Någon här som ska visa sitt sto eller hingst i år?

L

Lambo

Undrar om det är någon mer än jag som funderar på att visa sin/sina hästar i år? Vad har ni för hästar? Förväntningar?
Har aldrig visat en "egen" häst någon gång, är lite pirrigt!
Ni som har visat hästar för, får gärna skriva om era erfarenheter också, bar kul och intressant!

Funderar starkt (här nästan bestämt mig) på att visa mitt sto. Har ju tänkt att visa henne länge, men det har aldrig blivit av och jag har inte tyckt att vi varit färdiga. Nu är hon sju år, och vi är väl egentligen inte klara än, men nu tänkte jag skita i det. Har ridit henne alldeles för sällan och oregelbundet sen jag red in henne. Gångarterna sitter dock mer eller mindre på plats nu, så att jag tycker att det är dags.

Hon är som sagt sju år och efter Svalur. I mitt tycke är hon världens finste, men ska jag försöka vara objektiv tycker jag att hon i alla fall är över genomsnittet. Men det är supersvårt att svara på själv. Klar femgångare som kan lyfta på sina ben, även om hon gör det mer eller mindre olika gånger. Välbyggd häst, som varken är jättekraftig eller "arablik" (om vi räknar bort grannens arab som ser ut som en tjock långhårig sävlig ponny :D).

Jag tänkte visa henne själv av olika anledningar. Främst för att jag vill få ett kvitto på hur jag ridit in henne och att jag vill göra det själv. Har häst för att rida och träna, och då vill jag visa fram det själv. Dessutom finns det inga som helst ekonomiska möjligheter för mig att lämna henne till en tränare, och jag vill det inte heller, då jag är mycket nog med hur man får hantera en/min häst. Jag är väl medveten om att jag inte är någon toppryttare och inte har någon erfarenhet av att visa hästar och att hon därför säkerligen inte kommer att få lika höga poäng som vid proffsträning. Främsta målet med att visa henne är dock inte heller att det ska bli en första klass-bedömning, utan jag vill få en objektiv bedömning på min häst, och även på min träning. Dessutom tycker jag att man ska visa mycket hästar för att ha lite koll på vad det är för hästar vi har i Sverige. Tycker även att det är bra att jag ska visa henne själv då det förhoppningsvis kan sporra någon annan till att våga visa själv. Islandshässverige behöver det anser jag.

Nu inför bedömningen på Strömsholm tänker jag träna lite mer målmedvetet och oftare än det blivit sista tiden. Dessutom ska jag försöka rida en del för tränare för att få lite finslip som man inte ser om man själv sitter i sadlen.

Det var lite tankar från mig. Skulle vara mycket trevligt att läsa fler synpunkter på detta.

Har dessutom en fråga som kanske någon av er kan svara på. Räcker det med två influensavaccinationer? Råkade nämligen gå över tiden och fick göra om det. Hon får andra sprutan i morgon, men måset jag vänta sex månader till kan jag ju glömma bedömning och tävling. Vet någon?

/Jonaz, som filosoferar i natten

Modigt! Fast borde du inte kunna få det "kvittot" på en vanlig tävling och spara en massa omkostnader? Om det nu inte är själva "bedömningen" som är viktigast?!

Ska förhoppningsvis visa mitt ena sto nästa år, men då får nog ett proffs ta vid :D!

Just det här med att så många inom islandshästvärlden överlåter visningarna till proffs förvånar mig något. Jag tror inte jag stött på det någon annanstans, möjligen att vissa anlitar handlers till sina hundar men träningen sköter man ju själv.

Blir det inte lite missvisande bedömningar om man låter någon rida fram egenskaper istället för att bedöma hästen från grunden?
Det kan ju bli så att en riktigt medioker häst lämnas i träning där man rider fram gångarter som ingen vanlig människa skulle lyckas med. Hästen bedöms med höga poäng och glad i hågen avlas det på den hästen, men ut ploppar inga nya superstjärnor utan lika mediokra hästar. Blir man inte lite lurad av bedömningarna?
Föräldrarna kan ju ha hur tjusiga och trevliga gångarter som helst, men hur vet man om det är naturligt eller framridet?
Om det är framridet kan man ju lika gärna välja annan hingst eller sto att köpa föl efter för själv lär man ju inte kunna rida fram gångarter lika bra som proffsen.
Det är ju dessutom de naturligt framkomna gångarterna som nedärvs och inte de framridna.

Visst är det många gånger missvisande, vad hästen lyckas prestera vid visnigen säger inget om det går att upprepa med annan ryttare eller hur svårt det varit att lära hästen. Jag tror inte problemet är unikt för islandhästvärden, vad jag vet är det vanligt inom de flesta kategorier att lämna bort hästen.

Jag tror det blir fel hur man än gör. En medioker ryttare (som jag :angel:) kan inte på långa vägar få hästen att visa hela sin kapacitet men om det går bara så kan man vara ganska säker på att många kan lyckas med hästen. Visar en profs den så blir det oftast bra gjort men huruvida någon medelmåtta kan får glädje av hästen har ofta ingen som helst pejl på.

Jag hoppas kunna visa ett föl i höst. :bump: :bump: :bump: :bump: :bump:
Någon som vet om det ordnas någon fölmönstring i Småland i år?

I Mönsterås ska det nog vara fölmönstring som vanligt. Kolla Strokkurs sidor.

Jag skall visa ett sto på bedömningen på Strömsholm.
Det är ett 11-årigt sto efter Dugur frá Minni-Borg, som inte är helt okänd för de som kollat lite på TV. Hon var med i "Vera med Flera" och hon och jag var med på Globen i höstas.

Sara frá Minni-Borg är femgångare med en jättefin pass, en härlig skritt (efter pappa), jättefin trav, en galopp som blir bättre och bättre och en ok tölt (inte jättemycket aktion, men endel tempo och helt ren i takten).

Jag hoppas på att få in henne i stambok, men hon är ingen jätteskönhet exteriört så vi får väl få till det ordentligt med ridegenskaperna.

/Malin

Kul! Kunde inte missa ett avsnitt av den serien! Så fian hästar, men det där tjuvridandet höll stundom att gå mig på nerverna.. :mad:!
Hur går det med din egen lilla pålla? Blir det visning nästa år kanske?

Tack! Hon är fin!
Min lilla "prinsessa" är ju bara 4 år än och jag har ingen brådska i världen med henne! Har suttit på henne tre gånger och handhästat och longerat och tömkört lite grann. Hon skall ut på bete i maj så jag får se hur långt jag hunnit med henne då.

Om hon utvecklas rätt skall hon visas som 6 -eller 7-åring.

hon är bara SÅ RÄTT för mej! :love:

/Malin

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
579
Senast: tara
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
878
Senast: Shaggy
·
Skola & Jobb Det kan vara så att jag har jobb på gång som allt-i-allo/vaktmästare. Idag var jag där för andra gången och träffade killen som ska...
Svar
10
· Visningar
840
Senast: Cambrie
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
843
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama