Muskla hästen rätt

PheeHee

Trådstartare
Bor mitt ute i skogen. Många tror att det finns många backar och vägar men det gäller inte för min del. hur ska jag kunna muskla min ponny. Rider ofta ute i skogen och i en hage. :p

Sv: Muskla hästen rätt

Rid rätt ut i skogen brevid stigen så hästen måste lyfta ordentligt på benen, över stock och sten. Bygg små cavaletti, antingen med "riktiga" bommar eller trädstammar i lagom tjocklek. Försök hitta iaf, någon backe eller slänt, behöver inte vara något långt oc brant, lite är bättre än ingenting. Har du någon sjö, bäck eller liknande man kan rida i så tränar det också.

Som sagt, mitt ute i skogen, nej jag har ingen direkt sjö elr liknande.. lite synd. Men tack för tipset. För ut och rida teräng sedan :D

eh, med rätt foder , rätt utrustning o träning får du en välmusklad häst. så kanske se över de först?

Bra att du la till det, såg att jag aldrig skrev det själv..:o
Sen kan TS ta och söka i gamla trådar, lär få en del napp...;)

eh, med rätt foder , rätt utrustning o träning får du en välmusklad häst. så kanske se över de först?

men TS frågade ju om rätt träning!! Det andra får man kanske förmoda att hon har koll på eftersom hon frågade just om träning. Eller???

Visst frågade hon om träning, och en del tips har hon redan fått.
Sedan var de andra tipsen också bra, hästen musklar sig ju inte över ryggen tex. om en sadel ligger och trycker felaktigt.
Även många andra läser tråden och eventuellt tar med sig ideerna ut i praktiken, men kanske inte kan det där med foder, sadel o.sv.

mkt galopp fattningar, skänkelvikning, samlingar...

Jag vet inte hur långt du har kommit i musklandet, men, när min häst var precis inriden red vi massor på lång tygel i alla gångarter i skog o mark, för att få balans och överlinje, sedan nästa steg har varit att börja samla honom lång o låg varierat med att samla ihop honom lite högre och jobba på åttor, volter, öppna, fattningar, övergångar i en efter utbildningsgraden lagom samling. Det har gjort underverk med min unghästs kropp. Det som jag kan se med blotta ögat ger resultat (man ser att musklerna "svullnar") är gymnastikhoppning, upphöjda bommar kombinerat med avslappnande markarbete och rejäl klättring.

Men jag måste påpeka igen att fodra rätt för annars får du inga resultat;)

rid hästen i korekt form dvs den får upp ryggen och får undr sig bakbenen, det tränar mag och ryggmsukler. Hela överlinjen brukar msuklas, se till att du har en bra foderstat så den innehåller tillräckligt emd protein så att hästen kan muskla sig. Rid lite "off road" och tömkör, klättring fungerar,men då i ett långsamt tempo, skritt och gärna iform om hästen orkar. Min häst musklade sig väldigt i hela överlinjen när vi satte igång han bara av att ridas iform, och ridas i småbackar,skulle inte kalla det klättring. Men han hade tillräckligt emd protein i sin foderstat och fick vila musklerna 2-3 dagar i rad ibland, och det gav verkligen resultat :) Maserade och stretchade han även efetr varje ridtur, tror det har hjälpt lite oxå :)

Måste fråga, vad anses vara "rätt" foder/kombination av foder, för att ge hästen bästa möjlighet att bygga muskler rent generellt?:bump:

en fungerande foderstat tror jag på är det bästa, sen är det svårt att säga eftersom alla hästar har så olika behov är lättfödda ,svårfödda mm. Men deras grundläggande behov av energi, protein, mineraler och vitaminer måste ju tillgodoses. De behöver ju tillräckligt med energi för att orka röra sig så de kan bygga muskler och såklart protein som de bygger muskler av. Min häst låg nästan på sitt dubbla protein behov och låg över enrgi behovet på sin foderstat under vintern och våren men han hade fallit ut i vintras. Så det är svårt selen och vitamin E ska ju oxå vara bra för att bygga upp msukler, men jag skulle inte fodra med E-vitamin då den är fettlöslig. De får ju i sig vitaminer genom fodret endå. Tror det viktigaste är att håla koll på vad hästen äter hur mkt den äter av allting och se lite om det är normalt, sen behöver det ju inte alltid följa tabbellen om hästen ser fin ut. Så jag ligger hällre lite i överkant iaf på min nuvarande häst.
Så det är väl typ så jag tänker :)

Dels kan man räkna på sin foderstat så att alla siffror stämmer med vad han får i sig av grovfodret. Dels så måste man se hur hästen ser ut, den ska få såpass mkt proteiner att den kan bygga muskler, men den får inte bli bukig eller reagera på proteinet... I mitt fall går hästen ute så mkt o rids såpass hårt att den inte riskerar att bli fet utan snarare faller ur, men det där är ju så olika.Jag fodrar med havre, lusern, mineraler, vitaminer o hö. Lusernet är bara för att han ska få tillgång till tillräckligt mkt protein för att fortfarande bygga upp sig.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 737
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 283

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka