska det tröskas och ensileras/lutas eller slås av och rullas? Ensilerad/lutad spannmål är väldigt smakligt både för kor och hästar, dock kräver det nogrann hantering. Det tar sig värmen väldigt fort, vilket är anledningen till att vi bara mixar in det till korna samt ev. ger våra egna hästar. Knöligt att ge de inhyrda då det kräver nogrannhet.

Kicki :laugh:

Vi slår och rullar vårt, så jag är lite nyfiken på hur man lutar? Är det torn som gäller då? Blir det någon skillnad i näringsvärde?

Man lutar tröskad spannmål direkt på betongplatta, sedan så förvarar vi det på samma vis som det ensilerade grovfodret till korna, i 50 meter lång strumpa. På så vis så tas det nytt varje dag och man slipper risken med dåligt foder, som sagt så är det värmekänsligt. Iom. lutningen så får man ett ökat natrium tillskott som man bör tänka på vid balansering av utfodring.

Gammal tråd, men du har ingen bild på det?

Jag är fortfarande nyfiken på om det finns något slags riktlinje på vart helsädesensilage kan ligga i analysvärde. Hur ligger priset i förhållande till ensilage förresten?
/Ulrika

Har tyvärr ingen bild. Helsädsensilering av korn ligger på 75 smb. och 11.5mj c:a. Har ingen direkt uppfattning av prisbilden i stort, vi säljer ju inget av det som vi skördar, så jag har inte så bra koll.

Tror att Rävdansens stuteri ( föder upp galopphästar) använder detta. Kolla med dem! Du hittar dem säkert via google.

KL

Jag fodrade ena året med hela havren som ersättning för hösilage. Plastat i rundbal utan tillsatser. Hästarna, fullblod dräktiga och unghästar åt med god aptit och höll hullet bra.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
655
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
790
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka