Någon kunnig som kan säga om bärigheten ?

gylle

Trådstartare
Är på gång att byta till aluminium durkplåt i min hästlastbil och behöver ett svar om balkarna sitter tillräckligt tätt i dag för att bära med 5/7 aluminium durkplåt (BOJ har 5mm slät aluplåt i sina släp)
Här kommer en halvdan skiss ang avståndet på befintliga balkar, chassiet är ett helgalvat chassi varje balk och ytterram är 4 cm bred.

lastb.jpg


Någon kunnig som kan ge mig ett svar ?
 
Sv: Någon kunnig som kan säga om bärigheten ?

Jag letade din andra tråd om balkarnas avstånd på Boj-släpen, men den verkar ha tagits bort?

Ja, ja... Jag lovade ju att mäta mitt i helgen om ingen annan hann före så här kommer det!

Alugolvet ligger ju först och främst på chassits ramverk. Sedan är där 3 st längsgående U-balkar som är öppna upp mot golvet. Dimensionen på balkarna är 3*5 cm, 4 mm tjocklek. Det är den långa sidan på 5 cm som är öppen mot golvet (uppåt alltså).
En lång balk löper under släpets hela mitt. Sedan två kortare balkar som löper fram till sadelkammarens början som sitter mellan mitten och ytterväggarna, eller snarare 43 cm från mittbalken och betydligt närmare ytterväggen för att vara exakt (räknat från balkarnas centrum).
Golvet är, som du redan vet, 5 mm tjockt.

Ska nog tillägga att balkarna, till min förvåning, inte "vilade" på någonting tvärliggande utan var "bara" svetsade fast i golvplåten.

Släpet ifråga är en Bravo 220 SEH, dvs en 2-tonnare.
 
Senast ändrad:
Sv: Någon kunnig som kan säga om bärigheten ?

Kolla upp med nån som vet hur det förhåller sej med galvaniska element: Hur Aluminium o Zink reagerar när de är i kontakt med varandra så det inte blir korrosion o den ena metallen äter upp den andra så att golvet eller ramen försvagas.
 
Sv: Någon kunnig som kan säga om bärigheten ?

Ja, just det!
Aluminium och galvat ihop gör så att det galvade rostar. Behöver lägga något emellan typ en gummitätning eller dylikt och hålla bra koll hela tiden. (Kemiingenjör till vardags.)
 
Sv: Någon kunnig som kan säga om bärigheten ?

Ja, just det!
Aluminium och galvat ihop gör så att det galvade rostar. Behöver lägga något emellan typ en gummitätning eller dylikt och hålla bra koll hela tiden. (Kemiingenjör till vardags.)
Ja, du ser att även en blind höna som jag hittar ett korn då o då! :idea:
 
Sv: Någon kunnig som kan säga om bärigheten ?

Det är frågan om det är så klyftigt att lägga ett alu-golv i lastbilen. Det kommer att bli ett oväsen utan dess like för hästarna. En resonanslåda värre än en basfiol! :eek: Jag skulle köpa minst 30 mm tjock vattenfast plywood i stället o lägga en gummimatta ovanpå.
 
Sv: Någon kunnig som kan säga om bärigheten ?

gylle lyser med sin frånvaro i denna tråd hon startat...

Jag undrar om hon inte vill ha aluminium pga lastvikten, osäker.
 
Sv: Någon kunnig som kan säga om bärigheten ?

gylle lyser med sin frånvaro i denna tråd hon startat...

Jag undrar om hon inte vill ha aluminium pga lastvikten, osäker.
ja, jag har märkt frånvaron.:confused:
Det är ju en lastbil så vikten kan inte spela nån störra roll, o troligen ligger ett trägolv i bilen från början. Med plåt i golvet får hon nog stoppa en påse bomull i varje öra på hästarna för att dom ska ha det grägligt
 
Sv: Någon kunnig som kan säga om bärigheten ?

Nja, jag är inte så säker på det jag. Många lastbilar har ju jättelåg maxlast och går inte alls in så många hästar i som ytan erbjuder...

Vad jag har hört fuskas det lika mycket på den fronten som på släpfronten med lastvikter.
 
Sv: Någon kunnig som kan säga om bärigheten ?

Här är jag, har legat klubbad sjuk och inte ens startat datorn på flera dagar (snacka om att man är dålig då.......)
Fortfarande en sprängande migrän men abstinensen tog över nu.
Tack så mkt för att du mätte din transport.
Är där alltså ingenting tvärgående alls som bär förutom ytterramen ? Har ju varit och ålat under våra transporter som ju dock har plyfa golv och reagerade på att den nyaste Steman bara hade en tvärgående bärande balk under frambommen medans den gamla brendrupen hade ytterligare en tvärgående bärande balk mitt i hästdelen och tyckte det var lite på Steman men då har alltså Bojen ingen alls ?
Är allså ingen av "u-järnen" som är påsvetsade ihopkopplade med den bärande konstruktionen utan enbart en förstärkning för att plåten inte skall bocka sig ? (Vi har snarlik konstruktion på en lös lastramp som följde med lastbilen alltså påsvetsat på baksidan som skall göra att plåten inte bockar sig)

Vad gäller lastvikt så är aluminiumdurkplåt faktiskt lättare än plyfa. 1,5 kg/kvm faktiskt och detta är då jämfört med ny torr plyfa, så när plyfan sugit åt sig fukt som de ju gärna gör så är plyfan betydligt tyngre än alu durken.
Just den biten är en av anledningarna att jag hellre vill ha alu durk. En kompis vägde en plyfa de plockade av ett flak, trots att den såg helt frisk och "torr" ut så hade den ökat ca 40% i vikt av fukt den sugit åt sig.
Ny plyfa på vår lastbils golv väger ca 142kg med en senare ökning med 40% så ger det en vikt på över 200kg på golvet vilket gör att det i slutändan blir nästintill dubbelt så tungt som en alu durk som ligger kvar konstant på samma vikt. Väljer man sedan dessutom slätplåten så kommer man ju ner ytterligare lite i vikt om man vill det.
Vikten jagar man ju alltid när det handlar om B-kortslastbil. Man ser ju hur mkt skillnad det gör på vilka material som används.
Anledningen att vi köpte just denna lastbil är att skåpet är byggt i aluminum vilket gör att den har mkt låg egenvikt. Trots ett mkt stort skåp (4,5 m långt) som är helt isolerat med plyfa invändigt så har den idag med plyfagolv en lastvikt på 1350kg inte ens många av de minsta skåpen som bara precis har plats till hästarna har så stor lastvikt.
Ytterligare en anledning att välja aluminium golv är att detta ju nu är den enda "svaga" biten på skåpet. Med ett aluminiumskåp på ett helgalvat chassie (som ser ut som nytt trots att det är en 95,a) så känns det som att lägger man då alugolv också så vet man att på "stomme" biten behöver man inte göra något på måååånga år utan alla bitar är lika friska och starka.

Biten med galvanisk korrision vet jag och planen var att isolera med gummimassa mellan bärande reglar och golv (är redan gjort i ytterramen iom att där redan är samma "möte" mellan aluminiumskåpet och det galvade chassit.)
 
Sv: Någon kunnig som kan säga om bärigheten ?

Nja, jag är inte så säker på det jag. Många lastbilar har ju jättelåg maxlast och går inte alls in så många hästar i som ytan erbjuder...

Vad jag har hört fuskas det lika mycket på den fronten som på släpfronten med lastvikter.
:confused:
 
Sv: Någon kunnig som kan säga om bärigheten ?

Det är frågan om det är så klyftigt att lägga ett alu-golv i lastbilen. Det kommer att bli ett oväsen utan dess like för hästarna. En resonanslåda värre än en basfiol! :eek: Jag skulle köpa minst 30 mm tjock vattenfast plywood i stället o lägga en gummimatta ovanpå.

Varför skulle det bli en resonans låda menar du ? Blir ju precis samma sak som att man har alugolv i hästtransporterna, naturligtvis har man gummimatta över precis som i släpet. Av vilken anledning skulle det bli mer väsen för att det är en lastbil ?
Durkplåt är ju standard i alla de tunga hästlastbilarna, har nog aldrig sett en stor hästlastbil som har plyfa golv, de flesta av de stora har ju dessutom inte ens gummimattor i sina utan strör upp direkt på durkplåten vilket om det som du säger skulle bli resonans verkligen skulle gett oväsen.

För övrigt så är det 22mm plyfa man använder som golv i hästtransporter tjockare än det finns ingen anledning alls att lägga in bara onödig lastvikt.
 
Sv: Någon kunnig som kan säga om bärigheten ?

ja, då vet du ju hur det ska vara.
 
Sv: Någon kunnig som kan säga om bärigheten ?


Ja, t ex B-kortslastbilar som bara har lite drygt 1000 kg lastvikt lastas det ofta 2 fullstora hästar i. 2 fack = 2 hästar, men vikten struntar man i.
Precis som gylle indirekt antyder om lastvikt på B-bilar.
Jag har även hört om C-lastbilar med plats för flera hästar och bodel som i verkligheten inte alls kan lastas i alla fack viktmässigt. Då har man ju varit ute och cyklat i bygget... :crazy:
 
Sv: Någon kunnig som kan säga om bärigheten ?

Du har helt rätt i alla dina antaganden om Boj-släpet som du frågar om.
Det enda jag inte kan bekräfta är hur det ser ut i bakändan. Mitt släp står tyvärr parkerat mot en slänt (uppförs) i bakänden så där kom jag inte under med huvudet och kunde kika. Det kan alltså vara så att förstärkningsbalkarna (som bara är längsgående och inte sitter fast i ngt annat än svetsar i golvet) kanske sitter fast i chassit i bakkant, men jag tror inte det faktiskt.

Släpet ska inte på ngn tur förrän nästa fredag (nästa vecka alltså), så jag kan inte kolla.

Klart alu-golv är lättare än plyfa! :)

Boj har ju övergått till aluminium i chassit också de senaste åren, så det slipper alla galvaniska strömmar mellan materialen. Men man märker att vissa galvade detaljer som sitter på släpets aluprofiler oxiderar pga kontakten. Hade faktiskt en diskussion om detta med Boj när jag köpte sista släpet och rekommenderade dem att lägga gummimellanlägg bakom t ex "boxlåset" till skötardörren. Boxlåset är galvat och sitter mot en aluprfil på dörrkarmen, inte så smart.
En enkel detalj att byta när åren går, men så onödigt när man vet vad som händer.
 
Sv: Någon kunnig som kan säga om bärigheten ?

Finns det egentligen någon metall som funkar ihop med aluminium ? Har funderat mkt just på tex vad skall man använda för skruv ? Har ju även kikat en hel del på olika lösningar vad gäller mellanväggar och dylikt, aluminium är ju som sagt bäst vad gäller vikt, spånat på att använda alu ram till mellanväggen med spontat aluminiumplank som fyllning och sedan hängande pvc matta nertill, hingstavdelare skall där också vara tänkt att den skall sitta med gångjärn så att valet att använda eller inte är fritt och då kommer man ju då till alla andra detaljer som skall funka ihop med aluminiumet som då tex gångjärnen, grislås som fastsättning mm mm är ju många olika smådetaljer i metall som kanske inte är så enkelt att få tag på i aluminium. Bara en så simpel sak som att jag tänkt sätta dit en genomgående uppbindningsring på utsidan (klar fördel att ha om man måste stuva om dem själv) men den sitter ju då på aluminiumen och alltså går det inte att bara sätta dit en vanlig.
 
Sv: Någon kunnig som kan säga om bärigheten ?

Alltså, vissa detaljer är aluminium helt klart inte lämpligt för eftersom det är en ganska mjuk metall. Jag har t ex mkt svårt att se hur man kan få ett gångjärn i aluminium att fungera med tunna sprintar osv, speciellt när vi pratar hästar som är tunga och starka...

Rostfritt går rätt hyfsat att blanda med, de materialen ligger ganska nära varandra på den galvaniska skalan och påverkar varandra mindre.
Så använd rostfria detaljer så långt det går. Där det inte finns, och du måste ta galvat - välj att täta mellan materialen om det går eller var beredd på att du kommer att behöva byta den om ett antal år.

Om du blandar alu och rostfritt inne i skåpet kommer det att ta längre tid innan det galvade rostar eftersom det är förhållandevis torrt inne, så de utvändiga detlajerna är viktigare (t ex bindringen). Vatten påskyndar den galvaniska strömningen mycket, urin och vägsalt accelererat allt ännu mycket mer!

Fördelen är ju i alla fall att du verkligen ser när det galvade tar stryk och kan byta det!
 
Sv: Någon kunnig som kan säga om bärigheten ?

Ok, nu krälade jag faktiskt under bakdelen också!

Balkarna ÄR fastsvetsade i chassit baktill faktiskt.

Jag noterade också, när jag låg och krälade, att hjulupphängningen är svetsad direkt på golvet - ett par cm innanför chassits ram. Så hjulupphängningens balkar ger ju också visst stöd för hela golvkonstruktionen, det är ju rätt så rejäla upphängningar på en boggie.
 
Sv: Någon kunnig som kan säga om bärigheten ?

OK dock fick jag faktiskt bekräftat idag att det funkar att förstärka enbart genom att svetsa på balk på golvet utan att förankra i chassit.
Vi hade en takläggare (plåtslagare) hemma för att kolla på en nockplåt som läckte och kom då på, ahhaa han måste ju ha kunskap och pilade iväg och hämtade min skiss (lastbilen är naturligtvis inte hemma utan står på verkstad för viss tillfixning så den kunde jag ju inte visa), han skulle kolla hemma i papperna där han hade exakt uträkning på bärkraften men han trodde att det kunde räcka som det var möjligen att man skulle göra just en balk förstärkning (L balk räckte i så fall enl honom) på längden mitt i hästutrymmet i det fack som är 95 iom att det ju är det största facket som hästarna står över och dessutom det där de har frambenen = det som det är störst risk att det blir en massa stampande och dylikt i.
I alla fall så slutade det hela mkt bra och trots att han egentligen inte har tid så klämde han ur sig att när lastbilen kommer hem igen så kör hem den till min verkstad så fixar jag golvet till dig (en klar fördel är att han dessutom har bra rabatt på plåtarna) hade jag annat som behövde svetsas på inredning och dylikt så var det inga problem han fixade det också. Så idag hade jag riktigt flyt, så nu måste jag bara fatta ett slutligt beslut hur jag egentligen skall ha inredningen så att han kan svetsa ihop den också på samma gång, att det skall vara så svårt att bestämma sig.....
 
Sv: Någon kunnig som kan säga om bärigheten ?

Låter som att du har ditt på det torra då, vad skönt! :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp