Mycket mat för föl?

BuenoBull

Trådstartare
Hejsan! Vi har en åring i vårt stall, en jättegullig krabat. (Världens sötaste fölunge!) Hon är nordsvensk av travartypen. När hon var bara några månader gammal dog hennes mamma av kolik :cry: . Sedan dess har hon fått väldigt mycket mat. Det hon får nu är:

Hö (proteinfattigt, inga värden :crazy: ) ca.8kg

Morgon:
6dl nya groov
2dl protein KRAFFT
2,5 l lusernhack KRAFFT
1 tsk vitlökspulver

Kväll:
6dl nya groov
2dl protein KRAFFT
2,5 l Lusernhack KRAFFT
1tsk vitlökspulver
30ml shyfeeder b-vit

Och så hö morgon, lunch, em, natt.

Jag vet att det är svårt att sammanställa en bra ffoderstat utan analys på höt men ni kanske har ett hum iaf? TACKSAM för svar! :bow:
 
Sv: Mycket mat för föl?

Jag tycker inte det låter som om det vore mkt mat. Antar att det är ett fjolårsföl alltså en som blir ett år nu. Jag skulle nog analysera höt o fodra efter det istället. En unghäst behöver mer mat än en vuxen pålle eller rättare sagt en unghäst har större proteinbehov än en vuxen.
 
Sv: Mycket mat för föl?

Nej, nej, nej.. Ge inte oanalyserat hö till en unghäst :crazy:
Det är inte speciellt bra.
Om jag var du skulle jag nog börja med att byta ut en del hö mot mera lusernhack, där har du bra värden och får en liiiite bättre grund att stå på.
 
Sv: Mycket mat för föl?

Dock tror jag inte du ska ge mer än 2 kg lusernhack per dag.
Sedan är det nog bra att du ger lite av Nya Groov och Protein, bättre att pytsa på lite med lite extra proteiner i stället för att minska på det när man inte har analys på höet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan allihopa! Mitt sto, som är ganska tunn och brukar bli tunnare under hösten då hon byter om till vinterpäls skall nu börja få mer...
Svar
3
· Visningar
1 017
Senast: lomuxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp