Mycket energi i fodret

Sv: Mycket energi i fodret

För mycket energi = fet häst. Temperamentet kan också påverkas, antingen blir hästen piggare eller slöare.

Som Madick säger, du kanske får en kockohäst som flyger runt väggarna, eller en slö fetpropp på sikt.

Håll koll så inte kvoten blir för låg, om energin ligger högt....

puckis skrev:
kan det vara skadligt med ett högt energivärde i foderstaten?

Det kommer du nog att märka :angel: ...
Som de andra sagt: av för mkt energi blir dom tjocka och/eller överpigga! ;)

Annars är det inte skadligt. (mig veterligen iaf)

Det låter bra. Jag vill nämligen fetta på min häst lite, men tycker inte att jag märkt någon direkt skillnad trots att energinivån ligger högt.
Det ger väl sig med tiden. Har en riktigt svårfödd rackare. Han är i normalhull men något kilo till hade ju inte skadad.

Han saknar lite fosfor i sin foderstat också. Vad tycker ni är bäst, vetekli eller bara mineraler?

puckis skrev:
Han saknar lite fosfor i sin foderstat också. Vad tycker ni är bäst, vetekli eller bara mineraler?

Jag har ingen erfarenhet av vetekli själv men många säger ju att det är bra i mindre mängder - så varför inte?
Annars finns ju fosfor att ge separat.

puckis skrev:

Tydligen så har studier visat att vetekli egentligen inte är en så bra fosforkälla eftersom inte hästen kan utnyttja större delen av fosforen i veteklin. Varför inte ge fosforbalans bara? F.ö. så innehåller bl a spannmål, linfrökaka och soja en del fosfor och har låg Ca/P kvot.

Jag skulle verkligen vilja ta del av den/de studierna. Har du eller någon annan en källa eller kanske länk?

Coffeaclub skrev:
Tydligen så har studier visat att vetekli egentligen inte är en så bra fosforkälla eftersom inte hästen kan utnyttja större delen av fosforen i veteklin. Varför inte ge fosforbalans bara? F.ö. så innehåller bl a spannmål, linfrökaka och soja en del fosfor och har låg Ca/P kvot.
vad är vetekli om inte spannmål då? :confused:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
505
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 239
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
372
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 870
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Adventskalendertråden 2024
  • Menskopp