Multivitanminer

M

Myrinda

Funderar på att börja ge min häst multivintaminer då jag råkade köpa ett krafftfoder som hade utgånget datum, orkar inte tjaffsa med dom i affären, råkat slänga kvittot. Fodret var ändå billigt så kan lika väl ge extra vitaminer.

Var inne på Granng*rden i dag och kollade lite på vitaminer (pelleterat). Lanntmännen har en egen sort som är anpassad för hästar, 3 kg för strax under 100 lappen. Ska ges 10g varje dag. Krafft har också en multivintamin sort, ligger på typ 250 kr för 3 kg :o Denna sort ska utfodras ca: 1 dl VARJE DAG! Någon som vet hur lände vitaminerna håller? För har bara tänkt å ge till 1 häst å med andra ord räcker en burk i 300 dagar, så länge håller nog inte vitaminerna.... Någon som vet???

Sv: Multivitanminer

Kolla så att vitaminer & mineraler verkligen stämmer med foderstaten, att ge sådant "bara för att" är inte bra.

Men det gäller ju även om man har nytt och fräscht foder, man måste ju kolla att tillskotten funkar i foderstaten

Sv: Multivitanminer

Läs på bäst före. Det är generellt ca ett år från tillverkningsdatum, MEN burken/hinken kan ha stått i hyllan olika länge. Skulle köpa Basics multivitamin häromdagen, men den gick ut i oktober (3 kg hink m pulver). Så de får beställa hem nytt. ADE-vit (som jag tror du kikat på? Den billiga?) däremot gick ut i april 2011, så beror helt enkelt på hur bra omsättning de haft - precis som med kraftfodret alltså som du märkt.

Köpte ett flytande sålänge, går ut i september 2011 (kommer vara slut långt innan dess, 1 liter och jag ger 20 + 10 ml/dag.. Kostade 190 kr btw)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Hundhälsa Min valp ska få sin 12-veckors spruta den 14 juli. Hon ska ju avmaskas en vecka innan detta och jag har köpt hem Axilur 250 mg, enligt...
Svar
18
· Visningar
1 540
Senast: Jensa75
·
Foder & Strö Vad skulle ni välja för grovfoder till "hosthäst" som är under behandling o utredning (veterinären verkar inte tycka det är en viktig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 668
Senast: Leeelot
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 537
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka