Någon med erfarenhet av fröhalm?

J

Jacki

Ska prova att gå över till fröhalm(pga hästens lösa avföring) och har ännu inte någon analys. Men kan någon ändå säga ungefär hur mycket fröhalm som jag ska ge? Är mängden den samma som med hö? Hästen får idag 6kg hö. Ska jag ge samma mängd fröhalm? Hästen är en något överviktig stor d-ponny. Mycket tacksam för svar.

Sv: Någon med erfarenhet av fröhalm?

Normalt är det ganska mycket lägre värden på fröhalm än hö så du får nog räkna med minst den mängd som hästen fått innan. Men troligen kommer den att behöva mer eller komplettering av kraftfoder.

Tackar. Du bekräftade vad jag trodde.

Fröhalm är som namnet antyder, halm. Värdet är litet. Bukfylla och sysselsättning, ja. Men inte mycket till näring.
Perfekt att fodra ute i hagen med, och vanligt foder inne!

Så om jag ser att hästen blir bättre i magen av fröhalmen så behöver jag alltså snabbt få en analys av fröhalmen för att kunna beräkna hur mycket mer näring som behövs? Vad brukar vara bra som komplement för att få upp näringsinnehållet?

OM man ska fodra med gräsfröhalm så var noga med den hygieniska kvaliteten. Den är ofta dålig.

SaraXX

Lucern, mycket protein. Beroende på hur mycket du rider ev även havre/korn.

Tack för svar! Hon rids 6 dgr i veckan lätt till medelträning. Får även 0.5 kg korn, mineraler, salt och 1 kg morötter.
Ska skicka inför analys(om hon blir bättre i magen)och kolla ts-halten och hygien enligt era råd. Tack:banana: .

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
584
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka