När klarar sej sjuka ongar själva?

Status
Stängd för vidare inlägg.
L

Lejonflickan

:confused: Min son 11 år är sjuk med halsont, möjligen lätt feber osv. Första dagen var pappan (f d man) hemma med honom, idag fick han vara hemma halva dagen själv för jag måste jobba och imorrn får han förbaske mej försöka klara sej 6 timmar själv. När de fyler 12 får man ju ändå inte vara hemma för VAB, så visst måste man försöka vänja dem nu om de inte är döende, eller?
 
Sv: När klarar sej sjuka ongar själva?

Det beror väl ganska mycket på hur barnet är och mår..:angel:

Själv har jag faktiskt varit hemma med mina om dom varit "riktigt" sjuka..för att pyssla om dom..trots att det varit på gränsen för att använda VAB..

Man kan faktiskt få VAB när dom är äldre men då behöver man ett läkarintyg på att dom inte klarar sig själva - vissa barn är mer mogna att klara sig när dom är sjuka..sedan beror det ju väldigt mycket på om dom bara har tex en vanlig förkylning..
Är det tex magsjuka så kanske man bör vara hemma..:angel:
 
Sv: När klarar sej sjuka ongar själva?

min 11½-åring har varit själv hemma ett antal gånger när han varit sjuk (då inte jättehög feber eller maginfluensa). Kan jag så åker jag hem o äter lunch, eller åker hem lite tidigare än vanligt.
Klart de behöver vänja sig!
//kopia
 
Sv: När klarar sej sjuka ongar själva?

Det beror ju självklart på hur sjuk barnet är. Jag blev lämnad ensam när jag var mindre sjuk (förkyld, hosta och liknande) från 10års ålder men vid allvarligare sjukdom så har mina föräldrar stannat hemma med mig. Tycker inte det är någon fara att lämna ett barn över 10år själv hemma om han/hon inte mår alltför dåligt, kan man så kan det vara bra att titta hem på lunchen så att barnet får lite mat i magen.

Sist var förra året precis innan jag fylldre 18. Kräktes konstant och kunde inte resa mig, benen bara skakade och vek sig, har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv, inte enns då jag fick akut vätskebrist, då stannade mamma hemma från jobbet och kom över till mig och hjälpte till :love:
 
Sv: När klarar sej sjuka ongar själva?

Jag har varit och jobbat halva dagen i två dagar, och han har klarat sej utmärkt. Han har järnkoll på vad som hänt på OS :love:
Känns lite "snålt" att inte vara hemma när han bara är sjuk max en gång per år, men nu var det ju så att jobbet inte tillät bortavaro, och tydligen gick det bra så...phuuuu:bow:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 439
Senast: Destiny_D
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
40 944
Senast: Hedinn
·
Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 593
Senast: Guldaskig
·
Gravid - 1år Okej, dom som vet vem jag är får hålla detta för sig själva. Tack på förhand. Jag har, sedan sonen kom för snart 2 år sedan, gått på...
Svar
7
· Visningar
3 424

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp