Muhammeds tumme?

B

Bodaberg

hej hej! :bump:
jag undrar lite om muhammeds tumme typ vad det är och sånt...min ponny viola (mellangårdens Emma) har nämligen det skulle vilja veta mer!

skriv allt vad ni vet taaack!:D

Sv: Muhammeds tumme?

Det är en muskelbristning, dvs hästen har vid ngt tillfälle varit utsatt för trauma på muskeln, som då läkt ihop på detta sätt, dvs det ser ut som en grop i muskeln. "guds tumavtryck" eller Muhammeds tumme som du säger, brukar vara smeknamnet på det.

vart brukar denna tumme sitta då? :)
Alltså vanligtvis, några exempel?

Senast ändrad av en moderator:

en virvel? en virvel som bildats pga en ihopläkt muskel?
Nån som kan förklara, börjar bli förvirrad ;)

*kl*
Profetens tumme har jag hört. Det är profeten Muhammed som välsignat hästen!
En liten grop som sitter på undersida hals, storlek som ett tumavtryck - femkrona. Liten muskelbristning egentligen men det låter ju mycket trevligare med en välsignelse :D

Vilken mysig förklaring.

Då måste Zonette (fd ridskolehäst) fått en hel handpåläggning av Muhammed för hennes grop på halsen var stor.

En amerikansk tjej jag känner säger att dom kallar det för att hästen blivigt "touched by an angel"

Låter fint tycker jag

Vi hade en i stallet som hade ett stort sånt märke han var nog mer punched by an angel :D

En amerikansk tjej jag känner säger att dom kallar det för att hästen blivigt "touched by an angel"

Låter fint tycker jag

Vi hade en i stallet som hade ett stort sånt märke han var nog mer punched by an angel :D

Min pålle har en stor grop i låret efter ett möte med en illvillig hästajävel - kicked by a devil... :devil:

Detta står i en annan tråd om detta :

Min arab har en virvel precis där manen börjar straxt över manken.
Det skall enligt sägen vara ett avtryck av "muhammeds tumme"
Och de hästar som har detta märke skall vara lätthanderliga och trevliga. Och i hans fall så stämmer detta i alla fall!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 165
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 052
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag undrar över en sak. Min sambo jobbar på ett stort värmeverk och de använder ren beckolja i sitt jobb. Jag har kollat på ren...
Svar
2
· Visningar
697
Senast: Empalie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025