danilo
Trådstartare
På gården där jag jobbar nu har vi tre föl och runt tio unghästar. Fölen är bara ett par veckor gamla och jag vill gärna vänja dem vid mänsklig kontakt. Problemet är det att när de väl kommer fram, efter några tveksamma steg, så börjar de nafsa i kläder/ skor. Det får de inte göra, och jag vill inte att de lär sig det heller. Nu är det inga hugg, och hästar emellan använder de ju nafsningar rätt vänskapligt, men det är inte okej på människor.
Ni som är vana vid unghästar och föl, hur gör man för att markera, men helst inte skrämma livet ur dem? Ska man rent av låta dem nafsa ett tag, tills de är vana vid människor, och sedan säga ifrån? Eller är det markering från början som gäller?
De flesta unghästar är det inget problem med, de kan jag fösa iväg och vara bestämd mot, och de är fortfarande intresserade av mig senare och tycker om sällskapet. De skygga unghästarna är det svårare med, eftersom de inte riktigt vet vad människor betyder och gör.
Alla tips är hjärtligt välkomna!
Ni som är vana vid unghästar och föl, hur gör man för att markera, men helst inte skrämma livet ur dem? Ska man rent av låta dem nafsa ett tag, tills de är vana vid människor, och sedan säga ifrån? Eller är det markering från början som gäller?
De flesta unghästar är det inget problem med, de kan jag fösa iväg och vara bestämd mot, och de är fortfarande intresserade av mig senare och tycker om sällskapet. De skygga unghästarna är det svårare med, eftersom de inte riktigt vet vad människor betyder och gör.
Alla tips är hjärtligt välkomna!