C

celeste

Har någon ett väldigt bra tips hur man får fina tex ryggmuskler??

Sv: Muskler?

En foderstat med tillräckligt mycket protein i.

En sadel som är tillräckligt bred och inte "stryper" musklerna är också viktigt. Och för lite extra tränade muskler är det bra att skritta i lång och låg form, tömköra, skolor, cavalettiövningar, klättra eller bara promenera.

Skritt är en underbar gångart!:)

Tömkörning! Körning överhuvudtaget gör att hästen sätter fina muskler.

Det är väll Väldigt bra att klättra i uppförs backar för att bygga muskler i ryggen..?!

(om jag inte minns helt fel..)

annars tror jag att varierad träning är väldigt bra för att bygga muskler...& hästen tycker ju att det är roligare också!

att hoppa, rida ut, vila, longera/tömköra, dressyr, markarbete, skritta ut, hoppa, rida ut osv...! ;) Och massa annat kul! :)

Rätt ridning med anpassad sadel ger bra ryggmuskler.
En bra foderstat är också viktig.
Även hästar som inte rids kan ha bra ryggmuskler med bra mat och stora hagar.

Om man klättrar i backar så får hästen jättebra starka muskler i ryggen.Jag red en häst en gåg som inte hade muskler så veterinären sa vad jag skulle göra för att få hästen i kondision och få muskler..:)
så jag vet ganska många tips om just muskler

Klättra i skogen! Och då menar jag skogen, inte på stigar utan i berg och så. Hästarna älskar detta och blir dessutom smidiga och säkra på fötterna. Om hästen inte har så mycket muskler behöver du ju inte sitta på i början, utan man kan passa på att gå bredvid och få lite bonus motion själv :banana:
Lösdrift är också super! Har man hästen på lösdrift och en hage med kupperad terräng så klättrar de ju runt där alldeles själv, och det måste vara den bästa grunden en häst kan ha! Jag har fyra egna hästar på lösdrift av olika raser och åldrar, och vilken skillnad på hästar det blir! Har haft de i box förut och jag skulle aldrig byta tillbaka! De blir mycket finare i kroppen och och man får en massa gratis muskler och kondition.

Många tränare har sagt till mig att ju mer jag rider hästen i lång och låg form, ju fortare får han mer ryggmuskler. Då var det iof en väldigt omusklad häst..Å klättra såklart!

celeste skrev:
Har någon ett väldigt bra tips hur man får fina tex ryggmuskler??

I somras skickade vi vår då 4 åriga vallack på inridning under en månad. När han kom hem hade han tappat hela ryggen och alla muskler kring manke, bog och rumpa! Rent förjävlig såg han ut!!! Efter att ha ridit han ett tag med passande sadel så bestämde vi oss för att lägga bort den och rida barbacka och arbeta han mer från backen i stället. Anledningen var att han inte la på sig nånting alls. Nu efter 4 månader med denna metod har ryggen och manken äntligen börjat se ut som den gjorde innan inridnigen. Han har blivit jätte rund och fin. Vi har även haft ut massör som har hjälpt han att mjuka upp musklerna och löst upp låsningar i bla käken. Kommer ALDRIG mer att skicka iväg nån mer häst på inridning. Hoppas det fixar sig..

Skritt och trav i form både på böjt spår och rakt fram, så att hästen skjuter upp ryggen ordenligt och tar i med bakdelen. Rid gärna lätt, och ha inte alltför kort tygel.

Jag tränar ofta det med min häst och på ridskolan att få hästarna smidiga och starka.Vi är i skoger och klättrar upp och ner mellan träd och stenar.Hästarna blir bara tränade och blir ofta svettiga efter ett tag som visar att hästen arbetar.Var lätte i handen ganska lång tygel så hästen får hitta sin balans själv så ni inte håller balansen åt hästen.Det måste den kunna göra själv.

träna hästen i mkt låg form, eller klättra i backar.. ;)

Tror att det finns ett gäng färska trådar om du använder sök-funktionen...

Men en passande sadel, bra foder och rätt träning i en bra form ger fina ryggmuskler, lite klättra i skogen .Övergångar mellan skritt och trav. Öppnor, slutor och en miljon galoppfattningar. Cavalettibommar och gymnastikhoppning.

Det snabbaste sättet att sätta rygmuskler är att arbeta hästen från marken.Fick tillbaka min häst från inridningen i augusti o då hade han tappat ALLT!! Såg bedrövlig ut,red han lite i början så han inte skulle glömma bort men sen jobbade jag han från backen i ca3mån o nu ser han jättetrevlig ut.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
829
Senast: Anna-KarinO
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
793
Senast: Lejd
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama