När ska man börja ge föl kraftfoder?

arna

Trådstartare
Jag bara undrar hur gamla föl brukar vara när de börjar äta kraftfoder? Fölis är 5 veckor och har börjat göra tappra försök att "stjäla" lite från mamma. Vilken sort är bäst att ge den lilla? :confused:
 
Låt den äta samma som mamman. Vill du göra en egen bytta till fölis (som den får ha i fred för mamman) så kanske krossad havre och pellets med hög proteinhalt, t.ex Krafft Breed. Krossad havre eftersom fölet har så lite tänder att den har problem att tugga hel havre.
 

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
894
Senast: Ray
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
967
Senast: Ketrawzc
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 439
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
880

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Tänka på som nybliven kattägare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Träna bommar
  • Blöta BoT-stallpaddar?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp