Funderar starkt (här nästan bestämt mig) på att visa mitt sto. Har ju tänkt att visa henne länge, men det har aldrig blivit av och jag har inte tyckt att vi varit färdiga. Nu är hon sju år, och vi är väl egentligen inte klara än, men nu tänkte jag skita i det. Har ridit henne alldeles för sällan och oregelbundet sen jag red in henne. Gångarterna sitter dock mer eller mindre på plats nu, så att jag tycker att det är dags.
Hon är som sagt sju år och efter Svalur. I mitt tycke är hon världens finste, men ska jag försöka vara objektiv tycker jag att hon i alla fall är över genomsnittet. Men det är supersvårt att svara på själv. Klar femgångare som kan lyfta på sina ben, även om hon gör det mer eller mindre olika gånger. Välbyggd häst, som varken är jättekraftig eller "arablik" (om vi räknar bort grannens arab som ser ut som en tjock långhårig sävlig ponny
).
Jag tänkte visa henne själv av olika anledningar. Främst för att jag vill få ett kvitto på hur jag ridit in henne och att jag vill göra det själv. Har häst för att rida och träna, och då vill jag visa fram det själv. Dessutom finns det inga som helst ekonomiska möjligheter för mig att lämna henne till en tränare, och jag vill det inte heller, då jag är mycket nog med hur man får hantera en/min häst. Jag är väl medveten om att jag inte är någon toppryttare och inte har någon erfarenhet av att visa hästar och att hon därför säkerligen inte kommer att få lika höga poäng som vid proffsträning. Främsta målet med att visa henne är dock inte heller att det ska bli en första klass-bedömning, utan jag vill få en objektiv bedömning på min häst, och även på min träning. Dessutom tycker jag att man ska visa mycket hästar för att ha lite koll på vad det är för hästar vi har i Sverige. Tycker även att det är bra att jag ska visa henne själv då det förhoppningsvis kan sporra någon annan till att våga visa själv. Islandshässverige behöver det anser jag.
Nu inför bedömningen på Strömsholm tänker jag träna lite mer målmedvetet och oftare än det blivit sista tiden. Dessutom ska jag försöka rida en del för tränare för att få lite finslip som man inte ser om man själv sitter i sadlen.
Det var lite tankar från mig. Skulle vara mycket trevligt att läsa fler synpunkter på detta.
Har dessutom en fråga som kanske någon av er kan svara på. Räcker det med två influensavaccinationer? Råkade nämligen gå över tiden och fick göra om det. Hon får andra sprutan i morgon, men måset jag vänta sex månader till kan jag ju glömma bedömning och tävling. Vet någon?
/Jonaz, som filosoferar i natten