Munkpeppar el. liknande, kan det hjälpa?

Domino_s

Trådstartare
Har ett sto 9 år, blir 10 nästa år.
Alltid varit supersnäll vid varje brunst, brunstar inte speciellt ofta eller mycket. Men nu senaste året har det blivit värre, brunstar oftare och har börjat bli ganska grinig vid ridning. Sparkar bakut vartannat steg i galoppen, särskilt i ena varvet när jag vidrör magen med sporren.
Annars snäll i all hantering trots brunst, lite extra gosig kanske. Dock tycker hon inte alls om när man tar henne under magen och bak vid ljuvret, (viftar med bakbenen och lägger öronen bakåt) vilket hon annars älskar att bli kliad vid.

Jag flyttade till ett nytt stall för 3 veckor sedan, och nu är första brunsten på nya stället. Tycker ni att jag ska ge henne tid eller ska jag börja ge henne munkpeppar (testat på annat sto med gott resultat) eller något annat preparat för att hjälpa henne lite.

Mvh Domino_s

Sv: Munkpeppar el. liknande, kan det hjälpa?

Mitt sto visade knappt brunst i början när jag hade henne, trots att hon då gick med en lite hingstig valack.
Bytte sedan stall, och då gick hon i flock med tre valacker helt utan problem. Sedan kom det en ny valack in i flocken som "betäckte" henne, efter det ändrade hon beteende helt. Vi flyttade därifrån, till första stallet, tillbaka till hennes förut bästa kompis (valack). Men hon kunde inte gå med honom längre, inte ens i hagen bredvid utan att hon blev "dum i huvudet". Väldigt aggressiv vissa stunder. Började ge munkpeppar och det blev mycket bättre!
Nu får hon bara gå med ston runtomkring sig..

Bor hon med/bredvid valacker så kan du ju testa att ändra på det.
Annars för att underlätta för både dej och henne, tycker jag att du ska ge henne munkpeppar :)

Bor hon med/bredvid valacker så kan du ju testa att ändra på det.
Annars för att underlätta för både dej och henne, tycker jag att du ska ge henne munkpeppar :)

Hon har gått med en stor stoflock fram tills idag där alla mer eller mindre har tokbrunstat. På andra sidan staketet fanns det 4 valacken varav den ena skrek på stona hela tiden.
Nu går mina två ensamma och jag hoppas att detta ska hjälpa lite.

Hon har en valack som boxgranne, men honom flörtar hon inte med, hon varvar att totalignorera honom med att sura på honom. Han struntar till största delen i henne också så jag tror inte han är problemet.

Att börja flytta runt för mycket i stallet och hagar är tyvärr inte möjligt skulle jag tro då jag är nyinflyttad och det är ett större kollektivstall där många viljor ska fram.

Tack för ditt svar!

Mvh Domino_s

Förresten, vart köper du munkpeppar? Det är så himla längesen jag köpte, jag har för mej att det var i nån hälsokostbutik, men minnet är både kort och dåligt...:angel:

Mvh Domino_s

Jag tror att Borgeby kryddgård bör ha. Funderar också att börja ge munkepppar till mina 2 ston. Men vilken dos bör man ge och hur länge? För man ger de väll bara i perioder? Behöver man ändra om i foderstaten när man ger munkpeppar?

Förut fick hon i flytande form, som jag beställde från equiterapi.com. Sedan gick jag över till pulver som jag beställer från alyose.com.
Jag har aldrig räknat på vad som är billigast. Utan bytte till pulver för att jag beställer andra örter från det stället :)
Dock kostar ju frakten en del, men har inte orkat kolla upp om det finns i vanliga hälsokostbutiker :)

Mitt sto får 2 msk pulver/dag, det är vad som står på påsen. Hon äter munkpeppar varje dag året runt :)

Min förra häst som jag hade hon var en riktig bich när hon brunstade man kunde knappt gå i närheten av henne när hon brunstade och rida henne var det inte ens tal om att göra.
Men när vi gav henne munkpeppar funkade det jätte bra hon blev snällare och beskedligare när vi gav henne det.

såjag tror munkpeppar skulle vara jätte bra för ditt sto

Jag tror att Borgeby kryddgård bör ha. Funderar också att börja ge munkepppar till mina 2 ston. Men vilken dos bör man ge och hur länge? För man ger de väll bara i perioder? Behöver man ändra om i foderstaten när man ger munkpeppar?

Eftersom hon haft lite känslig mage och har nerverna utanpå Munkpeppar och Magbalsam hrån hippok9. Resultatet höll i sig fint. Hon blev jätte mysig. Lite dåligt samvete fick jag när man blivit besviken på uppförandet. Hon har ju inte rått för det. Ingen är väl bitch frivilligt - det borde jag ha fattat-skamsen.

Eftersom hon haft lite känslig mage och har nerverna utanpå Munkpeppar och Magbalsam hrån hippok9. Resultatet höll i sig fint. Hon blev jätte mysig. Lite dåligt samvete fick jag när man blivit besviken på uppförandet. Hon har ju inte rått för det. Ingen är väl bitch frivilligt - det borde jag ha fattat-skamsen.

Jag gav 2månader men skillnad märktes succesivt från kanske runt en vecka. Det gick fort och efter en månad hade jag världens mysigaste dam. Det trodde jag inte innan men ville ge örter ett försök - skulle gjort det tidigare. Suck. men huvudskaen vi blev glada ju. Vi är bästisar nu

Eftersom hon har ändrat sitt sätt att brunsta så tycker jag att en veterinärkoll med ultraljud är på sin plats. Cystor kan ge de symptom du beskriver i samband med brunst.

Annars finns Dodson & Horrels Stroppy Mare som funkar kanonbra. Finns på de flesta ridsportbutiker

Och Stroppy Mare innehåller johannesört som faktiskt är giftigt för hästar, så att de öht säljs fortfarande är jättekonstigt!

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 673
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 457
Senast: Lyxzen
·
Hästhantering Nja, det var ju att ta i, för det är hon verkligen inte. Men något är helt klart fel. Min kelgris som alltid kommit fram bland de...
2
Svar
23
· Visningar
5 699
Senast: moiran
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 135
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka