Nackmuskler!

T

TheDot

Måste bara fråga om det är nån som vet hur man bäst jobbar upp muskler i nacken? :)

Sv: Nackmuskler!

Rider man hästen i "rätt form", "på tygeln" eller vad man nu vill kalla det, så får hästen nackmuskler! Rider man inte hästen i rätt form får den ofta s.k "hjorthals" eller "underhals", eller inga muskler alls.. :smirk:

En ponny jag red förut var så enormt stark, och det var nästintill omöjligt att få henne att slappna av i underhalsen! Det är något att sträva efter om man vill ha fina nackmuskler. Visst kan de bygga en del nacke även om de spänner sig, men det blir inte snyggt. Då brukar det hjälpa att försöka jobba lite lägre i form. Hästar som spänner sig är inte roliga att jobba med! Hon var förövrigt en ponny som i princip ingen orkade jobba med. Jag gjorde en ansträgning eftersom hon var min hopponny i 2 års tid, (men det visade sig att hennes ben inte höll för hoppningen).. Hon slog bara upp huvudet och rusade. Mycket underhals och ingen nacke blev det.. Hon var i övrigt stört het och svårmanövrerad. Därför försökte jag mig på lite dressyr.. Nu har jag gett upp.. Hon blev väl bättre och hade fin nacke, men underhalsen gav sig inte. Jag var ingen tillräcklig ryttare helt enkelt :crazy:

http://www.bukefalos.com/g/uploads/16221/stallet_22_.jpg

http://www.bukefalos.com/g/uploads/16221/stallet_28_.jpg

Tappra försök. Vad gör man med en häst som heltenkelt ALDRIG söker sig neråt..:S

Senast ändrad:

Menar du hästen- eller människans nackmuskler?

Nackmuskler är ett intressant begrepp tycker jag. Det man vill uppnå är ju lösgjordhet och AVSLAPPNING i nacken.. Inte spändhet och 'styrka'?

Alexandra_W skrev:
Nackmuskler är ett intressant begrepp tycker jag. Det man vill uppnå är ju lösgjordhet och AVSLAPPNING i nacken.. Inte spändhet och 'styrka'?

Men om hästen ska gå i rätt form måste den juhålla upp nacken liksom.. Då måste den spänna musklerna. Inte i hela halsen men just i nacken...? Slappnar den av lär den ju tappa hela huvudet. Den orkar ju inte hålla upp huvudet om den inte iaf sp'nner nåt?

På så vis har du rätt, att hästen måste spänna musklerna i nacken för att kunna hålla upp huvudet, även om det är lite "fel" sätt att uttrycka sig på. Då man lätt förknippar att spänna sig är när man spänner sig så att man blir stel.

Därför är det inte nacken man fokuserar sig på, att de musklerna ska bli spända. Man brukar säga att halsen kommer att ge efter i en böj automatiskt och att det återspeglar hästens "rygg". För när hästen går på tygeln trampar den in med bakbenen så nära tyngdpunkten som möjligt och därifårn kommer ryggens "böjning". Då främst buk/magmusklerna "arbetar" och lyfter upp ryggen. Sedan måste hästens hals böjas i en "båge" nedåt och de övre nackmusklerna spännas. Då det skulle bli oerhört svårt för hästen att böja upp huvudet och spänna de undre halsmusklerna eftersom att ryggens böjning ser annorluna ut. Hade hästen däremot format ryggen som en hängmatta är det "naturligt" för underhalsen att spännas.

För att hästen ska kunna bära sin ryttare behöver den engagera sin över- och underlinje. Den behöver bära med ryggmusklerna och för att det ska kunna fungera måste "motsatsmusklerna", d v s magmusklerna också vara aktiverade och "på".

Hästen kan aldrig bära sig och sin ryttare korrekt (bära med bakbenen och avlasta framdelen) om bukmuskler och bakben inte är aktiva, om muskelräckan i överlinjen är bruten, t ex genom att hästen går med näsan bakom lod (lodlinjen genom ögat).

För att lära sig ridning från grunden tycker jag det är jätteviktigt att lära sig hur hästen fungerar, anatomi, grundläggande muskellära och framförallt vad man som ryttare eftersträvar i hästens form.

Dadde har en jättebra sida som fått många att tänka till vad gäller hälsosam form för ridhästen, läs gärna mer om hans teorier på http://user.tninet.se/~vby441n/.

Senast ändrad:

Elin_B skrev:
Men om hästen ska gå i rätt form måste den juhålla upp nacken liksom.. Då måste den spänna musklerna. Inte i hela halsen men just i nacken...? Slappnar den av lär den ju tappa hela huvudet. Den orkar ju inte hålla upp huvudet om den inte iaf sp'nner nåt?

Javisst. total muskelavslappning innebär kollaps. Men tänk på en människa, för att hålla upp huvudet krävs nackmuskler. Utan dem faller huvudet åt sidan/framåt/bakåt. (I Afrika finns ju stammar soms ätter ringar runt halsen, fler och fler för varje år. Om de är otrogna eller så (kvinnorna det handlar om - såklart..) så tas ringarna av. Då kan inte kvinnan hålla upp huvudet (och kvävs..) eftersom nackmusklerna förtvinat eftersom ringarna hållit upp huvudet..). Men om du tittar på en normal människas nacke så ser den inte speciellt 'musklad' ut. Däremot om du kollar på en bodybuilder (eller varför inte en som petat i sig anabola) så har du mycket 'biffigare' nacke och mer synliga nackmuskler. Och det ger per automatik en OSMIDIGARE nacke eftersom det är onormalt mycket muskler och MER än som krävs för att just hålla upp huvudet.

Och en häst har från födseln tillräckligt med nackmuskler för att hålla upp sitt huvud - i form. Däremot så unga/otränade hästar orkar ofta inte mer än korta stunder gå i korrekt form (första nackkotan som högsta punkt), men det är inte i NACKEN det saknas muskler/styrka utan i RYGGEN och överlinjen.

Så det behövs inte tränas några muskler i nacken för att hästen ska kunna orka hålla huvudet när den går i form, därmot krävs det ryggmuskler och bukmuskler. För när ryggen är med, bukmuskulaturen aktiverad och bakbensmuskulaturen tillräckligts tark för att hästen ska orka sätta in och under sig sina bakben och bära mer med dem så kommer framdelen 'resas' (från skuldror/bog och framåt) automatiskt, och då komemr även hals och nacke upp.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Undrar om nån vet om Tristan Tucker har några elever som jobbar i Sverige? Alltså som är utbildade i TRT-method.
Svar
1
· Visningar
916
Senast: Bee
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
270
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sodastream
  • Valet i USA
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur