Muskler runt manken????

S

Stallbruddalen

Hejsan!!!
Jag skulle vilja ha hjälp med att få muskler runt manken. Har ni här på buke kanske några bra tips på hur man bygger muskler.
58060_1176975895.jpg

:confused:Tacksam för alla svar

Sv: Muskler runt manken????

Börja med att kolla så sadeln passar o ligger på rätt ställe. :D

1. Ha en bra sadel som möjliggör för hästen att sätta muskler
2. Rida hästen på "bakkärran" så att den får komma upp sig ur manken
3. En väl avvägd foderstat

Nirak

Till att börja med så måste man ha en sadel som tillåter musklerna kring manken att utvecklas. Man kan alltså inte ha en sadel som sitter som gjuten i groparna, rätt längd så bogarna går fria och hellre lite för vid en för smal sadel överlag när den skall bygga.

Till det så behövs det rätt avmängd foder, en häst som bara går i hagen och får rätt foder för individen bygger dessa muskler helt själv.

När det kommer till ridningen så finns många vägar att gå så det är lite svårare att ge tips om då alla tar olika vägar. Men viktigt är att alltid se till att hästen rör sig avslappnat med känslan ned fram, och känslan man vill få fram är att man känner att hästen jobbar med HELA kroppen, att man känner hur ryggen och manken lyfts uppåt mot en rumpa. Den får aldrig gå med sänkt rygg.

Bra att vi skrev samma sak? :p
Iofs. kanske du utvecklade det hela lite mer..

Jag tycker att det är lättare att tänka att man helt enkelt ska rida i uppförsbacke.

Nirak

Sidvärtsrörelser,tex Skänkelvikning, skolor

Bra att vi skrev samma sak? :p
Iofs. kanske du utvecklade det hela lite mer..

Jag tycker att det är lättare att tänka att man helt enkelt ska rida i uppförsbacke.

Nirak

Tack för svar!!!
När jag rider honom så "sänker" han rumpan ca 5cm eller lyfter upp bogen om man vill säga så... Har en ny sadel som passar bra. och ett fungerande foder som är uträknat till honom. Han är född 1986 så han har ju några år på nacken, kan det vara till en nackdel ;)

Nämen! Jag tror jag vet vem du kan vara! Kan ju inte finnas så många stall bruddalen???:) /Nina

Nämen! Jag tror jag vet vem du kan vara! Kan ju inte finnas så många stall bruddalen???:) /Nina

Hej Nina!!! :)

Vad glad jag blir :) Du som har en så fin häst kanske kan hjälpa mig :angel: Vi kanske kan rida någon dag :idea:
Ska du med å bada i sommar?:love: / Carro

Självklart ska vi rida ihop någon dag! Det blir tyvärr så att man glömmer bort att man kan ringa till dig - men ska försöka komma ihåg att höra av mig nästa gång jag har möjlighet att rida med dig. Och jag vill jättegärna bada i sommar med er! Just nu är det finslipning inför dressyrtävlingen nästa lördag! (och självklart lite fokus på hoppningen imorgon)

Tack för att vi får låna sadlarna förresten! Vad vore man utan er!!:love:

Angående muskler runt manken har jag samma problem. Måste padda upp sadeln fram och det innebär att den glider fram lite. Hade det funnits muskler där hade ju inte de glidit fram!:idea:

Men det handlar om samling tror jag. Det tar låång tid att bygga upp och jag tror att även om man har en passande sadel så är det bra att variera med barbacka och mycket tömkörning - gärna över upphöjda cavaletti med lite kortare mellanrum.

Hur är han när du tränar? Hamnar han lätt på bogarna? Det gör Ojiji vilket innebär att han inte arbetar bakifrån och bygger inga muskler - men det har blivit bättre sen jag bytte bett. Samt att jag försöker arbeta mycket med galoppen för där är han naturligt på rumpan och kan stärkas. *Svammel*

Nä nu måste jag plugga! Kram:)

Hejsan.

Mitt enda tips till dig är att om hästen går att tömköra, så tömkör ,gärna tre dagar i veckan. Tömkörningen är så oerhört bra träning för alla hästar. Kan man inte tömköra själv så är det värt varenda krona att anlita någon som är duktig i tömkörning att göra jobbet åt dig.
Själv tömkör jag nästan mer än jag rider, tömkörningen är ju hur bra som helst. Jag tränar just nu upp en konvalecent åt en vän till mig. Han var aldrig tömkörd innan. Nu gör han alla skolor så som skänkelvikning, öppna, sluta och nu så har vi påbörjat den förvända slutan oxå. Han har ändrat sin kropp så fantastiskt mycket sedan jag börjat träna honom för töm. Å han om någon var muskelfattig kring manken. Men nu så ser han ut som värsta "Arnold" :rofl:
Det är så bra med tömkörningen eftersom man kan jobba på volt och över cavaletti och hoppa hinder, man kan ju göra nästan allt som man kan uppsutten + att man själv får se hela hästen och därefter har möjlighet att påverka "enskilda" muskelgrupper i mycket större utsträckning än man kan i sadeln. Vidare så stör man ej hästen med sin egen balans heller, utan hästen "visar" helt enkelt dess svagheter utan ryttarens inblandning.... TÖMKÖR!!!:bump:

vill bara ge ett litet tips vid sidan om alla andra tips. kör din häst nån gång om du har möjlighet till det. då arbetar hästen med musklerna runt manken och bogen väldigt mycket.

Liknande trådar

Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Cattis_E
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 659
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·
Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
1 376
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar