Mycket förkyld kisse

Luff

Trådstartare
Mina katter är ju mest ute och på nyår så konstaterar vi att den ene herrn var förkyld - han har alltid låtit mycket och underligt när han tex spinner och haft mycket hårbollar, måånga mattor har vi tvättat.
Men nu var han genomtäppt - dock inte varm eller allmänpåverkad utan åt glatt och var pigg.
Sen försvinner han naturligtvis - jag letade o ropade men ingen katt.

Idag dyker han upp och är så ansträngd i andningen så det ser bedrövligt ut. Han "interneras" direkt och jag tänker avvakta till på måndag m vet.
Men finns det något man kan göra för att underlätta andningen - (varm mjölk m honung lär jag väl knappt få i honom;)) men något annat som funkar på katter.

Sv: Mycket förkyld kisse

Vet inte hur man underlättar andningen, men har lite frågor bara.

1) Är katten vaccinerad mot kattsnuva?
2) Har katten feber? Allmänpåverkad? Aptit?
3) Har du fler katter?

Om det skulle vara kattsnuva och du har flera katter, är det viktigt att alla hålls inne så att de inte smittar ner några andra katter ute.

/Erica

Vet inte hur man underlättar andningen, men har lite frågor bara.

1) Är katten vaccinerad mot kattsnuva?
Nej - och han är 10 år.
2) Har katten feber? Ej tempad - jag får göra det.
Allmänpåverkad? Aptit? Han är trött och har sovit hela dagen - men det har hans friska brorsa också gjort. Ingen av dom har ätit - det är två feta herrar men inte glupska annars heller.
3) Har du fler katter? Se ovan

Om det skulle vara kattsnuva och du har flera katter, är det viktigt att alla hålls inne så att de inte smittar ner några andra katter ute.
Här finns inga andra katter som dom så att säga träffar - mina är kastrerade gammkatter som springer så fort någon annan katt strövar förbi. Men jag ska hålla dom inne ändå.
/Erica

Kan det vara så att han i kombinationen med sina förbaskade hårbollar OCH förkylningen blivit extra uschlig - hade det varit smittsamt så tycker jag hans brorsa borde blivit sjuk åsså.
Han gör några hostförsök men det blir inte mycket av det.

Uppdatering.
Kisse är nu borta.
Det fanns inget att göra då han inte hade klarat att sövas och det tydligen - vetrinären kunde inte annat än göra en kvalificerad gissning - var någon form av stopp i halsen.

Ljudet han alltid gett ifrån sig var nog någon form av hinder vilket också förklarar hans problem med att få upp hårbollar.
Detta hinder hade väl nu växt såpass att det var ivägen.
Han fick ut luften men inte in enligt vet.
Lungorna verkade opåverkade.

Så sov sött Bull - Bill och vi andra saknar dig.

Fy så tråkigt! :cry: Beklagar. Det låter ju inte som att man hade kunnat göra något annorlunda tidigare heller, vem hade kunnat gissa något sådant? :( Om man kan se något positivt i det hela så var det ju ändå inte smittsamt, krama Bill ordentligt!

/Erica

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka