När skicka in hö till analys

E

Egonson

Kan man ta prov och skicka in samma dag höet tagits in, har blivit balat och lagt på skullen, eller vänta till det är riktigt torrt?
 
Du kan ju ta direkt, men då får du inte rätt ts-halt på provet, men ska det bli hö lär ju höt ha en ts-halt på 84%. Svaret får du i näringsvärde per kg ts, så sen är det bara att räkna om till 84% ts.
 
Om man ska ta hösilage kan man då ta lite prover innan man pressar och stoppa i frysen innan man skickar in till analys?
Jag har hört att man kan göra det!
/Mannis
 
Javisst, men jag förstår inte vitsen att vänta om du ändå tar hela provet på en gång. Det du måste tänka på är att du då inte får rätt ts-halt, men den kan man kolla själv.
 
Självklart går man på fältet före pressen och tar prov här och var i strängarna. Det är ju det allra bästa om man kan göra så. Speciellt om man pressar ensi/hösilage.

Det där med att stoppa i frysen kan man praktisera om man köpt hösilage och vill skicka in analysmaterial från mer än en bal.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Detta är första gången vi slår hö så jag ber er ha överseende med frågor som för andra kan tyckas självklara 😊 Idag slog vi gräs på...
Svar
15
· Visningar
1 337
Senast: Mabuse
·
Foder & Strö Jag ska resa bort om en vecka och tänkte då packa hö för 10 dagar för att underlätta för de som ska sköta om hästarna. Vårat hö är...
Svar
8
· Visningar
1 501
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
0
· Visningar
369
Senast: malumbub
·
Foder & Strö Funderade på hur det funkar med hösilage, om man tar såna stora ball, men inte plastar in dom. Hur blir hållbarheten och kvalite på höèt...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 098
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp