Muskel skada ..muskelförtvining

zilla

Trådstartare
En liten kort berättelse:Min ena travare har jag haft 4 olika veterinärer på som har envisats att spruta div leder. Men inget hjälpte. Jag kotaktade då en kiropraktor och en massör som behandlade hästen med 50 % förbättring . Jag tog ut en man som körde med värme kamera eftersom vänte tiden till ultuna var på ca ett halvår.
Det visade sig att hästen hade en otrolig "värmehöjning" /muskelinflamation " längs ryggen.(manken,länden och korset) och hela bogpartiet.Efter tjat på vet fick jag medicin till hästen som för övrigt inte hjälpte ,så bestämde jag mig för att släppa honom ihagen i ett år med psykologiska promenader .+ lite örtmedicin.
Nu har jag och fodervärden ridit ordentligt i ca 4 måbader och han börjar få tillbaka muskler :banana: .Dock har han fortfarande ett "drar vänster bak" + att han vill inte riktigt stå på v fram. :confused: Så vad tror /vet ni hur lång tid kan det ta att läka en muskelskada av :devil: själv.??

Sv: Muskel skada ..muskelförtvining

Bra att din häst är bättre. Han kan ha förkortade muskler pga bindvävsbildning efter muskelinflammationerna. Han kan ha gått med försvarsspänning pga värk och fått förkortade muskler på andra ställen. Ett massage- och stretchprogram kan hjälpa. Om du menar att hästen inte belastar v fram i arbetet dvs är belastningshalt på det benet så bör anledningen till det klaras ut innan du tar ut massören. Om du menar att han "hänger" i framknät i vila så kan även det ha med förkortade muskler att göra.

mvh
Lejonelle

Att han drar v. b kan bero på att han saknar tillräckligt med muskler i rygg och kors. Påfrestningen kan vara för stor kring SI leden. Det kan vara på grund av att hästen går med en tråkig bäckenvinkel. Den orkar inte bära sig ett sunt sätt. Men det kan givetvis bero på andra orsaker oxå. Svagheter och förslitningar är väl inte ovanligt. Men det låter som om du fortfarande har flera olika problem punkter att lösa, trots att ni kommit en bra bit på vägen.
Hur fungerar hästen om ni jobbar från marken? Visar han samma problem då?

Det tar tid att bygga upp en häst från grunden, och tidsperspektivet styrs delvis av vilken foderstat hästen står på, om han ges möjlighet att utveckla nya muskler och förmågan att syresätta cellerna, -vilket vi kan hjälpa dom med.

kan det inte bero på att m. psoas major är kontraherad?ett bakbensryck skulle nog göra gott. ta hjälp av en equiterapeut

Senast ändrad:

Hästen har börjat sätta muskler och ser ut att trivas med livet igen.Han går dressyr för en A-tränare 2 gånger i veckan nu .och hon har nästan bara positiva saker att säga.
Jag har tänkt börja om utredningen på honom .Eftersom han inte går helt rent.Kruxet är att hitta en ärlig,utbildad person .Vet ni någon bra runt u.väsby/stockholm får ni gärna pm a mig :)

Hur kan du rida och dessutom fortsätta med en tränare 2 gånger i veckan med en häst som drar ett bakben och inte 'riktigt' vill stå på ett framben?
Det låter ju konstigt.
Jag tycker faktiskt synd om din häst. Tar du inte hästen och skadorna på allvar?
Hjälp hästen att bli ren i gången, om det går, tycker jag.
Sedan så kan du alltid strärka hästen genom att arbeta den från marken så att den blir tillräckligt stark att bära dig också.

Hoppas det går bra,
så att din häst får en chans att bli bättre.

Totti skrev:
kan det inte bero på att m. psoas major är kontraherad?ett bakbensryck skulle nog göra gott. ta hjälp av en equiterapeut

Skriv inte bara så snälla! Alla vet inte vad ett bakbensryck innebär!
Förklara ordentligt vad det går ut på!

Tänk på alla som läser här inte "vet allt" !!!

Sen är det väl inte säkert att det är just som du beskriver att hästen behöver ett bakbensryck!?

Jag har behandlat hästar i 7 år utan att behöva rycka i något alls.
Jag gillar inte alls den metoden när man kan göra mjuka korrigeringar.

För övrigt:

Säger precis som RIKKAN, i båda inläggen, inget mer behöver tilläggas.

C_L skrev:
Skriv inte bara så snälla! Alla vet inte vad ett bakbensryck innebär!
Förklara ordentligt vad det går ut på!

Tänk på alla som läser här inte "vet allt" !!!

Sen är det väl inte säkert att det är just som du beskriver att hästen behöver ett bakbensryck!?

Jag har behandlat hästar i 7 år utan att behöva rycka i något alls.
Jag gillar inte alls den metoden när man kan göra mjuka korrigeringar.

För övrigt:

Säger precis som RIKKAN, i båda inläggen, inget mer behöver tilläggas.

Tycker inte att det finns någon anledning till att förklara hur ett bakbens ryck går till eftersom det inte ska utföras av en vanlig svensson(skrev att en et ska göra det)har inte heller sagt att det va det hästen skulle ha, men att det kanske kunde va ett behov av det.
Det är inte något hårt ingrepp även om det nu låter så.tanken med det hela går ut på att en redan kontraherad muskel ska kontrahera sig till max för att kunna uppnå en total avslappning och förhoppningsvis sluta dra sitt bakben.

Jag vet hur det går till men väljer andra metoder som är snällare.

Var och en blir salig på sin tro. :p

Hej svarar alla så ingen behöver oroa sig .: Hästen har ingen hälta när man rider honom. Utan att han drar vb kommer när jag kör honom. Att han inte riktigt vill stå på vf är när han jobbats för hårt och händer inte speciellt ofta då alla runt hästen vet om vad han haft det vi tror ...eftersom ingen har kunnat säga vad felet är eller vad det kommer ifrån eller hur lång tid skadan kommer att ta att läka ut.
Därför frågade jag om någon visste hur lång tid en muskelskada kan ta att läka ut ...
Hästen har "vilat " i ca 3 år . samman lagt
Nu sista halvåret har vi satt igång honom..

Jag ska ta kort på honom så behöver ni inte dömma förrens ni sett honom.
C_L kanske har "värmebilderna kvar" .????

Han har kostat ca 50 tusen i vet avgifter+ övriga behandlingar ..så jag forsummar honom inte. :bow:

Senast ändrad:

C_L kanske har "värmebilderna kvar" .????

Å!

Är det den hästen!! Jaha!! jo men det ska jag ha i så fall någonstans.!

Förlåt att jag skrev utan att ha pratat med dig först :o kommer du ihåg att vi ptatades vid genom mail och telefon.??Det är några år sen .

Ja du, riktigkt ilmariga muskelskador kan, om man ha riktig otur, aldrig läka och bli helt bra...så svaret är nog individuellt.
om det beror på att hästen är i rörelse och aldrig läker ut helt
eller om det beror på att den överbelastar och skickar runt till andra delar
eller om muskelrna förlorar sin elasticitet och slutar fungera tillfredställande är väl kanske svårt att veta?
Och när muskeln inte längre skyddar så ligger närmaste led risigit till så muskelskadorna kan ha många följder.

Jag vet flera exempel som drar ett bakben vid körning, men endast om man begär ett tempo som hästen inte riktigt klarar av -tuff travträning.
En av dessa har problem med höger has, vänster bakknä, vänster bog och höger framkä, en annan inga "synliga" fel ...*hmmmm*

zilla skrev:
Förlåt att jag skrev utan att ha pratat med dig först :o kommer du ihåg att vi ptatades vid genom mail och telefon.??Det är några år sen .

:p Ingen fara! Jag har den hård-disken kvar på skiva så jag ska nog rota fram det!!!

Vet du hur dessa hästar har tränats ? Jag har en fundering på hur min robin inte längre "ville trava rent".Han var ingen stjärna ,,men förhoppningarna på honom var stora.(När han startade var ofta "media" och jagade oss innan start för att "kolla" läget.)

Att en muskelskada eller vad det nu är tar lång tid har jag dått erfarenhet av .
Hältan man ser ..ser man knappt i låga farter utan kommer när man kör honom..det är då man känner att "det är nått som är fel."

Att ta honom till en veterinär lockar ..men sammtidigt är dom så "k**a " på att ta fram kanylen . Och att få vissa veterinärer att titta på en häst ovanför framknäna är rätt svårt.
skulle en vet..erkänna att det sitter ovanför framknäna så står dom som fån och vet inte hur dom ska göra.

Jag har haft 4 olika vetetrinärer ,1 kiropraktor. 3 olika massörer/ med div olika behandlingsmetoder. 1 hästpratare.2 altbehandlare. 1 som kört med värmekamera.5 gånger .
Ingen har hjälpt oss fullt ut .Så att hitta nån som " vill ta tag i problemet" utan att man känner sig lurad är svårt.

Jag håller inte hästen vid liv med plågor.Han mår bra .
Utan det som beskymmrar mig är är denna mysko muskelåtkomma han haft (har)och vb bak.

Känner förståelse för dig som står där och har tagit hjälp av alla du kan tänka dig borde kunna lösa problemen och ändå står utan svar på alla frågor!! :crazy:

Vi har inte heller fått problemen lösta av duktiga veterinärer och kiropraktorer.. Kiropraktorn borde kanske utav hästens byggnad och rörelsemönster se vari problemet låg, men nöjde sig med sina ryck och for hem utan att kunna ge svar på alla frågor..
Veterinären som till slut i alla fall behandlade de rätta symptomen och släckte de akuta hältorna påverkade ändå inte rörelsemönstret till det positiva!
Led-hält-mässigt ja, men om vi fortsatt köra på skulle de ha återkommit!!

De där rycken sedan, blir det verkligen bestående resultat? Har fått för mig att rycken/manipulationerna ger effekt tack vare kroppens försvarssytem som ger en omedelbar avslappning, -för att muskeln inte ska ryckas sönder av den plötsliga rörelsen. Och att problemen som ligger inlagrade sakta kommer smygande igen och muskeln kontraheras igen.
-Ger ett ryck en långvarig effekt där området får ökad genomblödning och friskare vävnad??
ET manipulerade min pålles hals också, och hästen reagerade kraftigt, såg yr ut. Halsen var inte längre blockerad i vänster böjning men efter två dagar var allt sig likt och nästan värre. För spänningarna i hästens nacke var inte upplösta, bara blockeringen som spänningarna orsakat var bruten för ett tag.

Refererar för mig själv till min egen nacke som efter duktig kiropraktors första beh sedan varit en plåga, minsta spänning i trapezius och nackens muskler och kotorna bler som ihopkalkade. De verkar ha fått mer utrymme för att röra sig i fel läge. (det behövdes mycket teknik o kraft för att rubba låsningen den där gången)

Detta med min egen nacke och andra erfarenheter av mycket! behandlingsskadade hästar gör mig tveksam till snabba metoder och ryck, tyvärr..

Tränas som många andra travhästar, ensidigt och utan hänsyn till kropps slitage.
Detta var bara två exempel i mängden....
Det är så mycket man kan säga, men det är orättvist och omöjligt att jämföra hästar och att ens försöka föra en dialog på nätet blir aldrig helt bra.
Jag hoppas du finner en lösning för just er två.

Är det någon som tränats med tryckvagn eller i backe??

förövrigt håller jag med om att det är svårt att diskutera äver nätet :smirk:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka