Muskelövningar för konvalicent häst?

B

Becka0321

Mitt 20 åriga halvblod halkade ordentligt i hagen och fick en stor muskelbristning i H fram i Karpalmuskeln? (precis under armbågen). Han har precis kommit hem efter 1 vecka på djurklinik och nu väntar minst 6 veckors boxvila med 1minuts promenad 3gr dagligen de första 2 veckorna och sedan 5 min. Jag är rädd att han kommer tappa så mycket muskler under denna period, och eftersom han är ganska gammal så har han svårt att bygga muskler i vanliga fall (framförallt i ryggen). Någon som har några bra tips på övningar/stretching/foder/fodertillskott eller annat som kan hjälpa till att hålla hullet uppe och bibehålla muskulaturen så mkt som möjligt?? Väldigt tacksam för ALLA tips, stora som små!!

/Becka

Sv: Muskelövningar för konvalicent häst?

det kan väl alltid vara en idé att massera lite mjukt på de ställen du kan, dvs där det inte direkt påverkar skadan eller leder till ökad blodtillströmmning i skadade muskelaturen, om det är så att det inte läkt helt

sedan vet jag inte vilka restriktioner som gäller kring promenaderna, men att försöka få hästen att kliva på ordentligt kan ev. vara positivt för att öka rörligheten och aktivera lite större muskelgrupper? :)

annars så tänk "öka blodcirkulationen" istället, för jag tror inte det finns mycket annat du kan göra för att påverka muskelaturen positivt som inte kräver rörelse..:crazy:

Men, stretcha försiktigt, rykta mycket, köp något typ av masserande ryktdon som du kan stå och gnugga med :)

(sedan är det ett faktum att det tar rätt så lång tid för hästar att tappa muskelatur, så det han tappar kommer säkert tillbaka när ni är igång igen)

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 429
Senast: Bobloblaw
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 915
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 211
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?