Nackbandmask

G

GULLAN

Nackbandmask? Någon som känner igen detta.
Hur yttrar det sig,har funderingar om min kuse möjligen kan lida av det.Läste lite på nätet och det stämmer till viss del.
Han har börjat tappa väldigt mycket hår ända in till skinnet,har fått vit och mineraler så brist känns omöjlig.Sen så har han börjat falla ur väldigt kraftigt över revbenen ,han står på en foderstat med mycket prot och energi och har fri tillgång till ett bra hö .54 g prot,kg 9g energi ,kg .Har börjat klia sig i svansroten och på halsen.ser allmänt dassig ut i pälsen. problemet är att jag har redan avmaskat honom på betet och nu 8 veckor senare ( i söndags). Då med Banminth . Läste nu på nätet att om det är nackbandmask så biter inte de avmaskningsmedlen,utan man måste köra med ivomec.stod även att nackbandmask ej syns på träckprov????
Kan man avmaska så nära inpå med ivomec,när jag nyss avmaskat med det andra uttifall att. Tar hästen skada av det ,Någon kunnig inom det området?? :banana: :banana:

Sv: Nackbandmask

Jag är ingen expert, men jag har för mig at vi hade en åsna(när jag jobbade på djurpark för hundra år sen:D) som hade nackbandmask, eller hade haft...hennes mankam hade som "släppt" och hängde ner på en sida..om du förstår...men ta kontakt med Bitte på Vidilab( sök på nätet) hon är väldigt hjälpsam och kan detta.

Liknande trådar

Hästvård Har ett mycket underligt hudproblem hos min häst som jag bara måste försöka lösa. Ingen verkar förstå eller vilja förstå vad detta kan...
Svar
15
· Visningar
2 470
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka