Mystisk hälta..

J

Juliae

För drygt en vecka sedan när jag hoppade med min häst (ett 9årigt arabsto) landade hon fel och snubblade till. Resultatet blev en tappsko och ett mindre jack i balltrampen. Hovslagaren var där dagen efter och tyckte att jag kunde börja rida direkt och att det bara var att låta såret läka själv.
Men jag beslutade att låta henne vila några dagar för att inte få in smuts i såret och undvika hårda stötar mot hoven..
Och efter tre dagar hade såret läkt ihop så pass mycket att jag tyckte det var okej att rida ut på henne.

Kan vid det här laget tillägga att hon inte visat några symptom på att ha besvär med hoven under dessa tre dagar. Hon var/är varken svullen, varm eller öm när jag klämmer. Och hon har varit pigg och glad. De dagar hon fick stå ville hon bara komma ut. Och när jag red ut gick det till en början jättebra, det var först när jag började trava med henne som jag märkte att hon haltade och red hem igen.

Dagen efter longerade jag henne för att se hur hon rörde sig. Och visst, hon haltade på vänster fram (samma ben som hon slog av skon på och fick såret) och nu har hon alltså fortsatt halta sedan dess.

Hon visar inte av någonting i hagen, i skritt eller vad det gäller allmänt tillstånd. Inte heller i galoppen. Bara trav i vänster varv.

Så nu min fråga, om någon vet vad detta kan vara? Vad jag kan göra för henne? Om ni varit med om liknande?

Tacksam för svar
Mvh Julia

Sv: Mystisk hälta..

Reagerar hon när du trycker på stället för balltrampet? Det kan vara såret som gör ont när hon lägger vikten på det (tydligast när det onda benet är i innervarv), kanske har det blivit en inkapslad infektion.

Annars finns förstås risk att hon vrickade sig i samband med landningen och har ådragit sig en ledinflammation. Känner du någon värme i benet fö? Kan du känna om hon har förstärkt digitalpuls i det benet?

Nej hon är inte alls om, jag har tryckt både runt om och direkt på. Det är inte ett öppet sår utan det blev ett litet jack som gick att titta in i de första dagarna men som nu stelnat ihop och läkt.
Dessutom har jag varit där och sköljt rent med tvål och vatten, sprayat sårspray och smort in med helosansalva varje dag för att påskynda läkningen av såret.
Min första tanke var också att hon det var såret som gjorde ont, men nu när det mer eller mindre läkt ihop helt så tycker man ju att hältan med ska försvinna?
Och att hon ska ha fått en infektion fastän jag varit så noga med att hålla det rent?

Jag har inte alls känt någon värme eller svullnad i hennes ben eller runt hoven. Hur känner jag digitalpulsen? Och hur allvarligt är detta med ledinfalammationer? Men det är så konstigt att hon bara visar av hältan i traven. Men araber är ju unika vad gäller att inte visa smärta...

Men all säkerhet har hon stukat vänster fram.. avvakta nån dag och kalla sen på veterinär om det inte blir bättre. Inte så konstigt med tanke på att hon landat fel...
Red du verkligen hem din halta häst?

Då låter det ju inte som om såret är orsaken. Sträckning, vrickning... En lindrig hälta visar sig inte alltid i skritt och frambenshälta i galopp kan vara svårt att bedöma. Ta hästen till klinik. Vila tills dess.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
560
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
763
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 127
Senast: animalasia
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 798
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Snabbmat?