När räknas hästen som föl hos AGRIA?

Zindy91

Trådstartare
Jag slogs idag av en tanke. Hästen jag har har upptäckta lösa benbitar fram. Hästen är försäkrad i sveland fram till 7-8 mån men när hon bytte ägare gick dom (direkt) över till AGRIA där hon är försäkrad idag.

Agria täcker ev operation av lösa benbitar om hästen varit försäkrad sedan föl. För min del anser jag att 8mån är föl men vet någon vad som gäller?:confused:
 
Senast ändrad:
Sv: När räknas hästen som föl hos AGRIA?

Om det är följande du menar så gäller att fölet ska vara högst 30 dagar när det försäkras i Agria om dolda fel försäkring ska gälla, utdrag från Agrias hemsida: "Agria Extra är ett skydd mot dolda fel och ingår när du försäkrar din häst i Agria A1 Veterinärvård och Agria A1 Liv och Användbarhet före 30 dagars ålder. Med Agria Extra får du, förutom det ordinarie skyddet i försäkringen, även ersättning för dolda fel. Detta extra skydd gäller under hela hästens livstid så länge den förblir försäkrad enligt ovan utan avbrott."
 
Sv: När räknas hästen som föl hos AGRIA?

Man ska aldrig bryta en försäkring på något djur dom 3 första åren, som dolda fel gäller! ! Syftar på dom som försäkrar in sina djur som föl, kattunge, hundvalp.
Om man nu ändå envisas med att byta, så RING försäkringsb. innan o disskutera vad som gäller i ditt ärende
Varit kattuppf. i 18 år o samma princip gäller för hund, katt, o häst .......................i försäkringsfrågor vid dolda fel.
Så Agria lär inte bekosta operationen. Dom är inte kända för att vara generösa i sina bedömningar:-[
Man får ofta strida för sin sak.
 
Senast ändrad:
Sv: När räknas hästen som föl hos AGRIA?

Jag slogs idag av en tanke. Hästen jag har har upptäckta lösa benbitar fram. Hästen är försäkrad i sveland fram till 7-8 mån men när hon bytte ägare gick dom (direkt) över till AGRIA där hon är försäkrad idag.

Agria täcker ev operation av lösa benbitar om hästen varit försäkrad sedan föl. För min del anser jag att 8mån är föl men vet någon vad som gäller?:confused:

En 7-8 mån gammal häst räknas som åring, inte som föl.
 
Sv: När räknas hästen som föl hos AGRIA?

Hade din häst varit försäkrad från födseln i Agria hade försäkringen betalat benbitsoperationen. Villkoren är ju som rebus skriver. (Vi har fått benbitsoperation betald utan problem på häst försäkrad i Agria, den var dock försäkrad från den dag den föddes)
 
Sv: När räknas hästen som föl hos AGRIA?

En 7-8 mån gammal häst räknas som åring, inte som föl.

Det beror ju förstås på när den är född. Är den född i februari är den fortfarande ett föl vid den åldern. De räknas som åringar när de passerat ett årsskifte.
 
Sv: När räknas hästen som föl hos AGRIA?

Man brukar inte kunna försäkra dem förrän de är två dagar gamla.
 
Sv: När räknas hästen som föl hos AGRIA?

Det beror ju förstås på när den är född. Är den född i februari är den fortfarande ett föl vid den åldern. De räknas som åringar när de passerat ett årsskifte.

Inte här om man pratar med gamla bönder.
Åring en häst som är inte gör med stot men inte passerat nyår
Fjolåring en 1 årig häst.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 845
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
13 952
Senast: Marvin
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 855
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 039
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp