När räknas en häst som en häst ?

Tahari

Trådstartare
Vi hyr i ett stall där det finns 4 boxar alltså gränsen för det med gödselhanteringen, som jag inte har koll på. Nu är en av hästarna dräktig och planen är att hon ska föla på plats ( boxarna är gigantiska typ 20 kvadrat). När kommer fölis att räknas som en femte häst ? Är det från att den står i egen box eller har det med åldern att göra ? För blir det ett stoföl så kan dom ju gå ihop ganska länge i den stora boxen.
 
Sv: När räknas en häst som en häst ?

Inte för att jag har stall, men nog hade jag räknat den som en femte häst ändå när det kommer till foder, strö, gödsel och hantering av dessa. Tänker också extra slitage som kanske tillkommer mm.
Hagar och andra utrymmen ska väl fölsäkras som kanske medför merjobb..

Beror väl på hur der ser ut, om ni hanterar och köper in exakt allt själv kanske det inte är av så stor vikt med en fölis.
 
Sv: När räknas en häst som en häst ?

jag har FÖR mig att när den där infon skickades ut från Länsstyrelsen här första gången så var det hästar äldre än 24 mån. Det kan ju dock vara ändrat sen dess.. Går kanske hitta på jordbruksverkets hemsida?
 
Sv: När räknas en häst som en häst ?

Jag får nog göra det. Är det 24 månader behöver ju inte stoägaren bekymra sig på ett bra tag.
 
Sv: När räknas en häst som en häst ?

Som jag har fattat det har det med regler kring gödsellagring att göra. Att man måste ha någon gjuten platta där gödslet ska förvaras innan det sluthanteras ( typ sprids, eldas eller vad man nu gör med det)
 
Sv: När räknas en häst som en häst ?

Som jag har fattat det har det med regler kring gödsellagring att göra. Att man måste ha någon gjuten platta där gödslet ska förvaras innan det sluthanteras ( typ sprids, eldas eller vad man nu gör med det)
Det är inte lätt det där med regelverken. När det gäller miljöskydd (miljöbalken=gödselhantering) och förprövning(djurskyddsförordningen) räknas ett föl som häst från dag ett. Så om din kommun har en gräns på fyra hästar för att inte behöva gjuten platta så kommer du över den gränsen iom att det kommer ett föl. Det normala är dock att kommunen kräver att man har lagringskapacitet och spridningsareal vilket kan lösas med container och gödselspridningsavtal med en bonde eller ett jordförädlingsföretag t ex. Sedan ska man tänka på att man måste lagra gödsel tätt alltid (från häst ett) eftersom man inte får riskera att lakvatten rinner ut i sjöar och vattendrag.
 
Sv: När räknas en häst som en häst ?

Tack för länk.
6 mån är ju ändå ok. Kände att det verkade dumt att behöva flytta en nyfödd fölunge .
 
Sv: När räknas en häst som en häst ?

Dl kl


Vad gäller om de går på bete då? (med gödselfrågan)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 458
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 831
Senast: Cambrie
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 428
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 435
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp