Nafsande föl/ åringar

danilo

Trådstartare
På gården där jag jobbar nu har vi tre föl och runt tio unghästar. Fölen är bara ett par veckor gamla och jag vill gärna vänja dem vid mänsklig kontakt. Problemet är det att när de väl kommer fram, efter några tveksamma steg, så börjar de nafsa i kläder/ skor. Det får de inte göra, och jag vill inte att de lär sig det heller. Nu är det inga hugg, och hästar emellan använder de ju nafsningar rätt vänskapligt, men det är inte okej på människor.

Ni som är vana vid unghästar och föl, hur gör man för att markera, men helst inte skrämma livet ur dem? Ska man rent av låta dem nafsa ett tag, tills de är vana vid människor, och sedan säga ifrån? Eller är det markering från början som gäller?

De flesta unghästar är det inget problem med, de kan jag fösa iväg och vara bestämd mot, och de är fortfarande intresserade av mig senare och tycker om sällskapet. De skygga unghästarna är det svårare med, eftersom de inte riktigt vet vad människor betyder och gör.

Alla tips är hjärtligt välkomna!

Sv: Nafsande föl/ åringar

Jag brukar inte låta någon häst nafsa på mig oberoende av ålder. Eftersom jag inte vill att hästen ska göra det när den blir äldre får den alltså inte göra det när den är liten heller. Beroende på hur skygg fölet är kan det räcka med att man gör sig lite större och säger till exempel nej med lite bestämd röst. Så fort fölet slutar naffsa så beter man sig som vanligt. Även om fölet kan bli lite smårädd första gångerna man säger till det att sluta så brukar det ganska fort konstatera att man inte är så farlig trots allt. Jag tror man har mer att vinna på att vara konsekvent med reglerna från början och det kanske tar lite längre tid för hästen att tordas gå fram än att man tillåter något i början som hästen sedan inte får göra.

/sara

jag brukar hålla polarens föl i underkäken när jag är på besök i hagen. gör det så svårt som möjligt för honom att bita, men håller honom inte hårt på något sätt, myser och pussar så han inte ska känna obehag. det verkar faktiskt fungera.

och med 'hålla' menar jag inte 'hålla fast' utan mer bara ha kontakt.

Det ska avvänjas direkt. om man låter hästen fortsätta blir det ofta så när den vuxit upp att den kanske försöker nafsa för att den lärt sig att det inte gör något då den vart yngre,,,?

även om hästen är liten och ynklig ska den veta vart gränsen går!

Jag har en liten fölis på mitt jobb, och han bits bits bits, heeeela tiden. Har sett att hans mamma biter tillbaka om han biter på henne.
Känns som att man måste börja säga ifrån NU så att han förstår att det inte är okej, men jag vet inte heller hur jag ska göra. Har försökt med att putta bort mulen bestämt när han kommer och tuggar på en, men han är ju som en liten magnet! Har provat "spreta" med fingrarna också, men han är inte särskilt rädd :P
Jag vill ju inte ge honom en känga heller direkt.
Känns som att det kommer krävas rätt yviga gester för att få honom att förstå...kanske om man skulle hoppa runt litegrann? ;)

Det är mycket möjigt att du har rätt, det är så trist bara att ha väntat och väntat i hagen i timmar och dagar, och sen när fölet äntligen kommer fram eller låter mig komma fram, så måste man fösa bort det igen. Men å andra sidan, eftersom det är precis så hästar gör sinsemellan också, så dröjer det säkert inte alltför länge innan det kommer tillbaka igen. :)

Men tror du inte att han ändå någon gång kommer att nafsa? Är det inte lika bra att låta honom göra det och rätta till det på en gång?

Det verkar annars väldigt mysigt ;)

Jag tror att jag har i alla fall några delar av mitt kroppsspråk ganska utvecklat för alla hästarna nu, där ett finger/hand/arm (beroende på hur känslig hästen är) innebär stopp, alltså stanna eller kom inte närmre. Nafsar hästarna (de stora) föser jag iväg dem med yviga armrörelser och kanske några stamp i marken mot dem. Nu kommer jag göra likadant mot fölen. Börja med en lagom tillsägning, och om de ändå fortsätter, driva iväg dem ordentligt.

Nej en känga vill man ju inte ge dom :D

Liknande trådar

R
Hästhantering Jag har ett äldre sto, pigg och fräch och som i hela sitt liv varit känd för sin dominans. Hon har ständigt varit ledaren i de flockar...
Svar
11
· Visningar
1 750
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama