Muskulatur och Stödjevävnader

J

Jappalou

Hej!
Jag undrar vilka grupper hästens muskler delas in i samt vad som är skillnaden på dessa. Jag undrar också vilka sorters stödjevävnader det finns och vad de har för fuktion samt hur man tränar dem?

Mycket tacksam för svar,
Alice

Sv: Muskulatur och Stödjevävnader

Muskler delas väl generellt in i skelletmuskultaur, glattmuskulatur och hjärtmuskulatur. Skillanden på dessa är att två är tvärstrimmiga och en är det inte bla och att två av dem styrs av det autonoma nervsystemet och en styrs under inverkan av viljan.
Vävander som finns är epitel, bindväv, muskelvävnad och nervävnad. Om dessa kan man läsa på wikipedia tex.
Bindväven som är den som kallas stödjevävnad finns i några undergrupper: luckerbvindväv, strambindväv retikulär bindväv samt specialserad bindväv.
Att skriva ut funktioner av bindväven blir en hel uppsats så jag kan rekommendera dig att gå in och läsa på internet, det finns mycket bra information att hitta.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 292
Senast: Äpplet.
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hej! Någon som har bra koll på vad som finns för stallplatser nära Klippan, Åstorp, Munka-Ljungby, Ängelholm, Hyllinge? Jag flyttar...
Svar
0
· Visningar
1 678
Senast: Rikke
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
526

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka